Jeep Wrangler har stjålet mit hjerte! Bilen har attitude, er ikke for hvem som helst og så kører den imod al forventning. Vi har testet Jeep Wrangler og selvom den har fået en blandet modtagelse på markedet, ikke helt uden grund, så er den noget helt særligt. Tag bilen for hvad den er skabt til – en sjov firehjulstrækker der kan trække dig igennem hvad som helst.
Nostalgi
Det var en kold tirsdag morgen da jeg hentede denne uges testbil Jeep Wrangler. Det var bidende koldt og vådt og jeg ærgrede mig i den grad over at få en nypoleret og rengjort bil ud i regnen. Da jeg satte mig op i Wrangleren var det som at komme hjem. Jeg blev draget tilbage til min tid i Forsvaret hvor jeg havde min egen Mercedes Geländewagen 270 der kørte mig land og rige rundt på diverse militære øvelser. En trofast makker igennem ild og vand – bogstaveligt talt. Det her bekendtskab lovede godt… ild og vand vil jeg dog undlade at udsætte Wrangleren for!
Jeg skyndte mig hurtigt at få noget varme på, men hey, det var slet ikke nødvendigt. Rat- og sædevarmen slog automatisk til og efter få minutter havde jeg et rat så varmt, at mine fingre hurtigt blev varme. Det var bestemt ikke en komfort jeg havde forventet i denne her rå og funktionelle bil.
Testbil: Jeep Wrangler Unlimited 2.0T Sahara 4×4.
Vores testbil har følgende specifikationer:
- 4-cylindret bezinmotor med direkte indsprøjtning.
- Ydelse: 272 hk ved 5.250 omdr./min
- Acceleration 0-100km/timen: 12,3 sek.
- Tophastighed: 180km/t.
- Brændstofsforbrug: 9,1km/L ved blandet kørsel.
- Køreklar vægt: 2.119 kg
Kørekomfort
Med en 4-cylindret 2.0 benzinmotor og en acceleration på 0-100km/timen på 12,3 sek, så er jeg positivt overrasket over dens kvikke respons når du accelererer. Af en så stor bil at være, så er jeg imponeret hvor let den er kørt i både styrtøj og acceleration. Jeg havde forventet at sætte mig ind i et monstrum af en bil – ligesom min GD 270 – der til trods for et automatgear var temmelig tung at køre. Det er langt fra tilfældet her. Du kommer hurtigt op i fart og i bykørsel føles den adræt og kvik – dens størrelse taget i betragtning.
Læs mere om kørekomfort hos Jeeps mindre modeller som Jeep Renegade (link) og Jeep Compass (link)
Motorvejskørsel og kabinestøj
Med en længere tur fra Aarhus til Aalborg på motorvejen bekræftede den sit formål. En Jeep Wrangler er i sit es ved de kortere distancer hvor accelerationer og terræn er det primære. På motorvejen var der en del kabinestøj, hvilket ikke er så underligt grundet dens kantede former, høje tyngdepunkt og ikke mindst at tagskallerne ikke er foret, idet du kan afmontere taget og lave den til en åben Jeep. Det koncept er jeg ret vild med! I det mindste var der ikke så meget motorstøj, at man hellere ville sidde med sine støjreducerende hørebøffer, som jeg gjorde da jeg kørte i GD. Jeep Wrangler er ingen pendlerbil, men hvem har også nogensinde påstået det?
Min eneste kørekomfortmæssige anke er dens automatgear som bestemt kom på overarbejde i de høje hastigheder på 120-130km i timen. Det nagede mig at det lå og skiftede op og ned i gear med den frekvens som den gjorde. Men hey, den sluger alligevel også alt for meget brændstof til nogensinde at blive en rentabel køretur på motorvejen, så jeg lader den stå i garagen næste gang jeg skal køre langt.
Interiør og design
Ligesom Jeep Wranglers ydre er det indvendige råt og skabt til arbejde snarere end til elegance. Det er helt som forventet og jeg ville næste blive skuffet hvis der var kælet for meget ved små pysse nysse design detaljer.
Du får et råt instrumentbræt med plastikbelagte overflader, så du nemt kan rengøre bilen, net i sidedørene til en vandflaske eller andet så de ikke ligger løst, to gearstænger én til spæret og en til automatgearet. Den smalle forrude med de forholdsvist små vinduesviskere giver mig associationer til pansrede køretøjer. Den store front med den markante motorhjelm der fastspændes med to ydre metallåse er råt og ligetil – ingen unødvendige dikkedarer. Sådan skal det være med en offroader.
Udsyn og overblik
Når du sætter dig ind i en Jeep Wrangler så troner du vejen. Det er en fornøjelse at sidde så højt og noget der igen overraskede mig var udsynet. Dit udsyn er forbløffende godt takket være de høje rektangulære sidespejle (der i øvrigt er opvarmede). Til trods for den forholdsvist smalle forrude og tilsvarende begrænsede udsigt ud igennem bagrunden (grundet reservehjulet), så følte jeg mig hurtigt tryg ved min orientering uden for bilen. Ofte skal jeg lige vænne mig til at orientere mig i de store biler som fx Audi Q7, Skoda Kodiaq og BMW X5, der ofte er så store og med begrænset udsigt, at man lige skal køre lidt i dem før man er helt tryg ved højresving og parkering. Det var ikke tilfældet med Jeep Wrangler.
Infotainment og elektronik
Fra førersædet kan du via rattet styre det meste i infotainment og ligeledes i menuen bag rattet. Noget der forekom mig helt kanon var knapper både foran og bagpå rattet – genialt! Det har jeg ikke set i andre biler før! Foran kan du se symboler som man hurtigt forstod funktionen af og bagpå kan du skrue op og ned for lyden samt skifte radiokanal eller musiknummer
Knapper bagpå rattet Både knapper og touch-skærm
Sikkerhed
En af vores store fokuspunkter hos Kvindernes Bilmagasin er sikkerhed. Det er derfor også vigtigt at nævne når nogle biler ikke klarer skærene i bla. Euro NCAP-tests.
En af de helt store kritikpunkter der har fyldt hos Jeep Wrangler er dens ene stjerne i EURO NCAP front coalitions test. Det er af gode grunde helt uforståeligt, at den ikke klarede et bedre, når man ellers ville antage en offroader være velbeskyttet og robust. Om Jeep har forbedret forholdene siden testen blev foretaget tilbage i 2018, det har jeg ikke kunne finde information på, men jeg vil håbe at Jeep har forbedret kritikpunkterne siden. Du kan læse mere om Jeep Wranglers EURO NCAP-testresultater her.
Value for money og konkurrenter til Jeep Wrangler
Jeep Wrangler placerer sig i en klasse, hvor vi i Danmark ikke ser ret mange konkurrenter i forhold til størrelse og formål. Det er af gode grunde heller ikke det danske terræn der kræver et flertal af de “rigtige” 4-hjulstrækkere som eksempelvis Toyota Land Rover eller Land Rover Defender. En af dem vi måske hænder at støde på i dag er den mindre firehjulstrækker Suzuki Jimny som mange har en svaghed for. Du kan læse mere om Suzuki Jimny her.
Jeep Wrangler henvender sig til et smalt segment taget dens formål i betragtning, men henvender sig ligeledes til dem der bare synes at store og rå biler er fede. Med prisen på Jeep Wrangler indskærpes segmentet ligeledes og det er lidt en skam, for den er sjov, men desværre også dyr i drift og brændstof, hvilket ikke harmonerer særlig godt med tidens grønne tendenser.
Priser
Du kan erhverve dig en 2-dørs Jeep Wrangler fra kr. 895.000, hvilket i sig selv er ekstremt pebret i mine øjne. Vil du have modellen som vi testede så starter den fra kr. 945.000 og med ekstraudstyr så står den pågældende model til kr. 1.030.000.
Af ekstraudstyr kan du få følgende:
Lædersæder – kr. 40.000
Varme i sæder samt rat – kr. 6.000
Alarm med ultralydsovervågning – kr. 7.000
Mekanisk lås bart differentiale bag – kr. 7.000
Blindspot samt keyless go – kr. 13.000
Farve – Firecracker Red – kr. 12.000
Konklusion
Med fare for at være en smule farvet i min kærlighed til firehjulstrækkere fra den gamle skole, så synes jeg Jeep Wrangler var et sjovt bekendtskab. Du får masser af opmærksomhed og skulle du synes at det er sjovt at have parkeringspladsens højeste bil, så har du her et godt bud. Sikkerhed og grønne aftryk er nuvel nogle vigtige parametre for os i Kvindernes Bilmagasin og her rammer Jeep Wrangler desværre forbi skiven. Om bilen bliver en succes på det danske marked er jeg ikke så sikker på, men at vi simpelthen ikke har behovet for dens størrelse og gørelse er jo ikke dens skyld. Sjov og fed er den uanset hvad. For at sætte dens størrelse i relief tog jeg et billede af den ved siden af den i forvejen høje VW T-Roc.
Kørekomfort
Design og udstyr
Value for money
Se en kort virtuel gennemgang af Jeep Wrangler nedenfor.