I 2018 kom Volvo med den nye V60. Her i 2019 er den lækre stationcar så kommet i en plug-in hybrid udgave og med R-Design pakke: Volvo V60 T8 R-Design. En bil der oser af elegant, skandinavisk design kombineret med et sporty look udvendigt som indvendigt.
Volvo V60 R-Design testbilen
Testbilen var en V60 T8 Twin Engine (plug-in hybrid) R-Design. Den har en 8-trins velfungerende automatgear og er opgivet til at køre op til 52,6 km./l. Hvis du vel at mærke lader den op, så der altid er strøm på batteriet. Rækkevidden på elmotoren er på 40 km.
Den har 390 hk., hvoraf de 87 hk. kommer fra elmotoren. Den går 0-100 km/t på 4,9 sek.
V60 R-Design er indbegrebet af køreglæde og et højt udstyrsniveau. Det er en alsidig familiestationcar, med en avanceret undervogn, kraftfulde motor og mulighed for valg af forskellige køremåder.
Læs også vores artikel om Volvo S60.
Plug-in hybrid
Jeg har efterhånden set lyset, når det kommer til plug-in. Du kan virkelig forbedre brændstofsøkonomien, testbilen er fx opgivet til at køre 52,6 km. på literen. Som jeg ser det, har plug-in hybrid dog nogle udfordringer. Lader du ikke bilen op når batteriet er ved at være tomt, er bilen pludselig mindre økonomisk end en almindelig benzin motor, pga. vægten på batteri og el motor.
Har du mulighed for at oplade bilen både i hjemmet og på arbejdet, giver det god mening. Bor du f.eks. i etageejendom, bliver det straks mere kompliceret.
Udbydere af ladestandere
Du kan vælge imellem 2 udbydere af ladestandere i det offentlige rum. E.ON og Clever.
Jeg fik udleveret en Clever brik sammen med testbilen. Da jeg kørte Volvo V90 rundt i Jylland havde jeg ikke problemer med at finde en stander, hvor jeg kunne lade. Jeg var til gengæld udfordret i forhold til at finde en Clever ladestander i de områder i Storkøbenhavn jeg befandt mig i den uge jeg havde V60’eren. Der var det pludselig E.ON laderstandere jeg kom forbi. Så er det pludselig ikke så miljøvenligt eller nemt at køre plug-in hybrid.
Clever app
Med Clevers app kunne jeg nemt finde den nærmeste stander, men befinder den sig 2 km. eller mere fra mit bestemmelsessted bliver det bare for besværligt.
Heldigvis er flere og flere kommuner ved at planlægge at installere ladestandere rundt omkring i byerne, så mon ikke det bliver nemmere at eje en plug-in hybrid eller ren elbil i løbet af de næste par år?
R-Design
Volvo har produceret deres R-Design performance linje siden 2008.
R-Design har en mere sporty styling, både indvendigt og udvendigt. Den har flere hestekræfter, en strammere affjedring for en hurtigere og mere kontant kørsel.
Ved hjælp af drive mode indstillingerne kunne jeg selv vælge, om jeg ville køre med konstant firhjulstræk (AWD), miljøvenlig kørsel, hybrid eller sporty. Det fungerede rigtig godt og det er virkelig rart at kunne tilpasse køreindstillingen til vejens forhold.
Udvalgt R-Design ekstra udstyr
- Drive mode setting
- Sportssæder
- Specielle R-Design 18″ alufælge
- Elstyret bagklap med hands free funktion
- R-Design læderrat og pedaler
- Sorte sidespejle og tagræling
- Sportsundervogn
Udstyr i Volvo V60 R-Design
- Intellisafe
- City Safety med Steering Support
- Semi automatisk anhængertræk
- Lys i dørhåndtag
- Panoramasoltag
- Bakkamera
Det semi automatiske anhængertræk er virkelig genialt og nemt at betjene. Det koster 15.342,- at få monteret.
Bilen må trække 2000 kg., så det er nok til at køre haveaffaldet til genbrugspladsen, men skal du trække både hestetrailer og en gennemsnitsstørrelse hest, kommer V60’eren til kort.
Kabinen
Mange af funktionerne i V60 styres fra centerdisplayet med touch-skærm – en funktion den nye generation af Volvo-biler, der kombinerer et slankt design med brugervenlighed, er kendt for. Det er designet til at reducere distraheringer med fed, tydelig grafik og et vertikalt format, der gør læsning af informationer og kort meget nem. En af de mange features som jeg er vild med hos Volvo. Det er så dejlig nemt og intuitivt at alle kan være med.
Der er god plads både i førerkabinen og på bagsædet. Volvo V60 har en bagagerumskapacitet på 529 liter og er blandt de største i klassen.
Sikkerhed i en Volvo
Man kan næsten ikke tænke Volvo, uden også at tænke sikkerhed.
Volvo har altid været kendt for at gå forrest når det kommer til sikkerhed. I 1959 var det for eksempel Volvo der skabte 3-punkts selen, som alle biler bruger i dag.
Vidste du i øvrigt, at Volvos biler har indbygget barnesæde? Volvo går nemlig op i beskyttelse af hele familien.
Crashtest dukken E.V.A
Det er ikke nogen hemmelighed, at sikkerhed ligger os meget på sinde i Kvindernes Bilmagasin. Specielt kvindernes sikkerhed, som har været meget overset og undervurderet i bilindustrien. Derfor har vi også en forkærlighed for Volvo som, som de eneste indtil videre, researcher på kvindernes sikkerhed i bilen. De har udviklet crashtest dukken E.V.A. som blev lanceret for et par år siden.
Når Volvo samtidig leverer smukt design og velkørende biler, er det svært ikke at blive begejstret.
Læs vores artikel om E.V.A og kønsdiskrimering i bilindustrien.
Konklusion på testen af Volvo V60 T8 R-Design
Efter min mening er Volvo virkelig lykkedes med deres plug-in hybrid.
R-Designet er en god kombination af sport og elegance, den mere kontante affjedring passer godt til bilens størrelse. Jeg kunne dog godt tænke mig en længere rækkevidde på batteriet. Du når ikke langt på 40 km., så længe der ikke står en ladestander ved hver offentlig parkeringsplads. Kører du ikke på batteriet, går hele ideen om at køre mere miljørigtigt ligesom fløjten.
Jeg giver V60 T8 R-Design følgende stiletter:
DESIGN
KØREGLÆDE
VALUE FOR MONEY
Prisen på en Volvo V60 Twin Engine R-Design
Volvo V60 T8 med R-Design pakken koster 858.937,- Beskatning fra 647.931,-
En bil i den dyrere ende, men bruger du plug-in hybrid’en, sparer du på både emission, brændstof og grøn ejerudgift, samtidig med at du vil glæde dig til hver eneste køretur i den smukke, velkørende bil. Og hvem vil ikke gerne det?
Du kan læse mere om Volvo V60 på Volvos hjemmeside.
Jeg har sammensat en lille video af bilen, som du kan se her: