BMW Z4, den lille roadster med stor wauw-effekt.
Sommeren er kommet og det er tid til at lufte cabriolet’en. Denne gang tester vi den smukke BMW Z4, som har en hel del tilfælles med Toyota Supra. Hvilken af de 2 biler, der er Kvindernes Bilmagasins favorit, kan du læse om i denne anmeldelse.
Motorvarianter i BMW Z4
Bilen fås i følgende motorvarianter:
Benzin
sDrive 20i aut. connected med 197 hk. koster fra 683.442,- dkr.
sDrive 30i aut. connected med 258 hk. koster fra 799.722,- dkr
sDrive M40i aut. connected med 340 hk. koster fra 1.030.818,- dkr.
Fakta om testbilen
Testbilen er en baghjulstrukket BMW Z4 sDrive20i Connected
Teknisk data:
Motor: TwinPower Turbo på 2,0 l
Cylinder: 4
Antal hestekræfter: 197 hk.
Brændstof: Benzin
Tankkapacitet: 52 l.
Grøn ejerudgift: 999,- dkr. halvårligt
Km/l: 14,1 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
Gearkasse:8-trins sportsautomatgear Steptronic
0-100 km/t: 6,6 sek.
Tophastighed: 240 km/t
Anhængertræk: –
Design på BMW Z4
Den 3. generation af BMW Z4 har både fået stof kaleche og er blevet mere kompakt.
Eksteriør
Der er få cabriolet’er, hvor det er lykkedes designteamet at lave en bil med kaleche, som samtidig er gennemført og stilren i designet. Ofte ser det ud som om, at bilen og taget er designet hver for sig og sat sammen. Men jeg må konstatere, at BMW på smukkeste vis er lykkedes med designet på deres Z4. Bilen er næsten lige så smuk at se på med tag som uden.
Bagenden med de smalle lygter, luftindtag og spoiler giver bilen et frækt og sporty udtryk. Luftindtagene går igen på siden af bilen og bryder de rene linjer. Fronten er agressiv og maskulin på den lækre måde, med den kromindrammede kølergrill og de skrå LED lygter.
Der er komfort adgang, hvilket betyder at bilen både kan låses/låses op og startes uden at du behøver at bruge nøglen.
Interiør
Indvendig er kabinen holdt enkel, og infotainment systemet kan betjenes vha. den 10 ” store touchscreen eller knapper. Der er digitalt display og alt er faktisk som vi kender det fra de andre BMW modeller. Der er således ikke noget der skiller sig ud og signalerer, at jeg sidder i en sportsvogn.
På en solrig, men kold efterårsdag er der mulighed for at få varmet fingrene på ratvarmen, og der er naturligvis også varme i sportssæderne. Sæderne justeres primært manuelt, men der er mulighed for at justere sidernestykkerne elektrisk, så følelsen af at sidde i en sportsvogn bliver understreget.
Der er trådløs mobiloplader og flere små opbevaringsrum, og jeg bliver mindet om, at det er en Z4 jeg sidder – hvis jeg nu skulle have glemt det…
BMW Z4 og Toyota Supra
Z4 og Supra’en er produktet af et partnerskab mellem BWM og Toyota for at bevare den baghjulstrukne sportsvogn. Modellerne deler både motor, gearskifte og klimaanlæg, og det meste af interiøret har Z4’eren og Supra’en tilfælles. Designet er derimod meget forskelligt på de 2 biler. Hvor Supra’en er den vilde coupé gaderæser med bobbeltaget og den lange front, er BMW’en en mere klassisk og elegant roadster. Da vi testede Supra’en kunne den kun fås med en 3.0 l. V6 motor med 340 hk, hvilket unægteligt gør den vildere og sjovere at køre i. Jeg savner lidt den dybe brummen fra en V6 motor og et kraftig optræk i testbilen med 4 cylinder og 197 hk,, men det er nok også det eneste jeg kan sætte en finger på i denne vellykkede roadster.
Vi har tidligere på året testet Toyota Supra. Læs hele vores anmeldelse af gaderæseren.
Udstyrspakker
Model Sport Line
Model M Sport
Testbilen har M Sportspakken, som består af følgende udstyr:
- læderindtræk ”Vernasca/Alcantara”
- 18” M letmetalfælge styling 798,
- vindskærm,
- automatisk antiblænd bakspejl,
- gennemlæsningssystem,
- opbevaringspakke,
- interiørlister i sort high-gloss,
- instrumentpanel i kunstlæder,
- ambient Light,
- parkeringssensor for og bag,
- 2-zones klima- automatik,
- M sportsundervogn, -læderrat, -sæder, -aerodynamikpakke,
- BMW Individual high-gloss Shadow Line.
Biltest af BMW Z4
Jeg er så heldig at teste bilen i en uge, hvor solen skinner og efterhånden som jeg kører kalechen tilbage, bliver mit smil større og større. Jeg har fået en god start på en uge i ekstremt godt selskab.
Sæderne er virkelig gode at sidde i. Med min højde på 1,70 er der god plads på førersædet, men er du over 1,90 kan pladsen ved benene og over hovedet godt blive lidt trang.
Bilen er sjov at køre i, den ligger godt på vejen og sving og kurver indtager den med overbevisende charme. Den ligger lavt og er godt affjedret så jeg ikke mærker bump og huller i vejen.
Testbilen er udstyret med den mindste motor, 20i med 197 hk,, så vil du have bedre acceleration og en hurtigere bil, er M40i med V6 motoren og 340 hk. et mere oplagt valg. Men så skal du altså også have næsten 350.000,- kr. mere op af lommen.
Taget foldes nemt og hurtigt op og ned med et tryk på en knap, og kan betjenes med en hastighed på op til 40 km./t. Vindskærmen er effektiv og jeg sidder godt i læ i kabinen.
Der er selvfølgelig mulighed for at opkoble sin smartphone via bluetooth. Jeg tester telefonsystemet, da jeg selv med taget nede og 110 km./t. på motorvejen nemt kan føre en samtale.
Bagklappen kan betjenes med en bevægelse med foden under kofangeren og selvom pladsen i bagagerummet er begrænset (281 l.), er den dog acceptabel.
Kan jeg have børn med i en sportsvogn?
Det korte svar er ja. Der er nemlig mulighed for nemt at slå airbag’en fra på passagersædet vha. en en nøgle i fjernbetjeningen, og der er Isofix beslag i sædet. Så at du har små børn – eller barn i hvert fald- skal ikke holde dig tilbage fra en investere i en 2 personers roadster.
BMW Connected
BMW Connected app’en er en digital mobilitetsassistent, der etablerer forbindelse med din bil via din smartphone. Du kan sende din destination til navigationssystemet, blive mindet om kommende aftaler og så husker den dine skærmindstillinger.
+/- ved BMW Z4
+
Pris
Design
Betjening af kaleche
–
Motor
Traditionel BMW kabine
Konkurrenterne
Som tidligere nævnt er Toyota Supra den skarpeste konkurrent til BMW Z4, derudover er Jaguar F-Type og Porsche Boxster konkurrenter i samme klasse. Begge konkurrenter er dog væsentlig dyrere end Z4’eren, hvis du tager udgaven med den mindste motor.
Pris
BMW Z4 fås fra 683.442,- dkr. Testbilen har en del ekstra udstyr, bl.a. M sportspakken og koster i alt 862.676,- dkr.
Konklusion på BMW Z4
Det er svært at skjule min begejstring for Z4’eren. Designet er både elegant og sporty og både i kørekomfort og egenskaber er i top. Den er en oplagt valg som sommer bil, og start prisen gør den virkelig konkurrencedygtig i forhold til konkurrenterne. Der er noget magisk ved at køre cabriolet, og skulle jeg vælge imellem Toyota Supra og BMW Z4, ville mit valg lande på BMW.
Stiletter
Kvindernes Bilmagasin giver BMW Z4 følgende stiletter:
DESIGN
KØREGLÆDE
VALUE FOR MONEY
Testbilen var venligst udlånt af BMW Danmark. De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.