Den ny Land Rover Defender er stadig den kendte arbejdshest men nu i luksuriøse nye klær’.
Det var med både vemod og stor begejstring at jeg så 9 nye Land Rover Defender stå smukt placeret på pladsen i Tirsbæk Gods i det smukke morgenfriske solskin. Med vemod fordi de 9 Land Rovers på lang afstand alle lignede en flok Range Rovers i mindre udgave. Men derimod var det med stor begejstring at se, hvordan der stadig var lidt råt og velkendt som var bevaret. Udover det nye ydre, så fandt jeg også ud af, at Land Rover Defender aldrig har haft så meget udstyr og ny teknologi gemt i sig – læs med og bliv klogere.
Modeller
Størrelses mæssigt udkommer den nye Land Rover Defender i første omgang i to udgaver – 90″ og 110″. Det svarer til en 5-dørs(110″) og en 3-dørs(90″).
Motorer og fra-priser
I begge biler fås Land Rover Defender med 2 diesel(D) motorer og 2 benzin(P) motorer:
D200 – 90″: fra 868 000 kr 110″: fra 974 000 kr
D240 – 90″: fra 943 000 kr. 110″: fra 1 049 000 kr
P300 – 90″: fra 952 000 kr. 110″: fra 1 057 000 kr
P400 – 90″: fra 1 110 000 kr. 110″: fra 1 215 000 kr
Som van begynder priserne ved 611.700 kr. for 90″ versionen mens 110″ versionen koster 675.700 kr.
Senere på året kommer der ligeledes en plug-in hybrid udgave, der giver mulighed for den lydløse kørsel. Lydløs kørsel er dog ikke en ting jeg associerer en stor 4-hjulstrækker som denne med, men skal den med på jagt i skoven, så er det lydløse element sikkert kærkomment.
Ovennævte modeller og priser er i “laveste” udstyrsmodel “Defender”. Og med “laveste” skal det siges, at du virkelig får meget lækkert udstyr, selv i mindste udstyrsudgave.
Udstyrspakker
Land Rover Defender kommer i 6 udstyrspakker:
- Defender
- Defender S
- Defender SE
- Defender HSE
- Defender X
- og Defender First Edition (sælges kun første år). Defender “X” står for modelprogrammets dyreste udgave på 1.711.000 for en 110″.
Af standardudstyr kan bl.a. nævnes:
- All wheel drive (AWD)
- Automatgear
- LED-forlygter
- 10″ Pivi Pro infortainment skærm
- Smartphone integrationspakke
- Connected Navigation Pro–Sound System 180W med 6 højtalere
Sikkerhedssystemer som standardudstyr:
- 3D Surround Camera (som viser dig bilen udefra flere forskellige vinkler, der er nyttig ved passage i terræn eller snævre områder, hvor man ikke altid har bedste udsyn inde fra kabinen)
- 360° parkeringshjælp
- Vadesensor (til at vurdere dybden på vandet man kører igennem)
- Cruise Control og Speed Limiter
- Lane Assist
- Emergency Braking
- Skiltegenkendelse
- Adaptiv fartbegrænser
Ydre design
Den nye udgave har i mine øjne mistet sig rå ydre, som i høj grad skilte den tidligere Defender model fra de andre Land Rover modeller. Den er blevet pakket flot ind i et “almindeligt” ydre og har (desværre) ikke længere den rå lak og kantende ydre. Lakken er blevet metallak med fancy shine og formerne rundere, så familieslægten nu er helt tydeligt i Land Rover familien.
Den er blevet noget finere/”almindelig” og Indian Jones faktoren er forsvundet.
Kigger man lidt nærmere på dens mange ydre design detaljer viser den ved nærmere øjekast, at den ikke behøver at blive passet på i samme grad, som jeg først troede. For det første kan du tilkøbe beskyttelsesfilm, så lakken ikke tager skade af tornede buske eller ridser fra hverdagens strabadser. For det andet er der praktiske elementer både ude som inde som eksempelvis plastikskørter.
Interiør
Indvendigt finder du plastikbelægning i bagagerummet og materialerne er en smule mere hårdfør en i en “almindelige” bil.
Infotainmentskærmen er blevet mindre i forhold til hvad vi ser i Range Rover Evoque (læs anmeldelse her). Ligeledes er der plastikmaterialer ved rattet og inde i kabinen, der gør at man godt tør traske ind med mudrede støvler og beskidte handsker, for det hele kan vaskes af.
Masser af features
For de helt dedikerede Land Rover fans, så kan man måske diskutere om Defenders omfattende teknologi gør det nemmere at køre eller om den fraskriver behovet for at være en erfaren off-road kører.
Jeg vil mene, at så længe teknologien øger sikkerheden i bilen, samt øger mobiliteten ved at komme omkring med så stor en bil, hvad end det er i by eller i terræn, så er det et plus i mine øjne. Defenders mange funktioner minimerer arbejdet for føreren ved at være så autonom og teknologisk stærk som den er blevet.
Bakkeassistent til trailer
Er du hestepige med hestetrailer eller haveejer som hader at bakke med trailer, så vil du elske Land Rovers “Advanced tow assist”. Den hjælper dig med at styre bilen bagud og drejer på rattet af sig selv. Du skal bare slappe af og stole på bilen. Det i sig selv kan også være lidt grænseoverskridende, men det er fedt når bilen klarer det hele selv.
En anden af de mange features jeg sent vil glemme var dens off-road “autopilot” som gjorde terrænkørsel til en drøm. Land Rover selv kalder det All Terrain Progress Control. Jeg kunne altså med en hastighed fra 1,8km/timen til 32km/timen køre op/ned ad stejle jordede bakker med cruisecontrol på, så det eneste jeg skulle fokusere på var, at styre bilen uden om større forhindringer. Hastigheden styrede du bare på rattet. Det var en egenskab jeg sent vil glemme.
Konklusion efter First Drive
Alt i alt er der rigtig meget godt at komme efter i den nye Land Rover Defender 2020-model. Hvad end du reelt skal bruge den til terrænkørsel eller om du blot skal have den til at komme omkring med i byen, så bliver du glad for den. Der er så mange systemer i den, at du lynhurtig bliver tryg og føler dig i kontrol med bilen, så du helt glemmer hvor stor den egentlig er.
Se og læs mere om den nye Land Rover Defender på Land Rovers egen hjemmeside her LINK
Bilen var præsenteret på presseevent afholdt af NCG-gruppen (importør af Land Rover) og har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.