Biltest af Jaguar F-Type

Jaguar F-TYPE: Månedens eksklusive biltest

Jeg hentede Jaguar F-TYPEN på en varm solskinsdag. Med et smil på læben og Eminem “‘Till I collapse” for fuld udblæsning, kørte jeg ud af motorvejen.

Biltest af Jaguar F-Type

En lille anekdote om Jaguar F-TYPE

Da jeg blev gift tilbage i 2016 fik jeg lov til at låne en Jaguar F-TYPE SVR cabriolet i et par dage af en af vores venner.
Det var kærlighed ved første acceleration! Jeg har altid haft en forkærlighed for engelske sportsvogne, både de ældre MG’er, Aston Martin og nu også Jaguar F-TYPE.
Udover selvfølgelig at være blevet gift, var jeg lykkelig i de 3 dage jeg “ejede” en F-TYPE cabriolet. Siden da, har jeg drømt om igen at køre i denne engelske klassiker. Da Jaguar Land Rover så tilbød os, at vi kunne teste en 2018 Jaguar F-TYPE, sagde jeg straks ja. Og jeg kan godt love, at det blev stor gensynsglæde.

F-Type bagende
“Når enden er god, er altid godt”

Motorstørrelser

Testbilen var en F-TYPE coupé 2.0 med 300 hk. og automatgear.
Udover coupéen kan du vælge imellem en R-Dynamic, chequered flag dynamic, R coupé og endelig SVR coupé.
Testbilen havde 4 cylindre, hvorimod de større motorer er 3.0 V6’eren med henholdsvis 340 og 380 hk. R coupé og SVR’eren har en lækker V8 motor med henholdsvis 550- og 575 hk. og firhjulstræk. Coupé 2.0 har baghjulstræk.
Lad mig starte med at slå fast, at testbilen kørte virkelig godt. Det der trækker lidt ned i min begejstring er dog de 4 cylindre.

Lyden af 4 cylindre i en Jaguar F-TYPE

Jeg er stor fan af el biler, og specielt Jaguars egen I-PACE, men der er intet, der slår lyden af en V6 eller V8 motor. Ser vi bort fra design og interiør, så skuffede den 4 cylindrede motor mig. Det var svært at få den til virkelig at lyde af noget. Slog jeg over på dynamisk kørsel, åbnede for ventilerne, slog automatgearet over på manuel og accelererede, lykkedes det dog at få en god lyd ud af motoren, men kører du sportsvogn, skal det kunne høres – hele tiden.

F-TYPE motor
Smukt syn af F-TYPE motoren. Læg mærke til, at køleren åbner fra forrude og ud.

Vil du gerne køre engelsk, men klimavenligt? Så læs vores biltest af Jaguar I-Pace

Designet på Jaguar F-TYPE

Bilen er produceret i letvægts aluminium. Designet er elegant, sporty og pokkers smukt. Er der noget de englændere kan, så er det at designe biler, der er en fryd for øjet.
Sæderne er smalle og lavet af letvægts magnesium og 8 kg. lettere, end i tidligere modeller. Du kan vælge mellem sports eller performance sæder. Performance udgaven leveres sågar med køling i sæderne.
Sæderne i testbilen var i lækkert ruskind, der var god støtte, og de var virkelig behagelige at sidde i.

Engelsk musikanlæg

Som nævnt i indledningen fyrede jeg op for musikken. Lydanlægget er leveret af Meridian -som selvfølgelig er et engelsk firma. Jaguar har i samarbejde med Meridian produceret 2 forskellige anlæg specielt til F-TYPEN. Et standard 380W system med 8 højttalere og 2 subwoofere, og et 770W system med 10 højttalere og 2 subwoofere, der leverer akustisk lyd som i en koncerthal med den eksklusive Trifield Technology. Og lyden er enestående.

Fremhævet udstyr

  • Park Assist, hjælper dig med at styre bilen ind på selv de mindste parkeringspladser
  • Infotainment systemet med Touch Pro og 10″ skærm, betjenes som en smart phone eller tablet
  • Adaptive Front Lighting System (AFS) Uddybes senere i artiklen
  • Kromlister på dørtrin og rat
  • Elbetjent bagklap
F-Type automatgear og knapper
Automatgear og betjeningsknapper.

Kabinen i en sportsvogn

Hele kabinen emmer af eksklusivitet. Det 2 zones klimaanlæg forsvandt lydløst ned i instrumentbrættet, da jeg slukkede for det, og kørte op igen, når jeg tændte. En fed detalje, der understreger det elegante indtryk, der går igen i hele bilen.
Der var god plads i kabinen, specielt til en med min højde (170 cm.). Er du meget højere og har længere ben, så vil du muligvis komme i karambolage med A og B stolpen, og have svært ved at køre sædet langt nok tilbage.
Bagagerummet er stort, når man tager i betragtning, at det er en sportsvogn. 407l. bliver det til, så der er fin plads til weekendtaskerne bagi.

Bagagerum med masser af plads
God plads i bagagerummet.

Adaptive forlygter på Jaguar F-TYPE (AFS)

Du kender formentlig til adaptiv fartpilot. Men har du også hørt om adaptive forlygter?
Udover LED er forlygterne i F-TYPEN nemlig udstyret med adaptive forlygter. Det betyder, at de sammenkobles med bilens sensorer, hvilket bevirker, at de skifter mellem 4 forskellige kørselstilstande: City (bykørsel), Country (landevejskørsel), Motorway (motorvejskørsel) og Bad Weather (kørsel i dårligt vejr).

Sådan fungerer AFS

Lad mig uddybe, hvordan det fungerer. Kører du med en hastighed på 48 km/t giver City funktionen nærlys med en bred vinkel. Det gør det nemmere at se fodgængere og sideveje, når du kører i byen. Ved kørsel i dårligt vejr, tilkobles Bad Weather indstillingen automatisk ved hastigheder op til 64 km/t.
Kører du hurtigere end 48 km/t tilkobles Country funktionen, som giver en smallere, længere lysstråle, hvilket forbedrer udsynet på længere afstand. Motorway funktionen fokuserer på vejbanen længere fremme, ved en hastighed på over 90 km/t, så du som fører kan se endnu længere.

Læs også: Biltest af 718 Porsche Boxter GTS

Jaguar fælg
20″ Jaguar fælge

Autostol i Jaguar F-TYPE

Min datter på 3 år er allerede bilentusiast og skulle ikke snydes for en tur i det røde lyn. Men kan man installere en autostol i den? Det korte svar er JA. Der er selvfølgelig ikke isofix i sportssæderne, men med en selestol kunne det godt lade sig gøre i testbilen. Airbagen er nem at slå til og fra via menu knappen i rattet og under køreindstillinger.
Behøver jeg at nævne, at min datter var begejstret og råbte “igen, igen” , da jeg accelerede med åbne ventiler og undervognen sat til dynamisk?

Autostol i sportsvogn
En forventningsfuld pige på vej på sin første køretur i sportsvogn.

Aerodynamik

Jaguar er kendt for at nørde med aerodynamikken i deres biler. Det gælder i den grad også for F-TYPEN.
Den elektriske hækspoiler udløses ved høj hastighed (du kan også selv betjene den ved et tryk på en knap) og er designet til at skabe stabilitet ved høj hastighed og holde bilen suget fast på asfalten.
Jeg bemærkede, at når spoileren er oppe og du kigger i bakspejlet, så kommer logoet med jaguaren til syne. Raffineret!

JLRs chef designer om 2.0 Coupé

Vi har talt med en af Jaguars chef designere, Ian Johnson, om testbilen. Han udtaler: “2.0 motoren med 4 cylindre er sjov at køre, da den er lettere end de andre modeller. Faktisk er den er mere end 100 kg. lettere, primært hentet på fronten, hvilket hælper på aerodynamik og vægtfordeling”.
Ian kører selv F-Type og vi har fået lov at bringe dette billede af hans R-Dynamic.

F-TYPE R-Dynamic
Flot blå farve og lyst indtræk klæder R-Dynamic’en.

Læs med her, hvis du vil vide mere om Jaguar Land Rover (JLR)

Prisen på en Jaguar F-Type

Jaguar F-Type fås fra 1.131.880,-. Testbilen havde ekstra udstyr for 75.400,- og totalprisen lander derfor på 1.207.280,- Der er ingen tvivl om, at det er en fantastisk bil. Men, hvis penge ikke var en begrænsning, ville jeg vælge en cabriolet med V6 motor. Den fås fra 1.899.900 og har 400 hk. i stedet for de 300 hk. Du kan også vælge at lease. En 3.0 V6 sport med 400 hk. koster 17.995,- pr. måned med en udbetaling på 64.995,-.
Og så er der vist kun tilbage at sige: “Kør forsigtigt”.

Jaguar mærke
Watch out!
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *