Mercedes-Benz GLE: Selvforkælelse til den helt store guldmedalje

Intet er overladt til tilfældighederne. Der er taget hånd om alle tænkelige situationer, du som fører kan komme ud for, når du sidder bag rattet. Ja, selv anhængertrækket er automatisk – du trykker bare på en knap og vupti – så kører trækket ud på plads. Når du er færdig med det, trykker du på knappen igen, og så hiver det sig selv op på plads. Lettere bliver det ikke. Vi har prøvekørt den nye Mercedes-Benz GLE.

Mercedes Benz GLE – en af Mercedes´største personbiler, der fåes på markedet. Bedre kendt som ML. Eller måske XL? For størrelsen kommer vi ikke udenom. Når du står foran og kigger på bilen, så ligner den altså et stort rumskib, og flere, jeg mødte på min vej, var heller ikke bleg for at kommentere på størrelsen. Så jo, den ER stor. MEN, som jeg har sagt så mange gange før, så føles den ikke stor, når du sidder bag rattet. Med alle de førerassistenter og hjælpekameraer, der er i bilerne i dag, så er den faktisk uhyggelig nem at køre. Der var ét tidspunkt, hvor jeg følte at bilen var stor – det var, da jeg skulle finde parkeringsplads. Det er som om, at parkeringsbåsene mange steder rundt omkring i landet, svarer til bilernes størrelse i 80´erne. Man har ikke helt fattet, at bilerne er fulgt med tiden og er vokset i bredden.

Den nye Mercedes GLE er en vaskeægte SUV. Og som I efterhånden ved, sværger jeg til SUV. Men jeg tror, at jeg har mødt min overmand denne gang. Fordi nok er GLE´en stor og høj, som en SUV jo er, men denne er faktisk FOR høj. Ja, det troede jeg aldrig skulle komme over mine læber (eller tastatur) . Jeg opdagede det især, når Isabella skulle løftes ind på bagsædet – her skulle jeg løfte hende et godt stykke op i luften og så ind på plads. Og det var faktisk ret hårdt for ryggen.

Direktørens valg
Men, men, men.. nu er jeg ret sikker på, at publikummet til denne bil er kommet over “autostol-alderen”. Til dig, der bevæger dig på direktørgangene og får en klækkelig hyre –  vil jeg bare sige – se så at få dig en Mercedes GLE. Du har fortjent det, og det er den rene selvforkælelse. At sidde dér, i en 1-million-kroners vogn og mærke den 6-cynlindrede maskine arbejde for dig – det er altså balsam for sjælen – og livsglæde af den anden verden.  I denne, til tider, lidt øko-forskrækkede verden, vi lever i, så er det sjældent at jeg får kørt biler med så stor og lækker en motor. Og det var altså lækkert. Den flyttede sig rent faktisk, da jeg trådte på speederen. Skønt!

Komforten er i top
Når du kører Mercedes, skal du ikke røre en finger. Bogstavligt talt. Der er mange små finesser, som gør, at du som fører føler, at dit liv er gjort nemmere. Når du eks. skal justere på dit sæde, slipper du for at rode efter pinden nede på siden af sædet og smadre alt, hvad der hedder ringe og negle. Næh nej, der er lige så fint placeret en knap på siden af døren, så du kan justere sædet elektronisk.

En anden ting, som også gør livet meget nemmere, er den elektriske bagklap. Man skal altså ikke undervurdere, hvor rart det er at komme ud fra Netto med hænderne fyldt af poser, og man så med et enkelt tryk kan åbne bagklappen fra mange meters afstand. Jeg ved godt, det ikke er en revolutionerende feature og efterhånden en gammel nyhed – men ikke desto mindre en helt klar “must-have” hvis du spørger mig.

En sidste feature jeg vil fremhæve, er det famøse trinbræt i alu-optik med gummidutter. Hver gang jeg stiger ind i bilen, hjælper trinbrættet mig med at komme op. Det er især anvendeligt for lidt lavere personer med korte ben.  Jeg får lidt en “trucker-lis”- fornemmelse, på den fede måde. Jeg forestiller mig i hvertfald, hvordan det må være at køre lastvogn.

Mercedes-Benz GLE får 5 stilletter ud af 6. Der er virkelig ikke en finger at sætte på denne dejlige vogn. Men jeg vil nu alligevel sige, at den er en anelse upraktisk på parkeringspladsen pga. dens størrelse. Her er den altså stor!

Testbilen jeg kørte i var en Mercedes-Benz GLE350d 4MATIC, V6 med 258HK.
Modellen fåes fra kr. 1.050.200 – den model jeg testede koster 1.397.580.

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *