Kvindernes Internationale Kampdag – Historien om den svenske racerkører der skulle bevise sit køn

I anledning af kvindernes internationale kampdag, hylder vi i dag racerkøreren Ewy Rosqvist, der vandt Gran Premio Rally i 1962

I 1962 kørte 33-årige svenske Ewy Rosqvist over målstregen i det hårdeste løb, der fandtes dengang, nemlig det Argentinske Gran Premio Rally. Løbet blev kørt primært om natten og strakte sig over 4000 km igennem ørkener og over Andelsbjergene . 200 biler startede, men kun 43 kom i mål. Ewy Rosqvist var den første der kom i mål i sin Mercedes-Benz 220 SE Heckflöse. Efter sejren krævede løbsledelsen at Ewy skulle bevise sit køn! De nægtede at tro at en kvinde kunne vinde det løb.

Ewy Rosqvist foran sin Mercedes-Benz

Sådan startede det

Ewy Jönsson blev født i 1929 i Stora Herrestad uden for Ystad, som den eneste datter i en landbrugsfamilie på fem børn. Efter at have gået på en landbrugsskole blev hun veterinærassistent.

I sit arbejde som veterinærassistent kørte Ewy rundt og besøge 7-8 gårde hver dag. Det var her at hendes interesse for hurtig kørsel blev født, og efter et stykke tid begyndte hun at registrere omgangstider mellem de forskellige gårde.

Ewy blev gift med Yngve Rosqvist og skiftede derfor efternavn. Hendes mand blev medlem af Royal Automobile Club og i starten var det hendes mand der udførte det meste af kørslen, men Ewy kunne ikke skjule sin interesse for Automobilen og begyndte at konkurrere med sin egen mand.

Rallykarriere

Ewy Rosqvist var hurtig til at blive en konkurrencedygtig racerkører, og efter et stykke tid var hun en af ​​Europas bedste kvindelige kørere. I 1960 underskrev hun som fabrikschauffør for Volvo. To år senere skrev hun kontrakt med Mercedes og startede sin internationale karriere for alvor. I løbet af sine mest intense år med konkurrence kunne hun have op til 280 rejsedage hjemmefra.

Hun vandt europamesterskabet i 1959, 1960 og 1961, sidstnævnte delte med Pat Moss. Hun vandt dameklassifikationen i Midnattssolsrallyt (“Rally to the Midnight Sun”, nu kaldet “Rally Sweden”) fra 1959 til 1962.

I 1962 deltog Ewy Rosqvist i det argentinske Turismo Standard Grand Prix (som den første kvinde). Hun kørte en 2 ton Mercedes-Benz 220 SE med Ursula Wirth som medpassager. Duoen vandt alle seks etaper og satte også en ny hastighedsrekord for løbet. I 1961 var gennemsnitshastigheden for vinderen 121 km / t. Rosqvists gennemsnit i 1962 var næsten 127 km / t.
Efter sejren krævede løbsledelsen at Ewy skulle bevise sit køn! De nægtede at tro at en kvinde kunne vinde sådan et hårdt løb.

Ewy Rosqvist med Ursula Wirth
Ursula Wirth (til venstre) og Ewy Rosqvist (til højre)efter at havde vundet det Argentinske Turismo standard Grand Prix i 1962

I de følgende år placerede Rosqvist sig på anden og tredje pladsen i den argentinske GP samt sejre i 2,5-litersklassen i både Monte Carlo Rally og på Nürburgring. Hun deltog også med succes i Akropolis og Spa-Sofia-Liège-samlingerne.

Læs også: Vi lancerer Female Drivers Club

De senere år

Rosqvist stoppede med at deltage i store løb, efter at Mercedes-Benz opløste deres rallyhold i 1965. Dengang havde nye racerbil-producenter med lettere biler gjort den relativt tunge Mercedes meget mindre konkurrencedygtig. Ewy Rosqvist fik et tilbud om at køre for Audi, men valgte i stedet at afslutte sin karriere. I juni 1964 giftede hun sig med Alexander von Korff, leder af Mercedes-Benz motorsportsafdeling.

Ewy Rosqvist stoppede med at konkurrere i 1967 efter en karriere helt uden ulykker, crash eller ødelagte biler. Hendes trofæer og racerbil vises på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart. Hun arbejdede i mange år på museet som guide og var testkører for nye Mercedes-modeller.

Rosqvist forblev i flere år i Stuttgart, efter at Alexander von Korff døde i 1977, men flyttede til sidst tilbage til Sverige. Der mødte hun Karl Gustav Svedberg, leder af virksomheden Philipson Bil AB, en importør og forhandler af Mercedes-Benz-biler. De boede sammen indtil hans død i 2009.

Ewy Rosqvist er i dag 91 år og bor i hendes fødeby, Herrestad, Sverige.

Kilde: Bates Y/R

2 kommentarer til “Kvindernes Internationale Kampdag – Historien om den svenske racerkører der skulle bevise sit køn”

  1. Susanne Hougaard Steffensen

    Spændende historie og spændende og sej kvinde.
    Tak for den introduktion👍🏻

    1. Velbekomme Susanne. Vi synes også selv det er en ret sød historie.
      Hilsen Kvindernes Bilmagasin

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

FEMALE DRIVERS CLUB

Female Drivers Club er en relationsskabende og personligt udviklende netværksklub for kvinder. Der vil være spændende oplevelser med stærke bilbrands, inspirerende foredrag, og masser af goodies og hygge! Skriv dig op allerede i dag, så hører du mere.