BMW Z4 – Biltest

BMW Z4, den lille roadster med stor wauw-effekt.

BMW Z4 teaserbillede

Sommeren er kommet og det er tid til at lufte cabriolet’en. Denne gang tester vi den smukke BMW Z4, som har en hel del tilfælles med Toyota Supra. Hvilken af de 2 biler, der er Kvindernes Bilmagasins favorit, kan du læse om i denne anmeldelse.

Motorvarianter i BMW Z4

Bilen fås i følgende motorvarianter:

Benzin

sDrive 20i aut. connected med 197 hk. koster fra 683.442,- dkr.
sDrive 30i aut. connected med 258 hk. koster fra 799.722,- dkr
sDrive M40i aut. connected med 340 hk. koster fra 1.030.818,- dkr.

Fakta om testbilen

Testbilen er en baghjulstrukket BMW Z4 sDrive20i Connected

Teknisk data:
Motor: TwinPower Turbo på 2,0 l
Cylinder: 4
Antal hestekræfter: 197 hk.
Brændstof: Benzin
Tankkapacitet: 52 l.
Grøn ejerudgift: 999,- dkr. halvårligt
Km/l: 14,1 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
Gearkasse:8-trins sportsautomatgear Steptronic
0-100 km/t: 6,6 sek.
Tophastighed: 240 km/t
Anhængertræk: –

Design på BMW Z4

Den 3. generation af BMW Z4 har både fået stof kaleche og er blevet mere kompakt.

Eksteriør

Der er få cabriolet’er, hvor det er lykkedes designteamet at lave en bil med kaleche, som samtidig er gennemført og stilren i designet. Ofte ser det ud som om, at bilen og taget er designet hver for sig og sat sammen. Men jeg må konstatere, at BMW på smukkeste vis er lykkedes med designet på deres Z4. Bilen er næsten lige så smuk at se på med tag som uden.
Bagenden med de smalle lygter, luftindtag og spoiler giver bilen et frækt og sporty udtryk. Luftindtagene går igen på siden af bilen og bryder de rene linjer. Fronten er agressiv og maskulin på den lækre måde, med den kromindrammede kølergrill og de skrå LED lygter.

Der er komfort adgang, hvilket betyder at bilen både kan låses/låses op og startes uden at du behøver at bruge nøglen.

Bilen set fra højre side bag
Bagenden på den 3. generation af Z4 er blevet markant mere kompakt og elegant.
BMW Z4 front
Fronten er agressiv og maskulin på den fede måde.

Interiør

Indvendig er kabinen holdt enkel, og infotainment systemet kan betjenes vha. den 10 ” store touchscreen eller knapper. Der er digitalt display og alt er faktisk som vi kender det fra de andre BMW modeller. Der er således ikke noget der skiller sig ud og signalerer, at jeg sidder i en sportsvogn.

instrumentbord
Digital instrumentering som har flere forskellige indstillinger.

På en solrig, men kold efterårsdag er der mulighed for at få varmet fingrene på ratvarmen, og der er naturligvis også varme i sportssæderne. Sæderne justeres primært manuelt, men der er mulighed for at justere sidernestykkerne elektrisk, så følelsen af at sidde i en sportsvogn bliver understreget.

BMW Z4 kabine
Kabinen er som vi kender den fra andre BMW modeller.

Der er trådløs mobiloplader og flere små opbevaringsrum, og jeg bliver mindet om, at det er en Z4 jeg sidder – hvis jeg nu skulle have glemt det…

midterarmlæn med rum
Opbevaringsrum og kopholder, selvfølgelig med Z4 emblemet.

BMW Z4 og Toyota Supra

Z4 og Supra’en er produktet af et partnerskab mellem BWM og Toyota for at bevare den baghjulstrukne sportsvogn. Modellerne deler både motor, gearskifte og klimaanlæg, og det meste af interiøret har Z4’eren og Supra’en tilfælles. Designet er derimod meget forskelligt på de 2 biler. Hvor Supra’en er den vilde coupé gaderæser med bobbeltaget og den lange front, er BMW’en en mere klassisk og elegant roadster. Da vi testede Supra’en kunne den kun fås med en 3.0 l. V6 motor med 340 hk, hvilket unægteligt gør den vildere og sjovere at køre i. Jeg savner lidt den dybe brummen fra en V6 motor og et kraftig optræk i testbilen med 4 cylinder og 197 hk,, men det er nok også det eneste jeg kan sætte en finger på i denne vellykkede roadster.

BMW Z4 med tag
BMW Z4 roadster.
Bilen set fra siden
Toyota Supra coupé.
Z4 gear konsol
Gearkonsollen i Z4 og Supra ligner til forveksling hinanden.

Vi har tidligere på året testet Toyota Supra. Læs hele vores anmeldelse af gaderæseren.

Udstyrspakker

Model Sport Line
Model M Sport

Testbilen har M Sportspakken, som består af følgende udstyr:

  • læderindtræk ”Vernasca/Alcantara”
  • 18” M letmetalfælge styling 798,
  • vindskærm,
  • automatisk antiblænd bakspejl,
  • gennemlæsningssystem,
  • opbevaringspakke,
  • interiørlister i sort high-gloss,
  • instrumentpanel i kunstlæder,
  • ambient Light,
  • parkeringssensor for og bag,
  • 2-zones klima- automatik,
  • M sportsundervogn, -læderrat, -sæder, -aerodynamikpakke,
  • BMW Individual high-gloss Shadow Line.
M styling
M styling emblemet går igen både udvendigt og indvendigt.

 

Biltest af BMW Z4

Jeg er så heldig at teste bilen i en uge, hvor solen skinner og efterhånden som jeg kører kalechen tilbage, bliver mit smil større og større. Jeg har fået en god start på en uge i ekstremt godt selskab.
Sæderne er virkelig gode at sidde i. Med min højde på 1,70 er der god plads på førersædet, men er du over 1,90 kan pladsen ved benene og over hovedet godt blive lidt trang.

kabine set udefra
Jeg sidder godt i sportssædet. Sidestykkerne er el-justerbare.

Bilen er sjov at køre i, den ligger godt på vejen og sving og kurver indtager den med overbevisende charme. Den ligger lavt og er godt affjedret så jeg ikke mærker bump og huller i vejen.
Testbilen er udstyret med den mindste motor, 20i med 197 hk,, så vil du have bedre acceleration og en hurtigere bil, er M40i med V6 motoren og 340 hk. et mere oplagt valg. Men så skal du altså også have næsten 350.000,- kr. mere op af lommen.

Taget foldes nemt og hurtigt op og ned med et tryk på en knap, og kan betjenes med en hastighed på op til 40 km./t. Vindskærmen er effektiv og jeg sidder godt i læ i kabinen.

Der er selvfølgelig mulighed for at opkoble sin smartphone via bluetooth. Jeg tester telefonsystemet, da jeg selv med taget nede og 110 km./t. på motorvejen nemt kan føre en samtale.

Bagklappen kan betjenes med en bevægelse med foden under kofangeren og selvom pladsen i bagagerummet er begrænset (281 l.), er den dog acceptabel.

bagagerum
Stofkalechen har gjort bagagerummet større, så det nu rummer 281 l.

Kan jeg have børn med i en sportsvogn?

Det korte svar er ja. Der er nemlig mulighed for nemt at slå airbag’en fra på passagersædet vha. en en nøgle i fjernbetjeningen, og der er Isofix beslag i sædet.  Så at du har små børn – eller barn i hvert fald-  skal ikke holde dig tilbage fra en investere i en 2 personers roadster.

BMW Connected

BMW Connected app’en er en digital mobilitetsassistent, der etablerer forbindelse med din bil via din smartphone. Du kan sende din destination til navigationssystemet, blive mindet om kommende aftaler og så husker den dine skærmindstillinger.

+/- ved BMW Z4

+
Pris
Design
Betjening af kaleche


Motor
Traditionel BMW kabine

BMW Z4 bag fra
Bagenden er kompakt og de smalle lygter gør bagende rå at se på.

Konkurrenterne

Som tidligere nævnt er Toyota Supra den skarpeste konkurrent til BMW Z4, derudover er Jaguar F-Type og Porsche Boxster konkurrenter i samme klasse. Begge konkurrenter er dog væsentlig dyrere end Z4’eren, hvis du tager udgaven med den mindste motor.

Pris

BMW Z4 fås fra 683.442,- dkr. Testbilen har en del ekstra udstyr, bl.a. M sportspakken og koster i alt 862.676,- dkr.

Konklusion på BMW Z4

Det er svært at skjule min begejstring for Z4’eren. Designet er både elegant og sporty og både i kørekomfort og egenskaber er i top. Den er en oplagt valg som sommer bil, og start prisen gør den virkelig konkurrencedygtig i forhold til konkurrenterne. Der er noget magisk ved at køre cabriolet, og skulle jeg vælge imellem Toyota Supra og BMW Z4, ville mit valg lande på BMW.

Z4 bag fra med tag
Smuk udsigt.

Stiletter

Kvindernes Bilmagasin giver BMW Z4 følgende stiletter:

DESIGN

6/6 stiletter for design

KØREGLÆDE

5 ud af 6 stjerner

VALUE FOR MONEY

6/6 stiletter for design

Testbilen var venligst udlånt af BMW Danmark. De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

FEMALE DRIVERS CLUB

Female Drivers Club er en relationsskabende og personligt udviklende netværksklub for kvinder. Der vil være spændende oplevelser med stærke bilbrands, inspirerende foredrag, og masser af goodies og hygge! Skriv dig op allerede i dag, så hører du mere.