Kvindernes Bilmagasin har testet den nye faceliftede KIA Sportage. KIA’s første Sportage blev taget vældig godt imod, men er den nye forbedret Sportage lige så pompøs, som den gamle? Det kigger vi nærmere på her.
Jeg testede en GT-line version med 1,6 liters turbo benzinmotor og 177 HK. Udstyrslisten er imponerende: Navigation med touch, bakkamera, 19” alufælge, Apple carplay, 2-zoners fuldautomatisk klimaanlæg, autolight, Lane keep assist m.m. Allerede som standard er den proppet med udstyr. I Kia Sportage får man en smidig kørsel med god fornemmelse i fart og sving. Bilen her har et 6-trins manuelt gear, og det fungerer hurtigt og let, selvom jeg synes, at et automatgear ville være at foretrække til en version som denne.
Sportsversion
GT-line giver dig en følelse af det luksuøse med det tre-eget læderrat, midterkonsol i sort højglans samt pedaler i alu-finish. Indvendigt er logo´et præget på måtter og rat samt udvendigt på bagsmækken, hvilket løfter looket op i sportsklassen.
Læs også: Szhirleys labre muskelbil
Interiør
Det sporty look ses også på læderindtrækket, der er forsynet med røde syninger. Selv bagsæderne har KIA tænkt på her, de kommer ellers ofte lidt i skyggen, når der skal tegnes detaljer af bildesignerne, men her har de lige fået del i finishen med den røde syning, og samtidig er de også udstyret med varme. Ja du læste altså rigtigt, der er varme i bagsæderne, hvilket er fantastisk og burde være et must i alle biler i Nordeuropa sammen med ratvarme. Som en fiks ny detalje må jeg lige nævne, at man blot skal nærme sig bilen med nøglen i tasken, så lyser de udvendige dørhåndtag og sidespejlene slås ud.
Eksteriør
Det udvendige design har fået et facelift både for og bag. Bagenden er virkelig frisk, især kittet med bundskjold i alu og dobbelt udstødning gør sig ekstra godt. Desværre synes jeg ikke, at fronten er helt så vellykket, det er som om, den har mistet noget af det elegante, men det er selvfølgelig en smagssag. Metallakken i den lyse blågrå er til gengæld yderst fin. Det virker som om, at de lyse farver er på vej tilbage på bilmarkedet efter lang tid med mørke nuancer.
Plads i store mængder
Bagagerummet på 503 liter, kan snildt rumme flere kufferter til rejsen eller småbørnsfamiliens barnevogn. Bagsæderne kan forskydes og med dobbeltbund er der flere muligheder, når bagagen skal stuves. Den gode og rummelige plads gør sig også gældende inde i kabinen i Kia Sportage, hvor der er god plads på bagsæderne til passagerer, hvad enten de har lange ben eller sidder i autostol.
En funktionel fin lille feature, som jeg bliver nødt til at nævne her til sidst, er USB-stikket, som er placeret lige midt for gearet. Normalt skal man rode rundt i mørket efter stikket, når man skal have sin mobil opladet på farten, men her i Kia Sportage, er det så smart, at stikket lyser i mørket. Godt tænkt Kia.
Mix af Korea og Europa
Pompøs eller ej! Det koreanske bilmærke med 7-års fabriksgaranti og med deres eget slogan ”The power to surprise”, gjorde mig ærlig talt positivt overrasket både hvad angår udstyrsniveau og køreegenskaber.
De kan altså godt finde ud af det hos KIA, og det er Sportage et rigtig fint eksempel på. Den følger godt trop med de andre SUV´er i samme klasse, og ja som bonusinfo, så er Sportage faktisk både designet og produceret i Europa, så helt koreansk er den altså ikke.
Kvindernes Bilmagasin giver den nye faceliftet KIA Sportage 4 ud af 6 stiletter
KIA Sportage 1.6 T-GDI GT-line 177 HK
Startpriser fra kr. 301.599
Modellen her incl. ekstraudstyr kr. 384.198
Leasingpriser fra kr. 3.495/md ved 15.000 km/år og kr. 9.995 i førstegangsydelse.