“At rejse er at leve” sagde HC. Andersen, og det må jeg i den grad give ham ret i.
Solen skinnede, temperaturen sagde 30 grader og appelsintræerne stod i fuldt flor langs landevejene, da jeg besøgte den spanske by Valencia sammen med Hyundai Danmark for at kigge nærmere på den nye Ioniq 5. Udover at det var spændende at komme ned og opleve bilen, så var det en personlig befrielse at blive sluppet ud af coronafængslet og opleve en pressetur for første gang i et halvandet år. Jeg følte en slags lykke-følelse i kroppen igen. Selvom jeg jo godt ved at verden stadig er omkring en, så var det lidt som om at rejse ud i en verden, som man troede var forsvundet. Sådan har jeg følt det imens vi alle har været spærret inde pga. Corona.
Ny spændende elbil til det danske marked
Den nye Ioniq 5 er en utrolig spændende nyhed på det danske marked. En ting er, at det er en spændende bil for Hyundai, men det er en af de hurtigste elbiler på markedet til at lade.
Læs også: Ny Audi Q4 e-tron: Mors nye elbil
Ioniq 5 er en helt ny model indenfor Hyundai. Det er den første bil ud af 3 i en helt ny portefølge. Og jeg tror mange vil give mig ret i, når de ser den, at den er meget “anti-Hyundai’sk”. Ioniq 5 skiller sig utrolig meget ud i forhold til hvad vi plejer at se fra Hyundai og jeg synes, at mange pile peger i retning af en mere eksklusiv bil end hvad vi plejer at se.
Min første oplevelse
Inden jeg tog hjemmefra, troede jeg, at jeg skulle ned til en “Golf-størrelse” bil, men der tog jeg fejl. Ioniq 5 er en meget større bil. Måske kan man være fræk og sige, at det er forvokset Golf. For jeg vil hverken kalde den en SUV eller en Cross-over – Ioniq 5 er bare helt sin egen! Konkurrenterne til Ioniq 5 er Ford Mustang Mach-e, Skoda Enyaq og Volkswagen ID 4.
Læs også: Vi lancerer Female Drivers Club
Noget af det første jeg lagde mærke til, var det utrolige futuristiske design. Jeg har faktisk aldrig rigtig set noget lignende. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på en Legobil, der møder “Tilbage til fremtiden” filmen. De firkantede LED baglygter, den meget markante bagsmæk, de markante forlygte-øjne og så de megtet spøjse håndtag i dørene. Det ligner lidt sådan nogle håndtag man ser på en tegning af en konceptbil. Ja, faktisk ligner hele bilen en tegning af en konceptbil – som så er blevet bragt til livs.
Interiør
Kabinen er utrolig enkel, lys og lækker. Igen skal jeg lige vænne mig til det meget futuriske design, som går igen og igen i de nye moderne elbiler. Men det virker og jeg fornemmer mere og mere at designeren har haft føreren for øje, da han skabte bilen. Der er tænkt over tingene. Sæderne er utrolig lækre. Passagersædet kan lægges helt ned så der er plads til at tage et lille hvil undervejrs. Hyundai fortalte, at man har forsøgt at designe kabinen under udtrykket “Smart living Space” og simpelthen forsøgt at hive dagligstuen med ind i bilen. Der er ingen midterkonsol nede ved gulvet, som man får lidt associationer til ægte tæpper fra sin egen dagligstue.
Der er et utroligt bredt armlæn med masser af opbevaringsplads nedenunder. Trådsløs oplader til mobilen og to kopholdere finder du også her.
Læs også: Sådan finder du de helt rigtige sommerdæk
Instrumenteringen er nem og enkel at finde ud af. Et enkelt tryk på startknappen og så afsted. Navigationen er klar og tydelig, designet i skærmen er hvidt, hvilket giver et lyst og lækkert udtryk.
Jeg lagde mærke til en smart lille detalje; når du aktiverer blinkearmen for at skulle dreje, popper der et lille video billede op i kørecomputeren, for at vise om du har nogen i din blinde vinkel. Så der sidder altså et lille kamera ude under sidespejlet.
Køreegenskaberne
Jeg prøvede både at køre motorvejskørsel, landevejskørsel og prime-time-myldretrafik-bykørsel i Valencia. Bilen kører bare! Den æder simpelthen kilometerne og jeg tror ikke man lægger mærke til det på samme måde fordi den kører så blødt og lækkert. Akselafstanden (og nu bliver det lidt nørdet), altså afstanden imellem forhjul og baghjul, er meget stor, hvilket giver en helt utrolig glidende kørefornemmelse. Og med de store, lækre lædersæder, blev jeg helt hensat til min Mercedes-tid og en stor lækker S-klasse.
Inde i byen var den utrolig sjov at køre, fordi den kunne flytte sig lynhurtigt og jeg gav hurtigt mine medtrafikanter baghjul.
Et af de hurtigste batterier på markedet
Ioniq 5 kan lades på rekord tid – nemlig på bare 5 minutter med en hurtiglader. Du kan knapt nok nå at tisse og købe kaffe, før bilen er klar til afgang igen. At kunne lade sin bil SÅ hurtigt, er en skelsættende nyhed for elbiler på markedet.
Bæredygtighed
Med Ioniq 5 er det det første spadestik, Hyundai har taget i sit mål om at være “Number one provider of Zero emission”. Ligesom alle andre store bilbrands, så bliver der tænkt utroligt grønt og bæredygtigt ind i udviklingen af Hyundai biler. Man har bl.a lavet et samarbejde med organisationen “BRACENET – save the seas, wear a net”, som samler gammelt fiskenet der ligger rundt og flyder i verdens have. Som en lille souvenir og minde om lanceringen af Ioniq 5, fik jeg et fint armbånd lavet ud af gammelt fiskesnøre, der er fisket op fra havbunden.
Priser
Ionic 5 kommer til Danmark henover sommeren og lander på en startpris á 320.000kr.
Kvindernes Bilmagasin var inviteret til Valencia af Hyundai Danmark
Se LIVE video fra Valencia