KIA gjorde sig virkelig bemærket, da de introducerede KIA Sportage med sloganet “FUCK Konebilen” Det vakte opmærksom rundt omkring hjemme i stuerne. Hos Kvindernes Bilmagasin er vi er VILDE med det!
Da Kia introducerede den nye KIA Sportage, gjorde de virkelig oprør mod den skrøne om, at kvinder skal køre i små biler. Hvorfor skal de det? Der er mange kvinder, der synes, at det er praktisk med en lille bil, som er nem at parkere, specielt hvis man bor inde i byen. Men der er også mange kvinder, der foretrækker de store biler – med masser af plads og fart over feltet.
Hatten af for KIA.
Jeg klappede i mine små hænder, da jeg første gang så TV-reklamen for KIA Sportage hvor man ser karriere kvinden, som er ved at pakke sammen på kontoret for at gå ud til sin store KIA på parkeringspladsen. Hvorfor skal vi kvinder altid køre i små biler? Lød det fra hende, hvorefter skærmen går i sort: “Fuck Konebilen.” Det var meget modigt af KIA og ikke noget, vi har set andre konkurrenter turde gøre i samme stil. Men lige præcis vand på Kvindernes Bilmagasins mølle. Vi elsker nemlig store biler!
“Den er vildt hurtig”
Det var mandag morgen og ugens testbil hed KIA Sportage. Jeg kørte til Falken & CO i Helsingør og blev mødt af Alexander, som er den KIA ansvarlige. “Den er vildt hurtig og proppet med udstyr” sagde Alexander, da jeg fik overrakt nøglen til den hvide dame. Jeg fornemmede nærmest en smule jalouxi, fordi jeg skulle køre i den i en hel uge. Man kunne tydelig mærke sælgerens begejstring for bilen og den smittede i den grad af på mig.
Der stod den – et ordentligt apparat. Der var ikke sparet på udstyret; automatgear, panoramatag, lædersæder, bakkamera, varme i rattet, stor navigation osv. Og så var det den her “GT line”, som er toppen af poppen inde for KIA med bl.a sportsrat, dobbelt udstødning, store fælge, alu lister, læder sæder og masser af fine krom detaljer.
Med mig godt placeret bag rattet og musikken skruet op for fulde udblæsninger, var jeg nu klar til at drage mod København. Jeg skyndte mig ud på motorvejen, så jeg kunne få lov til at trykke klampen i bund. Efter Alexanders udmeldning om, at Sportagen var hurtig, skulle den da lige prøves af. “Wrooommm” – lød det fra motoren og så var jeg ellers i topfart. Nogen racerbil vil jeg nu ikke sige at KIA Sportage er, men det er også er en tung bil. Den lyder også en smule anstrengt, når man virkelig trykker til den. Men flytte sig, det kan den. Og så er jeg jo vild med udsynet. Jeg tror, min kærlighed til store biler ligger i, at man sidder så højt hævet over trafikken. Det er som om, at det gør noget ved ens selvværd. Man føler sig bare en lille smule sejere, når man kommer kørende i en stor, fed bil og kan kigge oppefra og ned på alle de andre medtrafikanter.
Koldt og mørkt
I Danmark er der som bekendt ret så koldt og mørkt i vintermånederne. Og en af de ting, som jeg lagde mærke til ved KIA Sportage, var belysningen i kabinen. Det lyder umiddelbart lidt ligegyldigt at skrive om, men en mor som jeg, med barn i bilen og ting og sager, der falder ned på gulvet konstant (læs: sutter, teboller, rosiner mm.), så har KIA Sportage en helt fantastik kraftig belysning. Jeg gætter på, at man har erstattet glødepæren med LED. Hold da op, der er bål på – man kan virkelig se hvad der foregår.
Og som prikken over i´et i “komforts-spektret”, så har KIA Sportagen varme i rattet. Altså… ALLE biler burde have varme i rattet. At stå og skrabe is på bilen en kold vintermorgen, og bagefter sætte sig ind i bilen og køre med hænderne på et dejligt varmt rat. Det er da luksus! og en af de små ting her i livet, som virkelig gør en verden til forskel.
Alt i alt var det en rigtig god oplevelse af køre KIA Sportage. Bedre end forventet. Hatten af for design og komfort – køreegenskaberne var gode, men der manglede en smule overskud i moterenkrafterne hvorfor jeg giver den 4 stjerner ud af 6.
Testbilens specifikationer: KIA Sportage 1,6 T-GDI GT med 177 HK.
Pris fra kr. 289.888,-. Den bil jeg testede kostede 459.888,-