KIA Niro plug-in hybrid: Som at køre el-løbehjul i stor format

Kvindernes Bilmagasin har testet crossover´en KIA Niro som plug-in hybrid, altså en kombineret el/benzin-bil. Det koreanske bilmærke har æren af Danmark´s mest solgte PHEV i 2018. I det hele taget er de meget fremme i skoene med hensyn til el- og hybrid-biler med flere modeller på programmet.

Jeg testede en GDI-version med 1,6 liters benzinmotor og 58 km el-motor. Udstyrslisten er imponerende: Navigation med touch, bak- og forkamera, trådløs mobilopladning, 16” alufælge, Apple Carplay, 2-zoners fuldautomatisk klimaanlæg, varme i rattet, JBL-højtalere, varme i både for- og bagsæder, LED-lygter m.m.

El/benzin
I Niro´ens bagagerum ligger der både et opladerkabel til strømforsyningen derhjemme og til strømladeren ude i byen. Begge dele er rimelig simple i brug. Det tog cirka 3 ½ time at oplade el-batteriet, som så havde 58 km at gøre godt med. Når strømmen var brugt op, slog bilen automatisk over i benzin-motoren, der havde en rækkevidde på ca. 750 km. Skiftet mellem el-batteri og benzinmotor virkede gnidningsløst, og faktisk var det ikke altid, at jeg bemærkede det ud over, at jeg selvfølgelig kunne se det på strømforsyningen, når strømmen gik i nul. Lydmæssigt var der dog ikke den store forskel at høre. Kører bilen på ren strøm, er der en rækkevidde på 49 km.

Jeg og min familie var for nylig i USA, hvor vi kørte på el-løbehjul, og dem der har prøvet det kender fornemmelsen af at suse afsted uden lyd, samme fornemmelse havde jeg også her. Man starter bilen, sætter i gear eller som her i denne model med automatgear i ”Drive”, og så suser bilen bare derudaf i en glidende og ensartet fornemmelse uden lyd.

Kabinen
Jeg synes, at jeg sad godt i Niro´en, og kørslen virkede behagelig. Størrelsesmæssigt vil jeg ved første indtryk umiddelbart placere bilen i mellemklassen, men sådan lidt til den lille side. Dog snyder det alligevel lidt, for der er faktisk god plads i kabinen og især på bagsædet er der fin plads til en pænt høj kvinde eller mand. Bagagerummet skuffede dog desværre lidt i størrelse, især i betragtning af, at der jo skal være plads til ihvertfald ét kabel til opladning.

Som altid hos KIA er der allerede som standard udstyr i store mængder. En fiks feature er den trådløse mobilopladning – det er smart tænkt, og det ses ikke hos særlig mange andre bilmærker.
Dog var der én ting, der undrede mig. Istedet for håndbremse eller elektrisk parkeringsbremse, var der i Niro´en parkeringsbremse ved venstre fod. Ikke at det havde den store betydning, men det virker blot noget gammeldags, når nu alle andre features er meget moderne og elektrificeret.

Instrumentbordet
Niro´en har et nydeligt interiør, ikke prangende, men det er helt fint. 7 ” skærmen er let at betjene og man har et godt overblik. I sådan en hybrid som denne er det jo nødvendigt med information om el-batteriet og mulighed for opladning, og det er heldigvis meget simpelt at se på skærmen. Der er endda en funktion, hvor man kan søge efter ladestationer alt efter, hvor man befinder sig.

Det udvendige
Udseendet af Kia Niro er pænt, og i denne version er bilen blevet stylet med både hajfinneantenne, krom-dørhåndtag og tagræling for at give den et ekstra friskt look.

Miljølykke eller motormagi
Er du til masser af wrooom og megamotor med spræl i, så er det ikke denne bil, du skal vælge. MEN …… går du til gengæld og tænker, at det er spændende med grøn energi og gerne vil tænke bæredygtighed, men måske alligevel ikke er helt klar til det store spring over i ren el-bil, så er KIA Niro plug-in hybriden et rigtigt godt bud på dit næste bilvalg, og så er det bare at få bestilt.
Som ekstra bonus er KIA god for hele 7 års garanti, hvilket selvfølgelig også gælder på denne model.

Kvindernes Bilmagasin giver KIA Niro plug-in hybrid 4 ud af 6 stiletter

KIA Niro 1.6 GDI plug-in hybrid Advance
Startpriser fra kr. 262.488
Modellen her incl. ekstraudstyr kr. 304.570
Clever ladeløsning fra kr. 199/md med startpakke fra kr. 2.295

 

 

 

 

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *