Biltest: Toyota Corolla hybrid

Corolla er vendt tilbage til Danmark, og denne gang med den nye 1,8 liters Toyota Corolla hybrid

Toyota Corolla front

Efter at have været ude af markedet i over 10 år og den er heldigvis både smartere og mere sporty end den tidligere version. Jeg ved ikke om man ligefrem kan sige, at Auris, som var Corolla´s afløser over en årrække, var en vellykket stand-in, men for mit vedkommende var den ihvertfald ikke et hit, og jeg synes helt sikkert, at det er en fin beslutning fra Toyota´s side, at de valgte, at Corolla skulle fødes på ny med denne Toyota Corolla Hybrid.

Comeback med stil

Den første Corolla blev produceret i 1966 og idag 53 år efter er det 12. generation, der nu kan ses i gadebilledet. Det er et nyt, skarpere og mere sporty look end de tidligere modeller, et lavere tyngdepunkt og bedre køregenskaber og en vigtig pointe er den reduceret støj og bedre materialer indvendig.

Jeg har testet den nye Corolla hatchback i hybrid-version med 2.0 liters benzinmotor, 4 cylindre og 180 HK.
Der er mulighed for at vælge mellem to forskellige hybridmotorer enten en 1.8 liters med 122 HK eller en 2.0 liters med 180 HK. Sidstnævnte klarer 0-100 km/t på 7,9 sek.

Her et udpluk af Toyota´s oplysninger om hybridmotorerne:

  • Energiklasse A++
  • Lav ejerafgift fra kr. 500,-/halvår.
  • Lav udledning af CO2
  • Forbedret brændstoføkonomi ved højhastighedskørsel
  • Øget hjælp fra batteri og derved lavere omdrejninger ved acceleration.

Hvordan fungerer hybrid?

Toyota´s hybridmotorer fungerer på følgende måde: Når bilen holder stille, stopper forbrændingsmotoren automatisk, dette sker for at spare brændstof, el-motoren er dog stadig i drift. Når bilen er i bevægelse og der ikke er behov for stor motorkraft, kører bilen kun på el-motoren og udleder derved ikke CO2, farlige kvælstoffer eller lignende. Under kørsel bliver kraften mellem motor og el-motor justeret og fordelt, så der opnås den optimale ydeevne og brændstofsøkonomi.

Gearkassen

e-CVT gearet er en trinløs variabel gearkasse, den forbedrer brændstoføkonomien og gør kørslen glidende og behagelig. Den har lavere omdrejninger end tidligere og derved bedre komfort. Med hensyn til forbrug og miljø, så kører versionen 2.0 hybrid hatchback mellem 18,9 og 20,4 km/l, vælger man istedet en 1.8 hybrid er tallet dog noget højere nemlig mellem 20,4 og 22,2 km/l.

Pæn kabine med ambientelight

Læs også anmeldelsen af Toyota RAV4 hybrid her

Standardudstyrslisten er lang

Som standard leveres Corolla hybrid med 2. generation af Toyota Safety Sense, som er en aktiv sikkerhedsteknologi med fartpilot, p-sensorer for og bag, vejskilteassistent, træthedsregistrering, vognbaneassistent og meget mere. Listen med standardudstyr er meget lang, men jeg vil fremhæve følgende:

  • Bakkamera
  • 8″ touchskærm Toyota touch 2
  • Hajfinne antenne
  • 2-zonet klimaanlæg
  • Nøglefri start
  • LED lygter
  • Læderrat med varme
Toyota Corolla Hybrid: Toyota Touch 2 med Go-navigation
Toyota Touch 2 multimediesystem med 8″ touchskærm

Vurdering

Testbilen var udstyret med ekstraudstyr og der kan blandt andet nævnes 17″ fælge, hvor der i en standard udgave ville have været 16″ fælge. Ambientebelysningen, var meget behagelig i mørke, og så var der også Head-up display samt trådløs mobiloplader (til nyeste mobiltyper).
Jeg følte mig rigtig godt tilpas i Corolla, og det var en god køreuge, jeg havde. Faktisk så har Corolla altid for mig stået som en noget kedelig og lidt uinteressant model tidligere, men jeg må sige, at jeg blev meget positiv overrasket over både køreoplevelsen og designet. Jeg er ret sikker på, at Toyota har taget en god beslutning i at genindføre Corolla´en i deres bilprogram, og samtidig opdatere den på alle fronter.

Toyota Corolla Hybrid side med lækre fælge
17″ alufælge og metallak i Flame Red

Se flere informationer om Corolla hybrid på Toyota´s hjemmeside

Toyota Corolla Hybrid bagparti med hajfinne-antenne og dobbelt udstødning
Bagpartiet med dobbelt udstødning og hajfinne-antenne

Kvindernes Bilmagasin giver den nye Toyota Corolla følgende stiletter:

Design:

Køreegenskaber:

Value for money:

Toyota Corolla 2.0 VVT-i Hybrid H3 180 HK med e-CVT gear:
Priser starter fra kr. 217.990,-
Denne model incl. ekstraudstyr kr. 379.615,-
Den nye Corolla fås også som Touring model.

Se også en lille video her:

Toyota Corolla hybrid

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

FEMALE DRIVERS CLUB

Female Drivers Club er en relationsskabende og personligt udviklende netværksklub for kvinder. Der vil være spændende oplevelser med stærke bilbrands, inspirerende foredrag, og masser af goodies og hygge! Skriv dig op allerede i dag, så hører du mere.