Biltest: Mercedes E 300 de Plug in hybrid

Mercedes er forbundet med elegance og klasse. Nu er de kommet med på den grønne bølge og leverer plug in hybrid biler. Kvindernes Bilmagasin har testkørt den nye model i E-klassen.

Kørekomfort i testbilen

Testbilen var en E 300 de sedan plug in hybrid med 194 hk. + 122 hk. fra batteriet.
E 300 de sedan’en går fra 0-100 km/t på blot 5.9 sek. og kører både på diesel og el. Rækkevidden på batteriet er oplyst til 50 km.
Den har et velfungerende 9-trins automatgear som er optimeret til hybridteknologi og blandt andet mindsker energiforbruget ved igangsætning på ren el. Plug-in hybriden har også ECO Assist, som guider føreren til at køre længst muligt på el uden at anvende brændstofmotoren. Resultatet er ikke blot en lavere miljøbelastning, men også en mere stille og komfortabel fremfærd.
Der er ingen tvivl om, at Mercedes leverer biler, der kører godt. Det mærkede jeg fra det øjeblik jeg satte mig ind i bilen og kørte afsted. Det er svært ikke at have et smil på læben, når du kører i en bil der både ligger godt på vejen, har behagelige sæder med god lændestøtter, og som samtidig reagerer med det samme, når du træder på speederen. Og så er den tilmed smuk i designet.

Læs også oktober måneds eksklusive: Mercedes E350 Coupé

Interiør, design og udstyr

Kabinen er lækkert designet, jeg er bl.a. ret vild med det analoge ur, som passer godt ind i stilen på både bil og kabine. Multifunktionsrattet er nemt at betjene, og fartpiloten er nem at slå til.

Biltest: Billede af Mercedes E 300 førerkabine
Bemærk det analoge ur midt for. Det klæder bilen godt.

Der hvor det, efter min opfattelse, går skævt for Mercedes er, at touch pad’en med controller ikke er intuitiv. Det er alt for besværligt at skulle bruge både touch pad, knapper og drejeskive. Samtidig synes jeg den er svær at betjene med min ellers ret lille hånd. Hvordan mon mænd med store nævner betjener den?

Billede af Mercedes E 300 touchpad controller
Upraktisk og ikke intuitiv.

E 300 sedan har en total længde på 4.923 og fylder godt i parkingsbåsene i Storkøbenhavn.

Af udstyr kan nævnes:

– Blind spot Assist
– Active Break Assist
– Bakkamera
– Parkeringssensor for og bag
– Automatisk barnestolsgenkendelse (AKSE)
– Oplyste dørpaneler
– Ambiente belysning

Nu sidder du måske og undrer dig over, hvad AKSE er? Det betyder helt enkelt, at der sidder en sensor i både forsæde og autostol, så når du sætter autostolen på sædet, frakobles airbag’en. Airbag’en tilkobles automatisk igen, når autostolen fjernes. Slut med at sidde at lede efter knappen, hvor du slår airbag’en fra og til, og endnu værre, risikerer at glemme at slå den fra/til. Det kræver dog, at du har købt autostolen med sensor hos en autoriseret Mercedes-Benz forhandler, det virker derfor ikke med almindelige autostole.
Active break assist kaldes på dansk for automatisk nødbremse. Den registerer vha. nogle sensorer om der er forhindringer forude, som du ikke er opmærksom på, og så slår bremsen til.
Har du en gang prøvet at sidde i en bil, når nødbremsen slår til, er du ikke i tvivl. Bilen klodser simpelthen bremsen.

Biltest: Billede af Mercedes E 300 Ambiente belysning
Ambiente belysning giver et behageligt lys, og så ser det bare lækkert ud!
Biltest: Billede af oplyste dørpaneler i Mercedes E 300
Oplyst dørpanel, blær? Ja, men fedt ser det ud.

Bagagerummet er overraskende stort, da der er ekstra plads på en hylde.

Biltest: Billede af Mercedes E 300 de sedan bagagerum
Den ekstra hylde bagerst i bagagerummet giver en del mere plads i et ellers lille bagagerum

Læs også vores anmeldelse af den lille hidsige Mercedes AMG A35

Opladning af plug in hybrid (PHV)

Testbilen var en plug in hybrid som består af en el motor og en forbrændingsmotor – i det her tilfælde en dieselmotor. Plug in betyder, at du skal bruge ekstern strøm for at lade batteriet op, hvorimod almindelig hybrid lader når du bremser eller slipper gassen og triller.
Der findes forskellige måder at oplade bilen på, dels kan du bruge en af de laderstandere der står på offentlige veje, dels kan du have en ladestander derhjemme, og endelig har du en helt almindelige ledning med et 220 V stik, også kaldet ‘mormor stikket’.

Test af lade muligheder

Jeg satte mig for at afprøve et par af mulighederne.
– Clever ladestanderen ladede med 25 kW og på 45 min. havde jeg fået omkring 18 km. på batteriet. For at lade batteriet helt op, vil det tage omkring 4 timer.
– Mormor stikket kan sluttes til en hvilken som helst stikkontakt og tager omkring 8 timer for at lade det tomme batteri op til de 50 km. der er den opgivede rækkevidde.

Biltest: Billede af opladning af Mercedes E 300 ved Clever el ladestander
Opladning ved en af Clevers ladestandere med 25 kW.
Biltest: Billede af opladning af Mercedes E 300 plug in med mormor stik
Opladning med ‘mormor stik’

Da jeg efterfølgende kørte gennem Københavns gader i myldretiden, kørte jeg mere eller mindre konstant på el. Da det hele foregik i start/stop tempo, forbrugte jeg ca. halvdelen af rækkevidden, til trods for, at jeg kun havde kørt omkring 15 km.

Konklusionen

Alt i alt fungerer hybrid udmærket. Det er et godt og mere klimavenligt supplement til den almindelig forbrændingsmotor og et fint valg, hvis du kører lange distancer, hvor du ikke har mulighed for at lade undervejs.
Personligt tror jeg, at hybrid er en midlertidig løsning, indtil det bliver nemmere og hurtigere at lade en ren el bil op. På det punkt er Mercedes også med fremme med den nye EQC, som vi tester på et senere tidspunkt.

Du kan læse mere om Mercedes E-klassen her

Så er der lige det med prisen

Biltestens Mercedes E 300 de sedan fås fra 787.430 kr (kampagnepris), testbilen havde ikke noget ekstra udstyr i forhold til den pakke. Det er helt klar en pris i den høje ende, men luksus koster og så gør du samtidig dit til at udlede mindre CO2 på de lange køreture, og ved bykørsel helt emissionsfri.

DESIGN

KØREEGENSKABER

VALUE FOR MONEY

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *