Den tredje generation af Mazda 2 må siges, at være en designsucces i topklasse
Ikke nok har de ramt fuldstændig plet med et lækkert og elegant design i Mazda 2 – som generelt har løftet Mazdas bilmodeller over hele linjen. De har også formået, at få køreglæden frem i den lille bybil. Bilen har også vundet flere bilpriser både i Japan, hvor Mazda har hjemland, men også internationalt. Blandt andet den berømte ‘Red dot design’ pris og ‘Gold Award’.
Udstyrsvarianter
Det kan være en jungle med alle de udstyrsvarianter og tilkøbsmuligheder når man skal handle ny bil. Men mit bud på det bedste køb af Mazda2 er udstyrsvarianten: Superior. Når man opgraderer til denne udstyrsvariant, får man en masse lækkert udstyr både ind- og udvendigt. Blandt andet de viste alufælge, samt et mere detaljeret cockpit, 7” touchscreen, fartpilot, mørk tonede ruder bag og meget mere. Der findes hele 4 forskellige udstyrsvarianter og over 10 forskellige farvevalg, hvilket gør mulighederne for en mere personlig bil langt større.
Komfort og køreglæde går hånd i hånd
Mazda2 har i mange år været kendt som en meget driftsikker bil med få værkstedsregninger og lave driftomkostninger. Når man tænker på, at det er en bil i miniklassen, så har bilen en formidabel kørekomfort. Jeg savner dog noget mere power i motoren, uden at skulle opgradere til den højeste udstyrsvariant.
Som mange andre biler i miniklassen, så er pladsen på bagsædet og bagagerummet lidt trangt. Dog er der stadigvæk plads til eksempelvis autostol og en klapvogn. Jeg ser Mazda 2 som en helt ideel bybil eller bil nr. 2.
Jeg vil give Mazda2 fire ud af seks stiletter. Det er udelukkende motorstørrelsen og bagagerummet der fjerner de sidste. Ellers har min generelle oplevelse af bilen være helt imponerende.
Informationer og specifikationer
Motor: 1,5 90hk/manuel gear
Sikkerhed: 4 Stjerne i Euro NCAP
Brændstof: 22,2 km/l
Ejerafgift: 545Kr (Halvårligt)
Garanti: 3år
Bagegrum: 280 liter