Kvindernes Bilmagasin har været til verdenspremiere på den nye faceliftede Audi A4.
Vi blev lovet spændende nyheder, og vi blev ikke skuffede!
Solen skinnede, landskabet var smukt og med spænding satte jeg mig ind i de nye faceliftede Audi A4 og S4 for at teste bilerne på de snoede bjergveje i Alperne, nærmere bestemt i Sydtyrol.
Audi A4s historie
For 25 år siden kørte den første Audi A4 af samlebåndet i Ingolstadt. Siden da har Audi produceret mere end 7,5 millioner enheder af modellen. Efterspørgslen efter Audi A4 er stadig stor, og nu kommer den femte generation. Med 344.586 solgte enheder i 2018 er A4 verdens mest populære Audi model. Omkring hver femte Audi, der bliver leveret over hele verden i dag, kommer fra denne serie.
Audi A4 er også yderst populær i Danmark, og af den samlede bestand af Audi biler i Danmark på godt 85.000 biler, er de 24.500 af modellen A4.
Læs også vores artikel om lanceringen af Audi Q8.
Verdenspremiere på det nye design i A4
Den nuværende Audi A4 har eksisteret i 4 år, og med denne faceliftede udgave, er der virkelig sket noget.
Bilen er blevet mere sportslig at se på, frontgrillen er blevet bredere og fladere, samtidig med at man har bibeholdt Audi looket.
LED forlygter er standard med fuldautomatisk fjernlys.
Det nye MMI touch display er drejet let hen mod føreren. Det er nemt at betjene, og navigationen har google street view, som giver en formidabel visuel oplevelse. Displayet er 12,3″, og grafikken er ren og enkel. Du kan vælge mellem 3 forskellige visninger.
Head up displayet giver føreren informationer direkte i synsfeltet.
Køreegenskaberne
Den faceliftede A4 ligger godt på vejen og kører behageligt og stabilt gennem hårnåle sving og på motorvej. Der er mulighed for at tilpasse kørestilen alt efter om det skal være dynamisk, auto, komfort, individuel eller effektiv. Det gør kørslen optimal, lige meget hvilke forhold du kører under.
Sæderne er behagelige, og der er god plads, både på forsæderne og bag i. Bagagerummet er der ligeledes god plads i. A4 Avant og allroad quattro modellerne rummer 495 l. i bagagerummet.
Opdateret interiør
Audi har altid formået at holde designet stramt og lækkert at se på. Det gælder også interiøret i den nye A4, hvor både instrumentbræt og infortainment systemet er overskueligt og oser langt væk af tysk kvalitet.
Læderindtrækket fås i både lysegråt, cognac og sort. Personligt er jeg vild med det cognac farvede, som passer godt til resten af kabinen.
Standard udstyr
Her får du et lille udvalg af standard udstyr, som leveres i de danske modeller:
- Audi Connect Navigation og infotainment
- Audi Connect nødopkald og service
- Pre sense city
- Fartpilot inkl. fartbegrænser
- MMI navigation plus med MMI touch
- Sædevarme foran
- LED for og baglygter
- Læderrat med mulitfunktion
- Adblue tank (til diesel)
Fremtiden rykker nærmere i den faceliftede Audi A4
Audis connect pakke indeholder onlinevejskilte og fareinformationer. Som noget nyt kommer nu lyskrydsinformation. Hvad betyder det så? Takket være opkoblingen med byens infrastruktur modtager bilen via en server informationer fra lyskrydsenes centralcomputer, så føreren har mulighed for at tilpasse hastigheden til den grønne bølge forude. I kombiinstrumentet kommer der en hastighedsanbefaling, samt resterende tid til næste grønne bølge, hvis føreren allerede venter ved rødt lys. Dette giver en effektiv og glidende kørestil og sikrer samtidig et flow i trafikken.
Byens infrastruktur og lyskrydsene skal dog være gearet til det. I første omgang vil vi nok se det i funktion i de store byer.
Functions on demand
Endnu en af nyhederne i den faceliftede A4 er muligheden for functions on demand. Det betyder, at du, efter at du har købt bilen, kan tilkøbe 3 forskellige infotainmentfunktioner: MMI plus, digital radion DAB+ og Audi smartphone interface. Det kan tilkøbes i Tyskland, men er i første omgang ikke tilgængeligt i Danmark.
Læs også vores biltest af Audi A1.
Mild hybrid
5 af motorvarianterne fås med 12 volts mild hybrid også kaldet MHEV, der gavner både effektivitet og komfort.
Ved normal kørsel kan MHEV-systemet reducere brændstofforbruget med op til 0,3 l. pr. 100 km.
Hos andre mærker kan det mærkes, når bilen skifter fra hybrid til brændstofsmotor, men i A4 sker det helt ubemærket.
Hvis føreren tager foden fra speederen ved en hastighed på mellem 55 og 160 km/t cruiser bilen afsted med motoren slået fra. Når føreren accelererer igen, starter motoren hurtigt og lydløst.
Holder du stille med foden på bremsen, sætter motoren ligeledes i gang, når kameraet foran på bilen opfanger, at bilen foran sætter i bevægelse.
De 5 varianter med MHEV er:
- 35 TFSI, 2.0 med 150 hk.
- 40 TFSI, 2.0 med 190 hk.
- 45 TFSI, 2.0 med 245 hk.
- 30 TDI, 2.0 med 136 hk.
- 35 TDI, 2.0 med 163 hk.
Derudover kommer der en 3.0 S4 TDI med 347 hk. og 48 Volts batteri
Modellerne
Der kommer i alt 8 forskellige motorvarianter. Udover de 6 ovenstående med mild hybrid kommer der også 3.0 S4 TDI og TDI Avant med en V6 dieselmotor og 347 hk.
Alle modellerne leveres som standard med automatgear og 7-trins S tronic eller 8-trins triptronic. Du kan vælge imellem forhjulstræk eller quattro – altså firhjulstræk. Senere lanceres en 35 TFSI motor med 150 hk. og manuelt gear og en 40 TDI med 190 hk.
Udstyrspakkerne
Udover S-modellerne og A4 allround quattro kan du vælge mellem advanced og S-line. Der findes en basis pakke, men den kommer ikke til Danmark. Der er 12 forskellige farver at vælge imellem.
Introduktion i Danmark samt priser på den faceliftede A4
Audi A4 Limousine og Avant kommer til Danmark til september. Audi S4 og A4 allroad quattro introduceres umiddelbart derefter.
Priserne ligger i den fornuftige ende. En A4 Advanced Prestige Tour 35 TFSI med 6-trins manuelt gear fås fx fra 389.990 kr.
A4 er således blevet virkelig konkurrencedygtig og opnåelig for en større kundegruppe.
Der er vist ingen tvivl om, at vi i fremtiden forsat vil se rigtig mange Audi A4’ere på gader og stræder.
Læs hele Audis pressemedelelse om den nye Audi A4