Mercedes-Benz EQC – den elektriske hjerteknuser.
Bilen er den første elbil fra Mercedes-Benz, og den sætter barren højt, for her er virkelig tale om wauw-effekt, specielt indvendigt. Bilen er både velkørende, veludstyret og vældig lækker.
Fakta om testbilen
Testbilen er en Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC edition 1886. Batterikapaciteten er på 80 kWh, den kan lade op til 110 kWh (på en lynlader) og rækkevidden er opgivet til 374-417 km. Den har 408 hk. og går fra 0-100 km/t på bare 5,1 sek.
EQC’en er den første elbil fra Mercedes-Benz og er bygget på GLC platformen (deraf C’et efter EQ). Den har 2 elmotorer, en foran og en bagved, batteriet er placeret i bunden af bilen, og så er den firhjulstrukket.
Testbilen har monteret elektrisk anhængertræk og må trække 1800 kg.
Design
Eksteriør
EQC’en er som nævnt bygget på samme platform som GLC, og der er meget, der er bevaret fra GLC’en. I en elbil plejer producenterne at lege lidt med design og muligheder, men Mercedes har valgt at beholde mange af de dele som fungerer godt i deres brændstofsbiler. En af en ting, der dog undrer mig er, at de i designet ikke har udnyttet, at bilen har elmotorer. Der er således ikke er behov for forhøjningen til drivakslen (på gulvet ved bagsæderne), den er der dog stadig, hvilket tager plads og er helt unødvendig.
Interiør
Indvendigt præger et digitalt instrumentbord kabinen, Mercedes kalder multimedia systemet MBUX. Virkelig mange lækre detaljer springer mig i øjnene. Detaljer som gør det overordnede indtryk af bilen så meget bedre. Som fx luftdyser i en smuk rosegold lignende farve, som går igen i syningerne ved dørene. Midterkonsollen buer en anelse så den er drejet over mod føreren.
Elsæderne er nemme at indstille via knapperne i døren, så jeg ikke behøver at sidde og roder efter dem på siden af sædet, mens jeg slås med jakke eller andre lange gevandter.
Det blå indtræk matcher det blå lys ved fødderne og i striben i forlygterne.
Der er hele 64 forskellige muligheder for ambientebelysning.
Der er god plads på bagsædet og bagagerummet er rummeligt – 500l. i alt, så der er god plads til bagage, barnevogn, og hvad man ellers kan fylde bagagerummet op med. Ladekablerne ligger i et lille rum under bagagerumsgulve, så hvis du vil undgå at tømme hele bagagerummet midt på en tysk rasteplads, hvor du har gjort holdt for at lade bilen, så husk for Guds skyld at lægge kablerne tilgængeligt. Det kunne Mercedes godt have gjort mere praktisk…
Udstyr
Der er så meget udstyr i den her bil, at jeg er nødt til at begrænse mig og fremhæve det mest spektakulære, nemlig Edition 1886.
Edition 1886
Den tyske ingeniør Carl Benz var et mulehår foran konkurrenterne Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach, da han 29. januar 1886 patenterede den første motoriserede bil, Benz Patent-Motorwagen*.
EQC’en fås med en Edition 1886 udstyrspakke og sender dermed et tankerne tilbage til det, der i sin tid startede hele bilindustrien.
Edition 1886 pakken indeholder:
- ARTICO kunstlæder/DINAMICA mikrofiber, sort/indigoblå
- Interiørlister i matrix-look, sølv
- 20″ letmetalfælge med hvide elementer
- “1886” logo på midterkonsol
- “1886” syninger i ryggen på forsæderne
- Bundmåtter med “EQC”
- “1886” på forskærme
- Kølergrill i sort
- High-tech sølv metallak
- El-justerbart førersæde og El-justerbart passagersæde
- Parkeringspakke med 360° kamera
- Førerassistentpakke
- ENERGIZING komfortpakke
- Burmester® surround sound system (510 W)
- Trinbræt
Biltest af Mercedes-Benz EQC
Det er altid en fornøjelse at køre elbil. Det er næsten en form for terapi at glide lydløst frem i trafikken. Der er ingen motorstøj og jeg mærker accelerationen med det samme jeg træder på speederen. I Mercedes’ biler sidder gearvælgeren i rattet, hvor de fleste andre elbiler (på nær Tesla) er knapper eller gearstang i midterkonsollen. Det kræver muligvis lidt tilvænning, men fungerer upåklageligt og giver mere plads i midterkonsollen.
Via infotainment skærmen kan jeg bladre mellem de forskellige funktioner og tænder for massagefunktionen. Jeg kunne sagtens køre på langtur i den her bil….
MBUX systemet giver mig mulighed for at bruge stemmestyring. Jeg skal tale engelsk, men systemet reagerer fint, da jeg afprøver systemet med et “hey Mercedes”.
EQC’en kører generelt som en drøm, og når den samtidig er så ekstremt vellykket indvendigt, er det stort set ikke en finger at sætte på bilen.
Et minus er dog den adaptive fartpilot, som er en anelse for sensitiv. Det mærker jeg, da jeg kører i overhalingsbanen på motorvejen med den adaptive fartpilot sat til 115 km/t. Pludselig bremser bilen ned til 80 km/t. Bilen har tilsyneladende registreret, at der står et skilt med 80 km/t, men skiltet gælder altså kun for afkørslen. En potentielt farlig situation, når jeg er i gang med en overhaling og bilen pludselig bremser så meget ned.
Opladning af Mercedes-Benz EQC
Jeg bor i etageejendom. Derfor kan det af og til være en udfordring at få opladet en elbil. I forbindelse med et arrangement på et Comwell hotel ringede jeg til hotellet for at sikre mig, at de havde en ladestander så jeg kunne lade bilen, mens jeg var til møde. Jeg ankommer til hotellet og finder ladestanderen med 2 udtag. Kablet der følger med bilen er kort, og ladeklappen er placeret bag på bilen, så jeg har kun mulighed for at vælge det ene udtag på standeren.
Comwell yder den fine service til deres gæster, at man gratis kan oplade sin bil. Jeg henter derfor kortet i receptionen og går ud for at aktivere strømmen. Bilen lader ikke. Efter et par forsøg, må jeg tilbage i receptionen, hvor den flinke receptionist fortæller mig, at der har været problemer med det ene udtag. Altså det jeg forsøger at bruge. Så jeg må tilbage til bilen, flytte den over på den anden p-plads og med nød og næppe kan kablet nå, og jeg får sat opladningen igang.
Jeg var heldig, at der ikke var andre parkeret på den plads, hvor standeren virkede, ellers havde jeg haft et problem.
Det er fantastisk at køre elbil, men infrastrukturen og en god løsning for dem, der bor i etageejendom mangler stadig.
Det praktisk omkring opladningen
Bilen står til opladning i 4 timer. Ladestanderen er en a/c lader med 22 kWh, hvilket svarer til den stander man får installeret ved hjemmet, når man køber en elbil.
På de timer jeg parkerer ved Comwell lader batteriet ca. 70 km. Det er fint, hvis jeg kan lade bilen drypvis. Er jeg afhængig af at lade bilen op til max, skal jeg enten parkere i op til 8 timer, eller finde en lynlader (D/C lader), som vil kunne lade bilen op til 80% på omkring 40 min.
+/- ved Mercedes-Benz EQC
+ interiør, elmotor, størrelse
– Placering af ladeklap, forhøjning ved drivaksel, adaptiv fartpilot
Konkurrenterne
Konkurrenterne til EQC’en er Audi e-Tron og Jaguar I-PACE som vi tidligere har testet. EQC’en er mindre end sine konkurrenter, men specielt i forhold til e-Tron har EQC’en en fordel, hvis bilen også skal bruges i byen, hvor jeg synes e-Tron bliver for stor.
Mercedes EQC pris
Mercedes EQC fås fra 679.990,- Testbilen har en startpris på 809.998,- dkr. og har ekstraudstyr for 45.741,- dkr. Samlet pris på testbilen: 855.739,- dkr.
Konklusion på Mercedes Benz EQC
Mercedes-Benz er kendt for lækkert design og evighedsmaskiner. Med EQC’en har de formået at lave en elbil, der går lige i hjertet på mig. Den er flot at se på, størrelsen er perfekt til både bybil og langture, den er rummelig og behagelig at køre i, og så er der det indvendige. Det er her Mercedes virkelig formår at imponere mig og for mig er EQC’en en rigtig hjerteknuser.
Stiletter
Kvindernes Bilmagasin giver Mercedes-Benz EQC følgende stilletter:
DESIGN
KØREGLÆDE
VALUE FOR MONEY
*Kilde: Historienet.dk
Mercedes EQC var venligst udlånt af Mercedes-Benz. De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.
Læs mere om Mercedes-Benz’ elbiler.