Din bil er din faste følgesvend i hverdagen, den holder klar, når du har behov for den og løser det daglige behov, når du skal fra A til B. Men hvordan bliver en bil egentlig fremstillet? Og hvor lang tid tager det? Nissan Designcenter i London har åbnet dørene til de hemmelige haller, helt ekstraordinært, for Kvindernes Bilmagasin.
Solen skinnede fra en skyfri himmel og en duft af mildt forår fyldte Paddingtons gader lidt uden for det centrale London. Her i Paddington ligger Nissans Designcenter – ét af dem vel at mærke. For udover at ligge i både Silicon Valley og San Diego, så har man valgt også at lægge et i London. Men hvorfor lige London, når Nissan er en japansk bil? London er en by i spidsen for moderne kunst, arkitektur og designtendenser, og det betyder neget for Nissan at være “der hvor det sker”.
En historisk bygning
Rotunda, som bygningen kaldes, er en usædvanlig, ovalformet betonbygning i Paddington, et område nord for Londons berømte Hyde Park. Den blev designet i midten af 1960’erne af arkitekten Paul Hamilton, som et jernebane-værksted til British Rail, men var blevet forladt i 1980’erne og gået i forfald.
Nissan design og spiritualitet
Det første jeg blev mødt af, da jeg trådte ind i receptionen, var et kæmpe stort Nissan og Infinity emblem. Jeg vidste egentlig godt, at der var noget, der hed Infinity, men jeg var ikke klar over, at det var Nissan, der stod bag. Det er Nissans luksus-mærke, som ikke føres i Danmark, men er meget populært, specielt i USA.
De to mærker har for så vidt ikke så meget med hinanden at gøre. Hele designprocessen for de to bilmærker kører meget individuelt. Men Design Manager for Infinity, Yongwook Cho fortalte os en ret sød historie.
Fælles for de to mærker er, at bilerne designes ud fra et slags Mantra. Og nu sidder du sikkert og tænker, at det spirituelle nu også har forgrebet sig på bilbranchen. Ja, den er god nok. Fordi bilen går igennem så mange forskellige hænder under produktionen, så er det vigtigt at have et fælles mål, en strategi, som alle arbejder ud fra. Derfor har man lavet et mantra, så alle kender vejen henimod bilens færdige resultat.
Infinity bliver designet ud fra mantraet “MA” som på japansk betyder “ro og zen”.
Nissans mantra er mere ovre i retning af rene linjer, simpelthed og “sexiness”.
Fra ide til handling
Der arbejdes på bilen i fire år. Fra de første streger er sat på tegnebrættet, til bilen står færdig produceret i showroomet. Det er en lang proces, som tager længere tid, end man lige skulle tro. Også selv i denne digitale verden vi lever i, så kommer bilen faktisk igennem utrolig mange hænder undervejs i processen.
Hvordan bliver I inspireret, når I designer nye modeller? spurgte jeg Carine Giachetti, som står for indvendig og udvendig farve design. Det hele begynder med, at design-teamet bliver stillet over en person-profil. Eks. Jens på 42 år, familiefar, arbejder i en IT-virksomhed. Han har 2 børn på 11 og 13 år. Han elsker at dyrke sejlsport og løbe en tur i skoven. Og så nyder han sin fritid med familien i sommerhus.
Ud fra disse oplysninger går design-teamet i gang med at brainstorme.
Det skal være en bil til den maskuline side, god plads til børn, plads til sejlerudstyr og bagage til, når familien skal i sommerhus.
Derudover tænkes der utrolig meget i farver og materialevalg. Hvilke farver er maskuline, hvilke er feminine? Er fremhævede syninger mere luksuriøse end almindelige? Hvad med instrumentbrættet? Skal det være en lækker blød læder alcantara eller glat, glinsende piano-lak? Ethvert materiale sender sit helt eget signal.
Derudover ligger det også Nissan meget på sinde at tænke over miljøet. Så der udvikles i øjeblikket på at kunne tilbyde miljørigtige designvalg til kunderne.
Ifølge Nissan dikterer moden lige nu pangfarver – specielt terracota (falmet orange) og skarp grøn.
Hvid, sort, blå og grå er stadig meget populære. Rød og sølvmetal er på vej ud.
Under design-procesen sidder ingeniør-teamet og holder et skarpt øje med, at udviklingen ikke går for vidt. Det ville ikke være godt, hvis man eks. får designet en for stor kølerhjelm, så det går udover aerodynamikken eller skærmkanterne bliver for tykke, så der ikke er ordentlig plads til dækkene.
Inden bilen sættes i produktion, laves de første proto-typer i 1:1 af ler. Her kommer der andre designere på banen, som har et lidt mere realistisk billede af, hvordan bilen skal udvikles, så der også er tænkt på køreegenskaber, komfort og sikkerhed.
Når alle respektive afdelinger er færdige med deres arbejde, kan produktionen sættes i gang. Og når de første, færdige resultater står klar, skal bilen testes igennem fra ende til anden. Hvordan kører bilen? Hvordan bremser den? Består den en crashtest? Hvordan reagerer den på hård kulde, varme, kraftig regn, blæst osv.
Men det er en helt anden historie, som I får en anden gang.
Tak til Ann fra Nissan Danmark, som havde inviteret Kvindernes Billmagasin med til London.
Se et sammendrag af turen her: