I øjeblikket kan vi ikke åbne en avis eller en bilnyhed på nettet, uden at det bugner med overskifter omkring elbiler. Men hvordan er det at eje en elbil? Og hvad med alle myterne omkring ladning og flade batterier? Kvindernes Bilmagasin har kørt elbil i en uge, og så var det ikke en hel almindelig elbil – det var toppen af poppen, nemlig Tesla S.
Hvis elbilerne kommer for alvor, (og det gør de) skal vi til at vænne os til en ny livsstil. Også mentalt. Men hvordan gør vi det? Kvinderens Bilmagasin har kørt i en elbil i en uge for at prøve at afmystificere alle myterne der er omkring en elbil. Har den KM nok på batteriet? Er den længe om at lade? Hvor er den nærmeste ladestander? Fryser man ikke i en elbil? Myterne er der nok af.
Dengang jeg arbejdede i bilbranchen (2014) var det begrænset med elbiler på markedet. Renault Zoe og Peugeot iOn var kommet, Nissan Leaf var kommet og BMWs i3. Men SÅ kom Tesla. Jeg husker det tydeligt. En banebrydende elbil, som slog alle elbiler på markedet fuldstændig ud af kurs. Man begyndte at høre om Elon Musk og hans højtflyvende ambitioner, og selvom en Tesla er en forholdvis dyr bil, så var der mange mennesker, der turde springe ud den.
Mit møde med Tesla S startede i Bredgade, hvor Tesla har til huse. Midt på Bredgade i et lækkert og ekslusivt showroom kan man som kunde få en 100% Tesla oplevelse. Den starter nemlig ikke med at dreje nøglen, nej den starter med en introduktion til Teslas app på din smartphone.
Og hold da op, sikke et helt nyt univers. I Tesla app’en har du din egen profil, hvor du har alle dine personlige indstillinger. Inde i app’en styrer du mere eller mindre ALT omkring din bil. Herinde kan du se, hvor den nærmeste ladestander er, hvor du har parkeret din bil (hvis du skulle have glemt det), du kan tænde for varmen (forestil dig, at du tænder for varmen i din bil om morgenen, inden du går i bad), du kan lave din egen playliste på Spotify (Tesla bliver leveret med 4G internet), og så kan du – og hold nu fast – flytte din bil via mobilen. Ja, du læste rigtigt. Hvis bilen lige skal flyttes 2 meter baglæns, fordi du holder i vejen, så kan du som en anden fjernstyret bil trille den baglæns.
Slut med fugtige håndflader
At være billist i indre København kan have sine udfordringer. En af de ting som selv jeg kan blive stresset over, er parkering. Det er aldrig til at finde parkering, og når der endelig er en parkeringpads ledig, er det ofte en parrallelparkering. Og de kan være svære. Men når du kører Tesla, har du denne bekymring mindre – bilen parkerer nemlig for dig. Det er meget surrealistisk at sidde som chauffør og pludselig tager bilen over. Velkommen til fremtiden!
Min helt store bekymring ved at skulle køre elbil en hel uge, var opladningen. Jeg bor på en ganske almindelig villavej i Espergærde, og der er ikke en lader i miles omkreds. Ifølge appen var den nærmeste lader i Helsingør eller i Humlebæk. Og nej, hvis jeg skulle til at køre til en anden by, sætte min bil til ladning, og så bare sidde og vente flere timer. Det gad jeg ikke. Så jeg forsøgte mig med det helt almindelig 220v stik – også kaldet “mormor-stik” i branchesprog. Og det kan godt være, at det tog mange timer at lade bilen op, men det lykkedes. Med det lille forbrug jeg havde den uge, kunne det sagtens lade sig gøre. Men hvis jeg kørte mange km dagligt, så ville jeg helt sikkert investere i en lader hjemme i indkørslen. Det glædede mig bare rigtig meget, at jeg sagtens kunne “overleve” med et almindelig stik – og min frygt for pludselig at skulle løbe fuldstændig tør, forsvandt helt.
En hel ny livsstil
For at være ærlig, så havde jeg paraderne oppe omkring elbils-livsstilen grundet alle de mange myter, man hører. Jeg kan godt lide lyden af en konventionel motor, (især en stor motor), jeg kan godt lide at sætte nøglen i tændingen og føle, at der sker noget inde i motoren, og så kan jeg godt lide fornemmelsen af, at jeg bare kan køre på en benzintank og fylde mere benzin på.
MEN – på trejde dagen af min Tesla-uge, hvor jeg satte mig ud i bilen, satte foden på pedalen (det er måden man tænder elmotoren på), fik jeg følelsen af, at denne elbils-livsstil – den er sku ikke helt så tosset. Om morgenen kom jeg ud til en dugfrisk og veloplagt bil, trak opladeren ud af stikket, ind med mig i bilen, foden på speederen og så afsted. En anden ting, jeg også ELSKER ved elbils-kørsel, er den utrolig afstressende kørestil. Bilen siger jo ingenting, og jeg skal ikke skifte gear. Jeg skal faktisk ikke forestage mig andet end at styre rattet, og så nåja, sætte min yndlingsmusik på Spotify. I love it!
Tesla S i sig selv, er en smuk bil og meget fremtidsagtigt – både indvendigt og udvendigt. Designet et gudesmuk – håndtagene falder ind og ud når du åbner og lukker bilen, så når bilen er låst er der ingen grimme linjer, der ødelægger billedet. Der er simpelthen tænkt over alt ved denne her bil. Interiøet er super enkelt – der er en stor iPad lignende skærm hvor ALT styres. De eneste 2 knapper, der er i bilen, er advarsels knappen og en knap for at åben handskerummet. Udseendet af interiøret bærer en smule præg af, at det efterhånden er en bilmodel, der har nogle år på bagen. Men det er der råd for – den nye Tesla 3 er nemlig lige rundt om hjørnet.
Jeg vil ikke sige så meget mere om Tesla – andet end at jeg synes du skal give dig selv den oplevelse at prøve den. Og hvis ikke det er muligt, så kig med på filmen herunder. Billederne taler for sig selv. Det er en fascinerende oplevelse uden lige og et bevis på, at fremtiden er lige rundt om hjørnet.
Tesla S får 5 stilletter ud af 6: