Range Rover Evoque First Edition 2.0 180HK Diesel

Biltest: Range Rover Evoque 2.0 180HK diesel

Jeg havde rigtig høje forventninger til denne nye Range Rover Evoque efter dens mange flotte anmeldelser. Den har i visse kredse fået næsten stjernestatus og det er bestemt heller ikke helt uden grund. Efter testkørsel af denne designmæssige skønhed, robuste kvalitet og på nogle punkter også mangelfulde bil, har jeg her sammenfattet en anmeldelse der både byder på forventet lækkerhed, men også uventede mangler. Læs med og bliv klogere på hvad der trækker ned og hvor diamanterne er gemt i den nye Range Rover Evoque.

Range Rover Evoque First Edition 2.0 180HK Diesel
Range Rover Evoque First Edition 2.0 180HK Diesel
(Fotos af Bente Binderup)

Design

Den første diamant i denne bil er for dens ydre design. Siden Range Rover Evoque udkom for første gang i 2011, har jeg ofte fundet mig selv storbeundrende stående på gaden, når en Evoque er kørt forbi mig. Jeg har altid beundret Evoquens maskuline linjer over køleren og dens space-agtige bagende. Så hermed indrømmet – jeg har siden den udkom haft et kæmpe crush på Evoque!

I den faceliftede model har man bl.a. skilt sig af med plastikpanelerne over hjulene, hvilket giver den et mere stilrent look. Den har ligeledes fået kobberfarvede ”fartstriber” der udgør den tredje farve i lakken. Hvor vi tidligere havde en ensfarvet Evoque fås den nu med Black Contrast Roof og det gør en verden til forskel i mine øjne! Som mange andre modeller i dag prydes af, så giver det sorte tag et mere moderne og frækt udtryk.  Range Rover Evoque er ingen undtagelse. Ligeledes får du ”Privacy Glass” (tonede ruder) der gør den mere streamlinet og posh at se på. Alt i alt et optimeret ydre design der i mine øjne får den til at ligne en million – hvilket prisen heldigvis ikke kommer helt op på.

Interiør

De indre designligner har mange af de klassiske og kendte Range Rover elementer herunder stort læderbetrukket rat og paneler. Bred midterkonsol og luksuriøse sæder hvoraf begge forsæder har memory. Vores testbil er med to-farvet lædersæder, som bestemt gør sig godt. Min eneste bekymring er det lyse læder på sæderne udet lyst læder har det med at blive rynket og snavset med tiden. Med de lidt mere praktiske øjne, kunne man have vendt farvene om og lavet sædepartiet mørkt i stedet. Praktik er dog ikke nødvendigvis nøgleordet når man køber en Evoque – det vænner jeg tilbage til under brændstoføkonomien.

Range Rover Evoque: Lyst interiør og store touch-skærme
Lyst interiør og store touch-skærme

Udstyr

De to store skærme i infotainmentsystemet skulle jeg lige vænne mig til. Jeg bryder mig ikke om alt for mange touchelementer i biler, da de ofte lynhurtigt ser fedtede eller støvede ud. De her to store skærme er ingen undtagelse, men har du en klud liggende i det store rum i midterkonsollen, kan den klare det værste med en hurtig overtørring.

Infotainmentsystemet er en af de tidligere uventede “mangler”. Her er jeg ikke synderligt imponeret over brugerfladen og navigationen var langsom i opstart og uintuitiv i brug. Den nederste touchskærm fungerer lidt som bilens kontrolpanel hvad angår både luftanlæg, medieafspiller og sædevarme, hvilket til gengæld fungerer fint, når man lige har vænnet sig til at bruge to skærme oveni købet med nogle overlappende funktioner – hvilket ikke helt giver mening.

Range Rover Evoque: Rattet med interaktive knapper
Rattet med interaktive knapper

Interaktivt rat og elektrisk bakspejl

Endnu en diamant finder vi i rattet der er et hit for mig! Det er nemlig interaktivt og skifter funktion i  knapperne afhængig af hvor du er i menuen og det er jeg vild med! Det betyder at du kun får vist de nødvendige knapper, så når du eksempelvis skal trykke ”OK” inde i menuen, så lyser ”OK” i rattet, hvor der ellers tidligere – inden du gik ind i menuen – stod ”Menu”. Når du taler i telefon lyser både det grønne og røde telefonrør, hvilket ellers ikke vises når samtaler ikke foregår. Lækre detaljer og meget intuitivt.

Range Rover Evoque: Fartstriber, håndtag der skubbes ud når bilen er låst op og kabinelys.
Mange andre lækre detaljer! “Fartstriberne”. Håndtagene skubbes ud når bilen er låst op. Kontrolpanel på midterkonsollens nederste skærm. Rødt kabinebelysning.

En anden fed feature på udstyrslisten er det elektroniske bakspejl. Det er ingen hemmelighed at min store bekymring med den “space-agtige” bagende var, hvordan udsynet bagud til mon var. Det lader til at Range Rover har haft samme tanker. Det elektroniske bakspejl filmes af et kamera i hajfinnen på taget i en næsten 180 grader vinkel. Man vænner sig hurtigt til det og du får et noget bredere udsyn uden alt for store blinde vinkler. En feature der for mig er et must i en Evoque grundet dens snævre udsyn.

Range Rover Evoque - Elektrisk bakspejl - kamera sidder i hajfinnen på taget.
Elektrisk bakspejl – kamera sidder i hajfinnen på taget.

Kørekomfort

Her kommer endnu en uventet ”mangel”. Vores testbil er en 2.0L dieselmotor med 180HK og som sådan kunne man godt forvente at dens motorydelse var kvik og sporty som dens strømlinede ydre i høj grad antyder. Her må jeg desværre skuffe. Dens optræk er en smule tungt og man føler sig lidt ”tung bagi” når man accelererer. Det kommer ligeledes til udtryk på motorvejen, hvor Evoque’s adaptive fartpilot føles klodset og langsom. Du har dermed ikke en blød svævende kørsel, som jeg ville forvente af en bil i denne prisklasse.

Til gengæld får du en undervogn der spiller 100%! På de kringlede og snoede landeveje ligger bilen stabilt og du kastes ikke rundt. Affjedringen har jeg sjældent oplevet så behagelig som i Evoquen.

Value for money

Range Rover Evoque fås I 3 forskellige modelklasser hvoraf vores testbil er den absolut mest eksklusive og dyreste modeludgave. Læs mere om Range Rover Evoques modelprogram her. Prisen på den billigste af de tre modeller starter på 551.880kr og startprisen på First Edition motorudgaven (testbilen her, 180HK) kan erhverves fra 879.880kr

Som modelnavnet antyder ”First Edition”, så er det ifølge Land Rovers hjemmeside, kun i ét år fra lanceringen at du kan købe denne modeludgave af Evoque. First Edition kommer i to motorudgaver med henholdsvis 180HK og 250HK. Begge dieselmotorer. Vores testbil er oplyst til at køre 14,7-13,7km/L, hvilket desværre ikke var helt så prangende under min testperiode. Her nåde jeg op på 11,4km/L eftersom at megen kørsel var på motorvej. Det er en driftsdyr bil og målgruppen taget i betragtning, så er det formentlig heller ikke brændstofudgifterne man bekymrer sig mest om. Den hurtigere motorudgave starter fra 925.880kr.

Jeg er dog ikke i tvivl om hvad jeg synes om Evoque. Du får masser af lækkerhed og stilren kvalitetsbil, men til en meget høj pris! Det er ikke prisen der skal beslutte købet af en Evoque det er snarrere hjertet og kvalitetsbehovet. Bilens nærmeste konkurrenter er Audi Q3 og den populære Volvo XC40 som begge ligger noget under Evoquen i prisniveau.
Læs mere om vores biltests på Volvo XC40 og Audi Q3 her.

Vi fik udleveret bilen hos Terminalen i Risskov (Jaguar og Range Rover afd.) og fik rigtig god sparring og service.

Alle billeder er taget af fotograf Bente Binderup link her

Design

6/6 stiletter for design

Kørekomfort

4 ud af 6 stiletter

Value for money

3 ud af 6 stjerner
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *