Kia ProCeed: Den elegante ninja

Min første bil var en Kia. Picanto. Den skrabede model. I samme farve som en tennisbold. Derfor regnede jeg også med at jeg vidste nok om Kia – en fornuftig og driftssikker type uden dikkedarer. Men halløj Kia ProCeed, Kia Ceeds sporty fætter… How’ you doin’? 

Kia proceed

I international presse nævnes den som konkurrent til både Mercedes og BMW. Førstehåndsindtrykket er lækkert, men hvis vi bytter om på om din nabo var en bil eller en bil var din nabo, så ville ProCeed være den pålidelige revisor, der altid er ulasteligt klædt, overholder alle planer, sætter pris på kvalitet, men ikke rummer de store overraskelser. Han går ikke ned på udstyr og har sikkert også en Weber-grill, men han har garanteret købt den da den var på tilbud i Bilka… i hvert fald indtil han får lidt mere at drikke.

Læs også: KIA Sportage – The power to surprise

Design
Kia ProCeed er sleek. Lækker. Strømlinet. Der er noget lidt futuristisk over designet – mine bagsædetestere (aka mine børn) døbte den straks ’rumskibet’. Kia kan noget med at få biler til at se lette og slanke ud uden at de føles små indeni. 

Indvendigt
Der er gjort noget ud af interiøret i GT Line. Hvis man er lidt Chanel-pige indeni kan man godt blive lidt opstemt over de quiltede sæder og det sort-hvide look. Der er også pyntet med chrom på rattet og gearstangen og i det hele taget er man ikke gået ned på små lækre detaljer. Samtidig er sæderne ekstremt behagelige – man kan sagtens køre meget lange ture uden at være træt når man stiger ud, heller ikke hvis man har siddet på bagsædet. Også bagagerummet kan klare en pæn oppakning – hele 594L kan det blive til.

Kørekomfort
Man tænker næsten ikke over at man selv kører bilen. Hvis man ikke er vant til automatgear, automatisk vognbanekontrol, automatisk afstandsmåling til forankørende osv. skal man lige vænne sig til tanken om at bilen ’vil selv’. Det gør den dog ret godt, selvom bilen og jeg ikke var helt enige om hvor man lå optimalt på vognbanen. Hvis man slår al automatikken fra og trykker på den lille magiske knap ved gearstangen ved påskriften ’Sport’ får man en helt anden – og væsentligt sjovere bil. Den uptight revisor smider slipset og smøger ærmerne op og bliver pludselig mere levemand. Den bliver også lidt mere tørstig i den indstilling, men det kan absolut betale sig.

Motor
Den testede model var en 1,6 CRDI med 136 HK. Den er sjov at køre i selvom den ser fornuftig ud og den kører utrolig langt på literen både i by og på motorvej. Den er musestille som en ninja og har ikke det typiske strejf af fiskekutter som dieselmotorer ellers godt kan have.

Navigationssystemet er ikke voldsomt godt – kortet er ikke supergodt opdateret og den automatiske stemme kan udtale alle stednavne, så det lyder som en blanding mellem en kageopskrift og en fornærmelse. Til gengæld fungerer integrationen med telefonen fantastisk, så hvis man overlader navigationen til Google Maps er man fint hjulpet.

DESIGN:

KØREEGENSKABER:

VALUE FOR MONEY:

ProCeed fås fra 279.999 kr. – den testede model koster 334.997 kr.

Læs mere om Kia ProCeed på Kias hjemmeside

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

FEMALE DRIVERS CLUB

Female Drivers Club er en relationsskabende og personligt udviklende netværksklub for kvinder. Der vil være spændende oplevelser med stærke bilbrands, inspirerende foredrag, og masser af goodies og hygge! Skriv dig op allerede i dag, så hører du mere.