Christiane Vejlø: Min bil er min gadget

Danmarks elektronikdronning klatrede i træer og legede med biler som barn. Hun har altid være fascineret af det digitale univers og til daglig arbejder hun som radiovært, foredragsholder og chefredaktør på tech-sitet Elektronista.dk. Kvindernes Bilmagasin har mødt Christiane til en snak om gadgets, biler og fremtidens mobilitet. 

Fotograf Sif Meincke – www.sifmeincke.dk

Fascineret af det Digitale Univers.
Jeg har lige siden jeg var lille altid interesseret mig for det digitale univers. Det har altid ligget til mig at være som drengene. Som lille legede jeg med biler og klatrede i træer. Min fætter havde en Commadore 64, som jeg kiggede langt efter. Jeg begyndte at læse religionsvidenskab på universet samtidig med, at jeg skrev artikler om internettet. Jeg havde allerede forudset socialisering i en online verden dengang og begyndte at læse medievidenskab. Jeg begyndte som en af de første i Danmark at skrive om communities og socialisering inden det rigtig fandtes. Ja på det tidspunkt fandtes der kun Hestenettet og diverse dating sites som Scor.dk og Dating.dk. Siden hen kom Arto.dk og derefter Facebook som vi alle kender i dag.


Jeg elsker biler
Jeg har altid synes at biler er fede og betragter dem som en stor gadget. Jeg startede som helt ung med at køre go-cart og tog derefter racerlicens. Jeg ønskede dengang at drive det til noget, men jeg kom aldrig rigtig videre med det. Det er en meget dyr hobby. Til gengæld har jeg været så heldig at få lov at køre på nogle af verdens fedeste racerbaner, såsom Ferraris tracks i Modena med Formel 1, Lotus Track i England i en Lotus Elise, (den samme som Prins Joakim har i racing green) og Formel 3 bil i Bangkok.


Brian-typerne i Esbjerg giver mig thumbs-up

Til daglig kører jeg rundt i min SEAT FR og jeg elsker min bil. En SEAT FR er jo en spansk designet bil og jeg synes man får rigtig meget bil for pengene. Jeg ønskede at skille mig ud fra mængden og derfor faldt valget på den. Den har lækre sports sæder, sportsmåtter og røde syninger i sæderne. Og så er der lige det med farven. Normalt synes jeg, at en bil kun kan være rød hvis det er en Ferrari, men denne går an, fordi den har en flot skinnende metalfarve i sig. Og så giver den mig street credit når Brian-typerne i Esbjerg i deres sænkede Golf eller Leon giver mig ”thumbs up” når jeg holder og venter for rødt. Jeg er sikker på, at det er de fede fælge der gør det.

Christianes røde SEAT Ibiza FR

Kører en elektronik-nørd som dig elbil?
Min familie har et sommerhus ved Vesterhavet, hvor jeg elsker at tilbringe min fritid. Der går ikke offentlig transport og der er simpelthen ikke nok rækkevidde i en elbil. Hvis jeg boede i en lille landsby uden for København og havde 10 km på arbejde, ville det være fint med en elbil. Ligeså snart der kommer batterier som kan køre væsentlig mere end de 500 km, så tipper det over, og så vil vi for alvor se elbils-salget komme i gang.

Læs også: SEAT Ibiza FR gør en fuldvoksen mand blød i knæene!

Hvilken elbil hælder du mest til?
Vi mangler lidt en in-between elbil. Tesla er fed, men for dyr og Nissan Leaf og Toyota Prius er for kedelige. Men hvis fx, SEAT kom med en cool lille elbil, som man også kunne betale, så tror jeg det ville være et hit.
Så er der jo også hybridbilerne, men de er for tunge, og de er i en mellemperiode mellem benzinbiler og elbiler. Et såkaldt springbræt. Og jeg ville i den grad have store bekymringer om gensalgsværdien, hvis jeg pludselig stod og skulle af med den igen. Jeg tror hybridbilerne bliver hurtigt out-dated ligesom den moderne teknologi i dag.

 

Selvkørende biler
Vi ser det allerede – jeg har adaptiv cruise-control i min bil og jeg elsker den. Det er den rene kognitive energibesparelse, som gør mig mindre træt og jeg vil absolut ikke være den foruden. Systemerne bliver sluset mere og mere ind i vores biler. Men der går et stykke tid før den kører helt selv. Det starter i et begrænset omfang. DTU har allerede selvkørende busser der ligger og kører A-B ruter. Men det helt store spørgsmål er etikken i alt dette her. Selvkørende biler kører mere sikkert end mennesker. Men hvad hvis den kører galt? Hvorfor er det værre når maskinen kører galt end når mennesket kører galt? Jeg tror, det er fordi vi ikke kan sige hvis skyld det er. Men skal vi placere skylden? Forsikringsselskaber er i hvert fald nødt til at vi det. Og hvad med straffen? Man kan jo ikke straffe kunstig intelligens.

 

Statsministerens udsagn
Lars Løkke har meldt ud at i 2030 skal alle biler være elbiler. Når man tænker på infrastruktur og alle de ladestandere, som skal kunne lade bilerne op i byerne, hvad tænker du så om det?
Bilbranchen rider ikke den dag de sadler. Men respekt for at han sætter et mål, som er signalværdi i sig selv. Det er både modigt og sejt. Jeg tror ikke at de kan leve op til det. Regeringen gør ikke helt det der skal til for at ramme miljømålene, men de er gode til at tale om dem. Klimakrisen er selvskabt og kommer udefra og er vores allesammens problem, så jeg synes det er op til hver enkelt at sætte fokus på en mere bæredygtig livsstil.

 

Bilbranchen vs. netflix
Vi er nysgerrige på, hvordan fremtiden ser ud. Hvor hurtigt kommer ændringer til at ske?
Der er kommet mange elbiler om 10 år, men ikke i så stort omfang som Lars Løkke ønsker det. Der vil jo også stadig være et stort brugtbilsmarked at tage hensyn til. Hvis der lige pludselig dukker en superfed løsning op, vi ikke har set før, som distrupter hele markedet såsom Netflix – det har taget ganske få år at blive en streaming-nation – så tør jeg ikke udelukke det. Vi har set før at vanerne kan ændre sig i takt med teknologien.

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *