Toyota er efterhånden ret kendt for deres hybridbiler. Men nu er 5. generation af en ægte gaderæser tilbage: Toyota Supra 2020 er en helt ny smuk udgave med fantastiske køregenskaber.
Januar er ikke den mest oplagte måned at teste en sportsvogn. Denne januar er tilmed en meget våd en af slagsen, men når man får lov til at køre i en bil med et formfuldendt design og en køreglæde der siger spar 2, så glemmer man for en stund, at vi befinder os i en af årets kedeligste måneder og føler os hensat til en varm sommerdag i det bedste selskab: Toyota Supra’en.
Fakta om testbilen
Testbilen er en Toyota GR Supra 3.0 Premium med en V6 motor. Den er baghjulstrukket og har 340 hk. Automatgearet er et 8-trins Sports Automatic gear fra ZF.
Den går fra 0-100 på 4,3 sek. og er opgivet til at køre 12,1 km./l.
Der blev kun leveret 900 Toyota Supra’ere til det europæiske marked i 2019, og ønsker du at bestille et eksemplar skal du være hurtig. Toyota Danmark har netop åbnet for reservationen af Supra’en, og da antallet af biler til det danske marked vil være stærkt begrænset, er det en god idé ikke at vente længe, hvis du ønsker at eje et eksemplar. Bestillingen foregår udelukkende online og der er et depositum på 15.000,- dkr.
Design
Den nye Toyota Supra er 5. generation af Supra’en, den seneste model kom helt tilbage i 1993. Der er virkelig sket meget siden da, både designet, men også køreegenskaberne er strammet op.
Kurvede former udvendigt og minimalistisk indvendigt præger gaderæseren.
Eksteriør
Set udefra er den aggressiv og muskuløs i designet med flotte kurver. Bobbeltaget givet den en ekstra dimension af coolness og bidrager til aerodynamikken. Bobbeltaget er iøvrigt en hyldest til Toyota GT2000 fra 1967 og jeg er vild med det!
LED lygter (både for og bag) og LED kørelys giver et virkelig godt lys ved kørsel i mørke og designet på forlygterne understreger det aggressive look, som når man kniber øjenene sammen og rynker brynene for at se ekstra tough ud.
En af mine svagheder er store alufælge og her skuffer Supra’en heller ikke med de 19″ smede alufælge. Brembo sportsbremser i rødt er et fedt match til bilens røde farve og er med til at give bilen det frække gaderæser look.
Interiør
Indvendigt er den stilren og der er ikke mange dikkedarer. Sikkerhedsudstyr er der dog ikke sparet på og den har desuden både head up display og adaptiv fartpilot.
Via den 8,8″ skærm betjener jeg nemt både telefon, radio og navigation, jeg kan dog også vælge touch pad’en mellem sæderne til at styre mellem menuerne.
Jeg kan vælge imellem 2 køre indstillinger, sport og normal.
Handskerummet er nærmest ikke eksisterende og der er knap nok plads til instruktionsbogen.
Udstyr
I premium udgaven er der en del udstyr. Her har vi valgt at fremhæve noget af det.
- Supra Safety+ (Pre-Collision System (for både objekter, fodgængere og cyklister), Lane Departure Alert, Road Sign, Assist, Automatic High Beam, Blind Spot Monitor, Rear Cross Trafic Alert, Adaptiv fartpilot med radar, parkeringssensorer for og bag)
- Concierge Service (24-timers hjælp fra call center)
- Supra Connect og eCall nødopkaldssystem
- Trådløs opladning af smartphone
- Smart Entry & Start system (nøglefri betjening)
- Regnsensor, skumringssensor og lyssensor
Biltest af Toyota Supra
Jeg åbner den brede fordør og skal sætte mig ind i bilen, “ok det kræver lidt snilde det her”, tænker jeg. Den er meget lav og sportssæderne – som er komfortable, når du først er kommet ind i bilen – er svære at komme ned i. Med bagdelen ind først og dernæst benene fungerer det, men jeg vil nødig forsøge at sætte mig ind i bilen i en lille cocktailkjole….
Jeg sætter indstillingen til “sport” og mærker bilen suge sig fast i vejbanen og V6 motoren brøler, da jeg accelerer. Jeg må bare konstatere: Bilen kører fantastisk!
Tyngdepunktet er lavt og bilen er let, den vejer blot 1.5 tons.
Bremsen er kontant og jeg har tillid til, at bilen fører mig sikkert igennem kurverne.
En blind vinkel i C stolpen (mellem siderude og bagrude) tager desværre det meste af udsynet, når jeg skal dreje og er direkte ubehagelig.
Er du meget høj udgør den lave A stolpe også noget af en udfordring for ind og udstigningen.
Supra’en er en 2 personers bil, og hvor mange andre sportsvogne er lukket af mellem forsæder og bagagerum er der her direkte adgang til bagagerummet fra forsæderne. En fed detalje, hvis jeg skal af med jakke eller andre småting uden at skulle stå ud af bilen. Pladsen i bagagerummet er naturligvis begrænset, men acceptabel (290 l.).
Parallelparkering? Ingen problem
Supra’en er forholdsvis lang, 438 cm., men dens drejningsmoment er formidabelt. Jeg kan vende på en femøre og få den ind på selv de smalleste parkeringspladser.
Køleren er lang, men Supra’en er legende let at parallelparkere. Fordi den er så lav, er det nemt at se bilen både foran og bagved, og så er der selvfølgelig også bakkamera i. Sidespejlet kører selv ned når jeg sætter den i bakgear, så jeg kan følge kantstenen. Jeg tror selv min gamle mor kunne lære at parallelparkere Supra’en.
Partnerskab mellem Toyota og BMW
Inkarnerede Supra fans vil nok være noget utilfredse med, at Toyota har samarbejdet med BMW, for der er rigtige mange dele af Supra’en, der er magen til BMW Z4’eren. Supra deler både motor, gearskifte, klimaanlæg, ja faktisk det meste af interiøret med BMW’en, men designet på Supra’en er helt unikt. BMW’en fås som roadster cabriolet, Supra’en kommer kun i coupé udgaven.
Er partnerskaber fremtiden?
Vi kommer med stor sandsynlighed til at se flere og flere partnerskaber i fremtiden, inden for mange forskellige industrier, heriblandt bilindustrien. Hvorfor ikke udnytte fordele og kompetencer og skabe endnu bedre biler med den nyeste teknologi, højere performance og federe design? Det kan i sidste ende kun gavne producenterne (økonomi), men i høj grad også kunderne, der får bedre biler.
Vi er i hvert fald spændte på at følge med i fremtidens udvikling og partnerskaber inden for bilindustrien.
I september var vi en tur på Ring Knutstorp for at teste Supra’en, læs hele artiklen.
+/- ved Toyota Supra
+ Design, køreegenskaber, elsæder
– ind/udstigning, udsyn, A stolpe
Konkurrenterne til Toyota Supra
Først og fremmest BMW Z4, Porsche Cayman og Jaguar F-TYPE. Jaguar kommer iøvrigt med en faceliftet F-Type her i 2020, i 2019 testede vi den daværende model.
Læs anmeldelsen af Jaguar F-TYPE.
Pris
Toyota Supra 3.0 premium koster fra 1.009.990,- dkr. Testbilen var i en flot rød farve (Prominence Red) som koster 19.988,- Der var ikke monteret ekstra udstyr i bilen.
Konklusion på Toyota Supra
Det har været en uge fyldt med gode køreoplevelser. Toyota Supra er bygget til både bane og gade. Det er en gaderæser, behagelig at køre i og egner sig til hverdagsbil, men der er ingen tvivl om, at bilen udnytter sit potentiale bedst på banen, hvor de 340 hk. virkelig får lov til at proforme.
Det er ikke uden grund, at den rappe, lille sag har vundet æresprisen “Bilglædeprisen” ved Årets bil 2020.
Stilletter
Kvindernes Bilmagasin giver Toyota Supra følgende stilletter:
DESIGN
KØREGLÆDE
VALUE FOR MONEY
Toyota Supra var venligst udlånt af Toyota Danmark, som ikke har haft indflydelse på indholdet i artiklen.