Vi har tidligere på året testet hybrid versionen af KIA Niro. Nu var turen så kommet til den fulde el version, nemlig KIA e-Niro.
Kørekomfort
Testbilen var en e-Niro Comfort som er deres mellem udstyrspakke. Den har 204 hk., kører 0-100 km/t på 7,8 sek. og er opgivet til en rækkevidde på 455 km. Det skal dog nævnes, at bilen var fuldt opladt da vi afhentede den, og der stod der 370 km. i rækkevidde.
Som altid er det en fornøjelse at træde på speederen i en elbil. Optrækket er hurtigt og de 204 hk. arbejder godt for sagen.
Normalt er støjniveauet i elbilen meget lavt, til gengæld var der i det her tilfælde en del dækstøj. Et par gode dæk ville være godt givet ud.
e-Niroen ligger godt på vejen og er behagelig at køre i, dog er sæderne bestemt ikke konstrueret til en med min højde på 170 cm. og lange ben. Lændestykket sad alt for højt, og jeg endte med at få ondt i ryggen af at køre i bilen. Min medpassager, som er noget højere end mig, havde samme oplevelse, så spørgsmålet er, hvilken model de sæder passer til?
Læs også vores anmeldelse af hybrid versionen KIA Niro
Interiør, design og udstyr
Vi har efterhåndet testet en del elbiler og der er ingen tvivl om, at KIA vinder på designet af gearknapperne. Det ser pænt ud og er nemt at betjene.
Der er en del plastik i kabinen, men jeg synes faktisk, at KIA er sluppet godt fra det.
Pladsen i kabinen er god, der er selvfølgelig multifunktionsrat og en af mine yndlinge – ratvarme. Ikke at der er meget brug for det her i sommervarmen, men det er nu en dejlig detalje på de kolde vinterdage.
Den adaptive fartkontrol tog det mig nogle forsøg at få slået til, til gengæld var det nemt at justere afstand til den forankørende. Jeg foretrækker selv at have medbestemmelse på, hvor tæt jeg vil køre på den forankørende, før jeg evt. trækker ud for at overhale.
Testbilen havde nøglefri, som jeg synes er vældig praktisk, specielt når du samtidig har start/stop knap og således ikke behøver at have nøglerne op af lommen på noget tidspunkt.
Af ekstra udstyr kan nævnes:
– Bakkamera
– Apple carplay
– Træthedsregistrering
– TomTom live services
_ Udvidet vejbaneassistent og adaptiv fartpilot
Bagagerummet hører ikke til de største af slagsen, men rummer dog 451 l. Hvorfor jeg skulle køre rundt med tagræling i bagagerummet, blev jeg aldrig helt klar over.
Kia Optima, som vi tidligere har testet, havde et velcrobånd i siden, hvor ladekablet kunne sættes fast. Det savnede jeg i e-Niro’en, det er virkelig frustrerende, når ting i bagagerummet ligger og rasler rundt under kørslen.
Læs også vores artikel om KIA Optima SW Phev
Det er tydeligt at se, at Hyundai og KIA har samarbejdet om deres elbiler, forfra kan man næsten forveksle e-Niro’en med en Kona.
Personligt synes jeg, at bagenden er for firkantet og hører lidt 0’erne til, men det er jo en smagssag.
Opladning
Det er som regel nemt og problemfrit at lade sin elbil op. Jeg har efterhånden opladet forskellige elbiler, og tænkte derfor at jeg ville sende min mand ud på opgaven. Han kom glad tilbage og fortalte, at nu var bilen tilsluttet og igang med at lade. Da jeg efter nogle timer ville hente bilen, opdagede jeg, at bilen slet ikke var ladet op. Min mand havde nemlig tilsluttet den til en E.ON lader og ikke Clever, som testbilen har abonnement hos! En lille, men vigtig detalje at holde øje med som elbilsbilist. Til hans forsvar skal jeg dog lige nævne, at der ikke fandtes en Clever ladestander i nærheden af stedet på Amager, hvor vi befandt os.
Value for money
KIA e-Niro fås fra 279.999,-. Testbilen kostede, inkl. ekstra udstyr 341.998,-. Med i prisen får du som altid hos Kia 7 års garanti.
e-Niro ligger prismæssigt på samme niveau som både Nissan Leaf og Hyundai Kona. Den er helt klart en værdi konkurrent til de 2 og du får en god, robust bil, samtidig med at du kører klimavenligt.
DESIGN
KØREGLÆDE
VALUE FOR MONEY
Bonusinfo
e-Niro’en blev afhentet hos KIA Motors i Gladsaxe og jeg fik udleveret nøglerne i værkstedsafdelingen uden nogle dikkedarer.