Volvo S60: Den oversete Volvo-klassiker

Ok indrømmet! Jeg har aldrig været fan af Volvos sedaner. De har været tunge i numsen og proportionerne helt skæve. Men hvordan ser de ud nu, efter at Volvo har redefineret deres design? Det glæder jeg mig til at finde ud af.

Solen skinnede fra en skyfri himmel, og denne uges testbil hed Volvo S60. Det var med en smule skepsis, at jeg startede min bil for at køre ud til Volvo Danmark i Herlev for at hente bilen. Jeg har nemlig aldrig være vild med Volvos “S-klasser”, altså sedan versionerne. Jeg synes, de har haft et uheldigt udtryk og mildt sagt været en smule kikset. Og selvom at det er nye tider hos Volvo med masser af nyt lækkert design og lækkert interiør, så var jeg ikke overbevist om at S-modellen levede op til mine forventninger. Men det måtte tiden vise.

2008 model Volvo S-60
2019 Volvo S-model

“Volvosk lækkerhed”
Volvo S 60 T5 R-Design, hed den model jeg fik udleveret nøglerne til. I den flotteste Fusion Red Metal, lækre store 19 tommer alufælge, luksus lædersæder, panoramasoltag osv. Da jeg satte mig ind i bilen for første gang, gav det en følelse af masser af luksus med et skandinavisk touch. Jeg følte mig faktisk rigtig meget hjemme i Volvoen og køre- oplevelsen fik mig ikke til at føle mig mindre hjemme.

4-6-8-12 cylindre
Volvoen var udstyret med en 4-cylindret motor, som ydede helt op til 250hk. Og det lyder måske som volapyk for dig. I gamle dage skulle man nemlig op og have en 6-cylindret motor for at den kunne levere op til 250hk – men i disse miljøtider er der dygtige ingeniører, som har formået at neddrosle motoren således, at en “mindre motor” kan levere flere HK. I helt gamle dage fandtes der også 8-cylindrede og 12-cylindrede motorer – men det hører fortiden til.

Motoren tændes ved den elegante lille drejeknap

Jeg var i hvert fald ret imponeret over Volvoens formåen. Den kørte som en drøm. Ja, det gjorde den. Motoren startes via en elegant lille drejeknap, dvs. ingen irriterende nøgler. Motoren var dejlig lydsvag, gearskiftet var smooth og nemt at finde ud af, og undervognen føltes fast og kontant. Testbilen var en R-design, som er Volvo’s topmodel. Sæderne var i lækkert læder, rattet og gearknop var i ekstra lækker kvalitet, undervognen var mere fast og stødabsorberende, kølergrill og LED forlygter var i det specielle R-design.

Læs også: Volvo V60 Cross Country – Komfort og lækkerier i ét

Jeg lagde mærke til en ret fed feature, som jeg ikke har prøvet ved andre bilmodeller. Jeg holdt parkeret i en parkeringsbås og skulle bakke ud. Det var svært for mig at se om der kom nogle biler. Her hjalp bakkameraet mig på en helt ny måde. Ikke nok med at den kunne se bag bilen om der var fri bane – den kunne også registrere bilerne som kom langt væk fra, så altså de biler jeg ikke selv kunne se, kunne bilen se for mig. Det var ret elegant.

Her registrerer bakkameraet at en bil nærmer sig langt væk fra
Her registrerer bakkameraet en bil lige bag ved mig

Design
Den nye S-60 er faktisk en rigtig pæn bil. Den er blevet meget mere sporty at se på. De store fælge, LED lyset, den dobbelte udstødning klæder bilen på en måde, så den både fremstår elegant og sporty på samme tid. Noget som vi danskere er vilde med.
Bagenden er blevet markant flottere, selvom jeg aldrig bliver fan af den. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at jeg måske ikke er den eneste, der har det på den måde, for man ser ikke ret mange S-modeller på vejene i forhold til Volvos st. cars. Men om de gode køreegenskaber fik mig til at glemme min manglende kærlighed til S-modellens bagende, ved jeg ikke. For én ting er sikkert – jeg skænkede det ikke en tanke, så længe jeg sad bag rattet.

Det lille svenske flag, som er syet ind i sæderne, fik mig til at føle mig helt hjemme

Kvindernes Bilmagasin giver den nye Volvo S-60 følgende stilletter:

DESIGN:

KØREEGENSKABER

VALUE FOR MONEY

Volvo S 60 T5 R-Design
Startpriser fra 547.873,-
Modellen vi testede kostede 751.627,-
Læs mere om den nye Volvos S-60 på
Volvos hjemmeside

Se video:

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *