”Sicherheit, Sicherheit, Sicherheit” var weekendens overordnede budskab, da Continental havde inviteret til sit årlige Nordic Brand Experience i Østersund i Sverige. Og ”Sicherheit” er helt klart det gennemgående indtryk, jeg fik, da jeg blev præsenteret for alle Continentals planer og visioner om nul ulykker i fremtiden.
Jeg tror, vi hurtigt kan blive enige om, at ”dæk” umiddelbart ikke er noget af det mest ophidsende emne at tale om. Men det er det så alligevel. Har jeg fundet ud af. Efter weekendens indblik i Continentals fremtidige vision, er jeg ikke i tvivl om, at der bliver investeret rigtig mange penge, som i RIGITG mange, på ressourcer i SIKKERHED. Fremtidsplanen er ”VISION ZERO”, altså nul ulykker. Men så stærkt, som udviklingen går i øjeblikket i bilbranchen, er jeg ikke i tvivl om, at det nok skal pege derhen af. Og hvor fantastisk er det lige, at jeg ikke skal bekymre mig om min to-årige datter i trafikken på samme måde, som min forældres generation har gjort det.
Udover alle de sikkerhedssystemer, som mange af de nye biler bliver leveret med i dag; “Emergency Brake assist”, ”Adaptive Cruise control”, “Blind spot assist” osv. – som Continental meget langt hen af vejen står bag, så var weekendens fokus på fremtidens dæk. Vi kommer nemlig til at opleve et dæk, som, du som fører, kan kommunikere med. Ja, du læste rigtigt. Du får besked på forhånd, når det er tid til at skifte dæk.
Forestil dig at du kører i din bil, og pludselig bipper din smartphone og fortæller dig, at højre forhjul mangler luft, fordi der er gået en skrue i dækket.
Du holder ind på tankstationen, sætter luftpumpen til, og via din smartphone kan du nu kontrollere, hvornår dækket har det rette dæktryk. Hvis hullet er større end som så, kan dækket lappe sig selv via en slags “gummi-snot”, som dækket er konstrueret med. De nærmere detaljer vil jeg ikke kede jer med. Men det er altså rigtig smart tænkt.
Læs også: Continental – tak fordi du passer på min familie
Selvjusterende dæk
Og nu til noget endnu mere ”Tilbage til fremtiden-agtigt”. En anden mega sej feature er, at i fremtiden kan du selv justere, hvor meget luft du vil have i dækket, imens du kører.
Hvis du eksempelvis er på vej på skiferie og kører på vinterdæk, så har dine dæk en hvis berøringsflade på vejen. Hvis det så pludselig bliver isglat, og du godt kunne trænge til at stå endnu bedre fast – så kan man trykke på en knap inde i kabinen og dermed lukke en lille smule luft ud af dækket. Hvad sker der så? Så ligger dækket pludselig med en endnu større dækflade på vejen. Det, der så er endnu mere frækt, er, at den ”ekstra dækflade”, som kommer ned og rammer vejen, har en lille række med pigge siddende, så du lige pludselig kører med et dæk der har dobbelt konfekt – vinterdæk inkl. pigge. Det er da genialt? Når så det glatte føre er overstået, så trykker man må knappen, og vupti – så har dækket fyldt sig med luft igen og berøringsfladen er nu blevet mindre igen og kommet tilbage som den var før.
Lille almindelige overflade
Her er noget af luften taget ud af dækket som hermed har større kontakt på
vejen, og piggene er kommet ned og rammer vejens overflade ude i siden.
Weekenden bød på en masse sjove dæktest i det flotte snelandskab i Østersund i Sverige . Bl.a. kørsel på en frossen sø, lastvognskørsel, test af nye dæk på gammel bil og gamle dæk på ny bil. Det var tydeligt at se, HVOR stor en betydning det har at vi kører med de rigtige dæk på det rigtige tidspunkt.
Alt i alt var det en inspirende ”eye-opener” weekend, hvor det gik op for mig, at fremtidens dæk er fire intelligente computerenheder på bilen, og det gammeldags”runde gummiklat-agtig dæk” som vi kender det i dag, er en uddøende race.
“Sicherheit, Sicherheit, Sicherheit.”!