Kia XCeed var nomineret til årets bil, og ikke uden grund. Flot design, kørekomfort og masser af udstyr kendetegner den nye Crossover.
4 Kia Ceed modeller
Kia har allerede 3 Ceed modeller i deres sortiment: Ceed som hatchback, stationcar (SW) og Proceed. Nu har de så lanceret XCeed. XCeed er en Crossover, den er 4 cm. højere og 9 cm. længere end Kia Ceed hatchback – og 40.000,- dyrere.
Kia har store forventninger til deres Crossover og regner med, at det bliver en af deres mest populære modeller, og det med god grund.
Testbilen
Kia XCeed fås i 5 forskellige benzin udgaver og 2 dieseludgaver fra 120-204 hk. I 2020 kommer der også en hybrid og plug in hybrid.
Testbilen er en 1.4 T-GDI, 140 hk. benzin motor med manuel 6-trins gearkasse. Den er opgivet til at køre 15,2 km/l. og har forhjulstræk. Bilen har Comfort udstyrspakken.
Kia kører lige nu en kampagne, hvor du får Edition pakken til 9.999,- hvis du køber bilen med comfort udstyrspakken.
Kørekomfort i Kia XCeed
Lad mig slå fast med det samme, XCeed’en kører godt. Den er behagelig at sidde i og der er god plads i kabinen. Interiøret virker robust og er ikke plastik-agtig at se på og røre ved. Bilen har desværre en stor blind vinkel ved C-stolpen, altså mellem bagdør og bagrude, hvilket gør det svært at se cyklister og andre trafikanter, når jeg skal dreje. Den trækker lidt ned.
Den ligger godt på vejen, og kørsel på både motorvej og landeveje går let. Et minus ved testbilen er dog, at de 140 hk – som ellers burde give et fint optræk- virker lidt sløve og responstiden fra jeg trykker på speederen til bilen accelererer er for lang, og jeg mærker ikke meget til turboen. Der ville diesel udgaven med 136 hk. formentlig være noget sjovere.
XCeed vinder på designet
Designet på Kia XCeed er vellykket, ja måske endda smukt. Den er kompakt at se på og bagendens coupéform gør den smart. Selvom den er hævet de 4 cm. i forhold til Ceed’en, ville jeg dog gerne have den hævet en anelse mere. Det havde klædt den endnu bedre.
Grillen foran giver mig associationer til et glad, lille dyr, fx en hare. På en kold, regnvejrsdag, kan det måske løfte humøret et par grader at komme ud til det syn om morgenen.
Udover LED baglygter, er der LED bagagerum og bagklapslys. Det giver et godt lys, da jeg i november mørket skal finde mine ting i bagagerummet.
Enkelhed præger kabinen i Kia XCeed
Kabinen med de runde former er indbydende at se på. Den virker gedigen og er præget af en enkelhed, men ikke på den skrabede måde.
Klimaanlægget betjenes med knapper, nemt og enkelt. Der er mulighed for at tilkøbe en 10,25″ touchscreen, men leveres med 8″ som standard. Det er nemt at bladre igennem de forskellige funktioner på touchscreen’en, men navigationen er jeg ikke gode venner med. Relativt store veje, som fx Gladsaxe Møllevej i Gladsaxe kan den simpelthen ikke finde. Hverken under postnummer eller by, som jeg er nødt til at taste ind, før jeg taster vejnavn. Jeg er glad for, at jeg befinder mig i et område jeg kender nogenlunde, ellers havde jeg været på den.
Der er desuden mulighed for digital instrumentering, men det er ekstra udstyr og er ikke i vores testbil.
Mobiltelefon kan oplades trådløst og der er Apple CarPlay.
Ratvarme er standard. En lille, men absolut ikke ubetydelig detalje her i vinterhalvåret og et godt supplement til kørehandsker.
Der er fin plads på bagsædet, en crossover taget i betragtning, og bagagerums volumen er på 426 l. Passende til singler, par eller en mindre families behov for at transportere varer, sportstøj og evt. en klapvogn. Barnevognen kan være svær at få plads til pga. coupé bagenden.
Udstyrspakker og farver
Du kan vælge imellem Vision, Comfort, Comfort+Edition og Premium udstyrspakkerne. Derudover er der virkelig meget ekstra udstyr at vælge imellem, bl.a. keyless, elbetjent bagklap og diverse LED lys fx pedallys. Pedallys er måske lidt blæret, men en Crossover, urban bybil kan tåle det.
XCeed fås i 12 forskellige, og virkelig flotte farver, som ikke bare er de almindelige, kedelige hvid, sort og sølv. Vores testbil er i en smuk blå farve (blue flame) og af andre mere utraditionelle farver har de en flot gul og iøjnefaldende orange i deres farve palette.
Sikkerhedsudstyr i Kia XCeed
Du får meget udstyr for pengene i en Kia. Det gælder også XCeed. Her har jeg valgt at liste noget af det mere vigtige udstyr op, nemlig sikkerhedsudstyr:
• Aut. nødbremse m. fodgænger & cyklistregistrering
• DAA Træthedsregistrering
• ESC Elektronisk stabilitetskontrol
• Haptic Steering Wheel Warning
• LKA Vejbaneassistent
• TPMS Dæktrykskontrol
• 6 airbags
• LFA Udvidet Vejbaneassistent (kun ved DCT udgaven)
Konkurrenter til Kia XCeed
Volkswagen T-Roc, Ford Focus Active og Mazda CX-30.
Læs også vores anmeldelse af T-Roc og Mazda CX-30
Prisen
Kia Ceed fås fra 249.999,- Testbilen, inkl. ekstraudstyr, koster 315.996,-
Hos Kia får du 7 års garanti / maks 150.000 km (fri km de første 3 år)
Konklusion på Kia XCeed
Kia XCeed vandt her i 2019 Urban Car Award’en ved Womens World Car of the Year, så noget tyder på, at Kia har ramt rigtig med deres Crossover. De rammer desuden ind i et marked, hvor Crossover og SUV’er er populære som aldrig før.
Kia XCeed har meget udstyr, der er god plads i både kabine, bagsæde og bagagerum. I modsætning til fx konkurrenten T-Roc’en er kabinen ikke plastik-agtig at se på.
Så vil du have en bil med et smart urbanbil-design, hvor du sidder højt, køreoplevelsen god og prisen konkurrence dygtig, ja så er Kia XCeed bestemt værd at kigge nærmere på, og tage en køretur i.
Kvindernes Bilmagasin giver Kia X-Ceed følgende stilletter:
DESIGN
KØREGLÆDE
VALUE FOR MONEY
Kia XCeed var venligst udlånt af Kia Danmark.