Biltest: Kia e-Soul – Når du sidder i den vil du bare eje den…

Kia e-Soul sendte mig til en anden planet. Sjældent har jeg været så godt kørende og det bedste af det hele er, at det er en elbil. Hvis fremtidens elbiler kommer til at køre som Kia e-Soul, så ser fremtiden meget lys ud!

Læs også vores anmeldelse af Kia e-Niro her

Kørekomfort

Der er fantastisk lys forude, hvis alle elbiler kommer til at køre ligesom den næsten støjfri Kia e-Soul. Dens bløde og affjedrede kørsel gjorde den næsten svævende. Som min mand konstaterede da jeg bakkede ind i vores indkørsel, det lød næsten som et fly uden motorstøj, der kom ind. Ingen motor skal varme op inden du kan køre – du trykker bare på start-knappen, derefter på speederen og så af sti afsted.

Interiør og udstyr

Som altid viser Kia overhøjde, når det gælder et højt udstyrsniveau. Hvor vi ofte testkører biler til over en halv million, der lige kan præstere ét enkelt elektrisk forsæde, så har Kia e-Soul to…! Du får varme OG kulde i sæderne samt varme i rattet. Trådfri opladning til mobiltelefonen. Adaptiv fartpilot. Multifuntionsrat med alle nødvendige funktioner. Bakkamera. En velfungerende vejbaneassisstent. Harman & Kardon højtalere. Du har hvad der minder om et head up display på 7”-skærm der fortæller dig det mest nødvendige under kørsel: din hastighed, skiltegenkendelse og din rute, såfremt du har navigation slået til. Det spiller bare!

Ladestanderoversigt, 7″ head up supervision skærm, Harman/Kardon højtalere, kulde og varme i sæderne, varme i rattet og automatgearet styres ved at dreje på den runde knap.

Design

Der er en grund til at overskriften hedder ”Når du sidder i den vil du bare eje den…” for min efterfølgende sætning vil være: “…for når du kigger på den udefra, så ville du nok vælge en anden.” Desværre. Jeg synes det er en skam, at en så lækker køreoplevelse desværre pakkes ind i noget der ligner en blanding af en stor legetøjsbil, tilsat lidt Fiat Duplo krydret med Postmand Pers røde postbil.  Kia e-Soul vinder mig ikke på dens design. Ligeledes er dens bagagerum forholdsvis lille. Skulle jeg have en arbejdstaske og en træningstaske med, så er der ikke plads til ret meget andet, medmindre du fjerner bundpladen i bagagerummet, og dermed får du 1/4 mere plads. Kia e-Soul skal ikke købes på pladsen, men på sin kørekomfort og fordi det er en betalelig elbil.

Value for money

Vores testbil ender på 339.999 kr (uden farvetillæg med to farver) med højeste udstyrsniveau ”Advance” og største batteri 64,0 kWh. Kia e-Soul fås fra 269.999kr med 136HK som mindste motor (imod testbilen på 204HK). Jeg synes ikke at det er nogle urimelige priser, taget køreoplevelsen i betragtning og dens batterimæssige levetid på op til 452km/opladning holdt nogenlunde stik ved blandet kørsel. Den underretter hele tiden på skærmen, hvor langt der er til nærmeste ladestander. Bruger du derfor din e-Soul i byområder, eller til kortere turer, så havde jeg altid et overblik over nærmeste ladestander. Alt i alt et godt køb, hvis du lige kan se bort fra at dele bil med Postmand Per – start eventuelt med at vælge en anden farve end rød.

Kørekomfort

Interiør og udstyr

Value for money

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *