Biltest: Ford Focus (2018) Muligvis verdens bedste Ford?

Nu lander fjerde generation af Ford Focus i butikkerne landet over. Ford har i denne omgang ikke gået på kompromis med hverken design eller komfort, da man har bygget en sprit ny model. Kvindernes Bilmagasin har været i Nice for at testkøre den nye Ford Focus.

2018 Ford Focus i brunmetal

Grønne cyprestræer, lilla lavendler og lyden af cikaderne fra træernes toppe var essensen af Fords pressetur til Sydfrankrig. Og nå ja, så selvfølgelig den nye Focus –  som bestemt var i fokus.

Ford har bygget en helt ny model Focus. Der er nærmest ingenting tilbage fra den gamle model, fordi man denne gang har ønsket at skabe en bil, som er lidt udover det sædvanlige, både i design, kørekomfort, rummelighed og masser af nye teknologier.

Læs også: Fiesta ST – Fords nye frækkert

Hvis du går en tur rundt om den ny Focus, ser den ud til at være vokset en del. Og det er den faktisk også. Både udenpå, men bestemt også inden i. Bagenden har fået et bredt, enkelt udtryk med ikke alt for mange krummelurer. Modelbetegnelsen er rykket op, så det står midt på, henover bagklappen. Det ser ret godt ud, synes jeg – og minder mig faktisk lidt om numsen på en flad Porsche Cayenne.

Fronten ser noget mere elegant ud end den gamle. Det store front gitter og de glatte forlygte øjne, giver den et frækt udtryk.

Focusen kommer i 5 forskellige udtyrs niveaur Trend (standard), Titanium (mellem), ST-Line (sport), Vignale (luksus) og Active (cross-over) .

Min yndlingsmodel, som selvfølgelig også er den dyreste, er Vignale. Her får du bla. navigation, head-up display, læder overalt, frontgitter og eksteriør design i det karismatiske Vignale design. Og så havde den bil, jeg testede, det skønneste automatgear, som var desginet som en rund lille kugle, der sidder bag gearstangen. Den minder mig faktisk om automa-gearstangen i en Landrover. De har samme design. Enkelt og smart tænkt.

Men nu skal det ikke altid kun handle om luksus, selvom det kunne være rart. Jeg skylder også at nævne, at jeg faktisk synes, at standard modellen (Trend) klarer sig rigtig fint. En bil, jeg bestemt godt kunne leve med. Som sagt er interiøret blevet noget mere intuitivt i den nye Focus. Navigationsskærmen er kommet op i midten af instrumentbrættet, og der en passende mængde knapper. Jeg husker modellen tidligere – det var et noget mere spacy’t design, og der var knapper overalt. Og så elsker jeg, at varme i forruden er standard på Fords biler. Det burde alle biler have. Ligesom ratvarme. Som denne bil i øvrigt også kan fås med.

Masser af plads

Hvis jeg skal sammenligne med konkurrenterne i f.eks. VW-land (golf) og KIA-land (Ceed), så er der ekstraordinært god plads på bagsædet. Jeg har lange ben, og jeg sidder rigtig behageligt. Det er en af de ting, som man har haft fokus på, da man konstruerede den nye model.

Ford Focus starter på kr. 198.345,- for en Trend model og kr. 2295,- pr. måned i leasing ved 15.000km og lander i butikkerne i Danmark 1. september.

Alt i alt er jeg ret godt tilfreds med den nye Focus. Det er blevet en helt pæn bil, som jeg faktisk godt kunne leve med hjemme i indkørslen.

Læs mere på Ford.dk

1 kommentar til “Biltest: Ford Focus (2018) Muligvis verdens bedste Ford?”

  1. Har alle dage haft ford biler . Startede med en ford årgang 29 derefter yttet væk ford Anglia og en konsul 315 skøn bil eterfølgende en 17 m dem var der 2 af senere en ford taunus 1600. senere en ford focus 2000 som senere blev byttetus væ k med en focus 1800, min nuværende ford er en siesta 1,0 100 HK med turbo ,også en dejlig bil .

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

FEMALE DRIVERS CLUB

Female Drivers Club er en relationsskabende og personligt udviklende netværksklub for kvinder. Der vil være spændende oplevelser med stærke bilbrands, inspirerende foredrag, og masser af goodies og hygge! Skriv dig op allerede i dag, så hører du mere.