Renault Espace var en anderledes testkørsel end jeg lige plejer. Den næsten 5meter lange MPV, med et passagerantal på op til 7 personer, en miljøoptimeret 2,0 dieselmotor kombineret med 200hk var behageligt og øjenåbnende. Og så har Renault Espace den underligste indretningsfeature jeg nogensinde har set. Vi har testet Renault Espace og dens mange muligheder – læs med og bliv klogere på Espace.
Kørekomfort
I vores testbil var Renault Espace’s nye forbedrede 2,0 dieselmotor dCi med 200 hestekræfter. Motorstørrelsen giver en lækker kørekomfort og gør bilen kvik og behændig selv i de høje hastigheder. Jeg havde ikke følelsen af at være ”tung i røven” på hverken motorvejen, op ad bakke eller i accelerationer fra et lyskryds. Styrtøjet er let og medgørligt trods bilens størrelse. Automatgearet var ikke prangende, men fungerede okay. Jeg blev dog lidt irriteret over at den ofte kørte langt ud i gearne ved selv lave hastigheder som 60km/timen. Det var desværre til trods for at jeg ikke havde ændret på kørselsprofilen.
Dieselmotoren er miljøoptimeret efter de nu gældende EU-regler for udledning af kvælstofdioxid. Det betyder at den har en ekstra studs til det nye Adblue som skal påfyldes cirka ved hver service. Læs mere om Adblue hos Renault her.
Interiør og udstyr
Vores testbil er spækket med ekstraudstyr og der er rigtig mange udstyrsmuligheder i en Espace. Det hele er dog ikke rosenrødt og jeg har både godt og mindre godt at kommentere på bilens indhold.
Bilens højde, store instrumentbræt og brede midterkonsol gør, at man føler sig som en konge af vejen. Det er jeg ret stor fan af. Den store forrude giver et stort udsyn og de blinde vinkler bagi, var slet ikke så store som forventet. Ligeledes findes der udstyrspakker der gør køreoplevelsen ekstra lækker, herunder elektrisk indstilleligt førersæde, cruisepakke med head-up display og adaptiv fartpilot samt citypakke med håndfri parkering, elektronisk bagklap og bakkamera. Særligt bakkameraet er rigtig belejligt i sådan en lang bil der måler 4,8m i længden og 1,88m i bredden – en minibus beskriver meget godt den her bil.
Desværre var der nogle helt skæve interiørdele i denne her bil som jeg er nødt til at nævne. Infortainmentssystemet er uintuitivt hvad angår at manøvrere rundt i menufunktionerne. Heller ikke i rattet gav knappernes placering ret meget mening for mig. Det tog mig 2 dage før jeg fandt den funktions”arm” bag rattet der havde volumenfunktionen til lydanlægget, så jeg ikke skulle sætte fingeraftryk på den store touch-skærm, hver gang jeg ville skifte sang eller skrue op/ned (se ovenfor th.). Fartpilotens tilslutning er en knap der sidder i midterkonsollen, hvilket virker underligt og lidt upraktisk.
Det mest tossede og skøre i denne her bil er placeringen af kopholderne! (se ovenfor) Dem finder du nede under midterkonsollen, hvor man næsten ikke kan nå ned under kørsel. Ligeledes fordi at pladsen dernede er så trang, så kan du ikke stille noget uden at tage øjnene fra vejen. Jeg kunne knapt have en vandflaske stående i holderen uden at den gik på ”midterbroen”. Det er altså en ommer – der er nogle designere der har sovet i timen her!
Næsten uendelige pladsmuligheder i Espace
Nogle andre positive sider er den fantastisk store plads. Espace er ingen racerbil og skal testes til dens egentlig målgruppe nemlig børnefamilien eller de pladstørstige. Derfor testede vi hvor meget vi kunne stoppe i bagagerummet uden at lægge bagsæderne ned, men i stedet køre dem så langt frem mod forsæderne som muligt. Jeg er ret imponeret og læg mærke til at vi ikke en gang fylder pladsen helt ud oppe under loftet. Bagsæderne kan sågar forskydes individuelt, så du eksempelvis kan trække midtersædet længere frem eller lægge det ned, såfremt bagagen bagi kræver det.
Alt dette fik vi plads til i bagagerummet Pladsen er imponerende!
Har du ikke brug for helt så meget plads, kan du her læse vores anmeldelse på Espace’s lillebror Renault Kadjar.
Design
Espace er efterhånden ikke en ny model længere. Flere facelift’s har været undervejs, men det gør den ikke mindre pæn designmæssigt. Jeg synes Renault kommer rigtig godt afsted med dens nuværende design. De formår at få en familiecontainer til at se rap og strømlinet ud. Den sporty front og bagende med kromdetaljer gør sig godt. Af en så stor bil synes jeg faktisk at Espace tager sig bedst ud iblandt sine andre 7-personers konkurrenter herunder bl.a. Ford S-Max, Citroën C4 Grand Picasso og Volkwagen Sharan.
Value for money
Espace kan erhverves til den ”nette” sum af 495.900 kr eklusiv de mange udstyrspakker som vores testbil havde. Udstyrsniveauet uden dem er ganske acceptabelt og man får mange gode features til trods. Lægger man de tillagte udstyrspakker oveni testbilens nettopris så ryger den op på 589.200kr, hvilket er inklusiv panorama el-soltag (den mest unødvendige feature i mine øjne, 14900kr) og kan du undvære ”4Control-pakke” til 34.900kr der indeholder 19” alufælge, 4-hjulsstyring og adaptive støddæmpere, så kommer du ned på godt 525.400kr.
Espace skal købes af dem der har behovet for meget plads, god siddehøjde og udsyn og som kan leve med de lidt ”skøre” elementer, der for en uges testkørsel kan virke irriterende, men som man helt sikkert kan vænne sig til, hvis de to første behov prioriteres højest.
Kørekomfort
Interiør og udstyr
Value for money
Vi afhentede bilen ved Ejner Hessel Renault i Tilst (Aarhus), hvor vi fik en yderst og sjælden set god service fra husets bilsælger Casper. Et sted vi gerne vil anbefale vores læsere, hvis man ønsker en ærlig og god vejledning til sit næste bilkøb.