Biltest: Mercedes-Benz V 300 d

Minibussen Mercedes-Benz V 300 d er ikke en almindelig familiebil, men vognen, der er perfekt til den store familie med mange børn, turen med bedsteforældrene eller skiferien med vennerne. Der er mange muligheder, men sikkert er det, at V-klassen er det perfekte valg, når kravene handler om rummelighed, luksus og kørekomfort.

Teaserbillede

Vi testede bilen på en weekendtur til Hamburg, hvor V 300 d kom tilbage til sit hjemland og gjorde det eminent godt på den tyske autobahn.

Komfort

V 300 d er en meget stor bil, som fra standard leveres med 6 sæder, men der er mulighed for plads helt op til 8 personer. Man kan også tilkøbe en sove- og bordpakke, så det er muligt at bruge bilen til en lille overnatning undervejs, når man kører på længere ture.
Bilen kører behageligt og ligger godt på vejbanen, som det jo normalt er tilfældet med biler fra det tyske mærke Mercedes-Benz, og med knappen Sport-mode får du en noget sjovere kørsel, hvilket er skønt på motorvejen sydpå. Der er ikke særlig meget støj og man sidder godt i de store affjedrede læderstole som alle har armlæn.

Farveskærm
Farveskærm Multimediesystem Comand Online

Betjening af instrumentbord i Mercedes-Benz V 300 d
Instrumentbordet styres ved hjælp af tangentknapperne eller fra et touchpad, som efter lidt tilvænning fungerer fint.

Touchpad

Døre

V 300 d er hele 5,14 meter lang og med bagklappen åben, så måler den 6,187 meter i længden. Der er gode, store fordøre og i begge sider er bilen forsynet med el-styret skydedøre, som kan åbnes indefra på en knap fra bagsæderne eller en knap fra førersædet, hvilket jeg syntes var utroligt smart og praktisk.

Mercedes-Benz V 300 d i profil

Et udvalg af standardudstyr i Mercedes-Benz V 300 d:

  • LED-baglygter
  • Klimaanlæg
  • 17″ letmetalfælge
  • Ambientelight i bagklap
  • Skydedøre
  • Mercedes-Benz nødopkaldssystem (som jeg rent faktisk fik afprøvet, da knappen var placeret lidt uheldigt der, hvor man normalt tænder læselampen over førersædet. Til gengæld kan jeg fortælle at nødopkaldet virkede).
Multifunktionsrat

Vi har også testet Mercedes-Benz CLA 200 coupé

Udvalgt ekstraudstyr i testbilen:

  • Parkeringspakke med 360 graders kamera
  • Spejlpakke
  • Automatisk klimaanlæg også bag
  • 19″ alufælge
  • 3-personers komfortsæderække
  • Easy Pack bagklap
  • Permanent 4-hjulstræk
Easy pack bagklap
Easy Pack bagklap . Foto: Mercedes-Benz

Holder man tæt på en anden bil eller op af en væg, gør Easy Pack bagklappen det lettere at få tasker eller poser ud af bilen uden at skulle åbne den meget store og lidt uhandy bagklap.

Læs også testen af Mercedes-Benz E 300 de plug-in-hybrid

Højde

Du skal være opmærksom på højden, når du kører i Mercedes-Benz V-klasse, faktisk havde vi lidt udfordringer i Hamburg, hvor mange indkørsler til p-husene havde et max på 2 meter, og da V 300 d var 1,95 meter, så valgte vi at parkere på vejen istedet.

Hvad mangler der?

Jeg kunne godt have tænkt mig, at der var tonede ruder bag og et rulledækken i bagagerummet. En start/stop knap ville også have været godt.

VIP i en Mercedes-Benz V 300 d

Prismæssigt er vi i den høje ende, så ofte sælges denne type bil til hoteller eller transportfirmaer der har limousinekørsel. Men står du over for at skulle købe en ny eller brugt meget stor bil eller måske at leje én til skiferien, så får du en kæmpe bil med enorm plads, luksuriøse komfortsæder og en meget behagelig kørsel. Med V 300 d vil føle dig som en Very Important Person på hele turen lige meget, hvilket eventyr du må begive dig ud på.

V 300 d Avantgarde Lang 4MATIC – Diesel 239 HK
9-G-Tronic automatic
Grafitgrå mørkmetal
Læderindtræk sort “Lugamo”

Pris fra kr. 1.161.950,-.
Testbil inkl. ekstraudstyr kr. 1.538.253,-.

Mercedes-Benz V 300 d bagfra

Læs mere om V-klassen på Mercedes-Benz´s hjemmeside

Denne bil er en del af Kvindernes Bilmagasin´s månedens eksklusive

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *