MINI Cooper S – JCW: Legetøj for voksne!

En MINI Cooper har for mig altid betydet “fashion”. Det er en livsstils-bil til det kræsne folk, som ønsker noget unikt, noget, som skiller sig ud fra mængden og noget, hvor man ønsker at udtrykke sin stil. Og en MINI John Cooper Works er ingen undtagelse – den har ikke bare stil, den har også vilde hestekræfter.

Kvindernes Bilmagasin har testet en MINI Cooper S – John Cooper Works – udgaven, som ikke er en helt almindelig Cooper, men en racer-legende til den helt store guldmedalje. Jeg mødte mange interesserede mennesker på min vej, som bare lige måtte stoppe op og kigge nærmere på bilen og fortælle om deres gamle kærlighed til Cooperen.

Men før jeg fortæller mere, har jeg lyst til at blive lidt klogere på, hvem ham John Cooper er, og hvorfor man har opkaldt en bil efter ham.

Passion for motorsport
I 1923 kom John Cooper til verden i den engelske by Surrey. John var kendt som racerkører, og når han ikke sad bag rattet, arbejdede han som racermekaniker.
Sammen med sin far stiftede han “The Cooper Car Company” i 1946, hvor de hyggede sig med at gå og reparere på Formel 1 biler. Det blev starten på en milepæl i motorsportens historie. Det var på dette værksted, John og hans far fandt ud af, at motoren var bedre placeret i midten af motorrummet fremfor ude i siden. Det gav bedre mulighed for at køre stærkt på racerbanen. Og siden da har alle motorer været placeret i midten.


I 1999 præsenterede BMW igen et samarbejde med Cooper familien, nu Mike Cooper, fordi man ønskede at bringe MINI’en tilbage på racerbanen. MINI Challenge Clubsport blev så populær, at den i 2004 blev kendt verden over.

En MINI Cooper JCW er den mest kraftfulde MINI, der er lavet til dato. Den er udstyret med en turbo motor, der kan levere helt op til 231 HK og er konstrueret til at kunne køre både på racerbane og almindelig vej. Modellen er som standard udstyret med sportsaffjedring, så køreegenskaberne er i top, samt aerodynamik-kit, der består af specielle “John Cooper Works luftindtag” til ekstra køling af motor og bremser. Den har indfarvede skørter på siderne og dobbelt udstødning. Den tilbyder en sublim køreoplevelse, som er resultatet af mange års passion og inspiration fra motorsporten.

 

Det gik for alvor op for mig, at jeg sad i en sportsvogn, da jeg opdagede “race-knappen”. Et dobbelt klik på den lille fancy sølv-prop-lignende knap, som er placeret i kop holderen  – og der lød et brøl fra udstødningen. Det var altså balsam for sjælen, hold nu fast! Der er nu ikke noget så lækkert, som lyden af en brutalt brummende udstødning. Der fik jeg for alvor opmærksomhed fra forbipassende på gader og stræder. Det føltes som at sidde i en go-cart. Et let, lille tryk på speederen, og jeg fløj udover alle bjerge.  Den barnlige sjæl blev for alvor vækket i mig, og jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet. Jeg tror ikke, jeg har haft samme følelse, siden dengang jeg prøvede Odinsekspressen for første gang i Tivoli. Wauw, det var sjovt!

Familien må sidde over
Det er tydeligt, at man har lagt vægt på køreegenskaberne og designet, da man producerede MINI Cooper´en. Der ikke meget plads til hverken autostol i kabinen eller klapvogn i bagagerummet.  Ja, faktisk opgav jeg at forsøge at proppe min klapvogn ind bag i – den kunne simpelthen ikke være der. Og autostolen til to-årige Isabella måtte jeg sætte på forsædet.
Mini Copper S er skabt til at være en “for sjov bil”, en  “blærerøvs-singlebil”  – til at ligge og race rundt i –  eller familiens nr. 2 bil, hvor man har en stationcar el. lign. til dagligt brug.

Det var smadder interessant at stifte bekendtskab med MINI Cooper S og Mr. Cooper. Og der er vist ingen tvivl om, at manden har skabt en bil, hvor det kan være svært ikke at sige: “It works!!.

MiniCooper s JCW får 4 stilletter ud af 6:

Den model jeg kørte i var en MINI Cooper S 3-dørs JCW PRO med 211HK og en 4 cyl. moter. Mini COOPER fåes fra 244.500kr. Den model jeg kørte i koster kr. 636.652,-

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Female-Drivers-Club-Logo-1

VÆR MED FRA STARTEN!

1/9 lanceres FEMALE DRIVERS CLUB – landets første netværksbilklub for kvinder. Til dig der elsker dyre luksusbiler, drømmer om at køre på racerbane til TrackDays og elsker at blive forkælet til eksklusive livsstilsaftener. Skriv dig op nu – så holder jeg dig løbende opdateret.

mobillogoer-popup

Glæd dig! 1. sept. lanceres

FEMALE DRIVERS CLUB!

Landets første netværksbilklub for kvinder. Til dig der elsker dyre luksusbiler, drømmer om at køre på racerbane til TrackDays og elsker at blive forkælet til eksklusive livsstilsaftener. Skriv dig op allerede i dag – så holder jeg dig løbende opdateret.