Peugeot 508: Vinderen af årets designpris

Peugeot 508 var blandt finalisterne da Årets Bil 2019 skulle kåres, så forventninger var skruet i vejret da Kvindernes Bilmagasin skulle teste Peugeots seneste skud på stammen. 

Design
508 vandt Designprisen 2019 og det er med god grund. Peugeot har virkelig formået at lave et lækkert design med fede detaljer. Jeg er helt vild med de nye baglygter, som minder mig lidt om en Mustang bag fra.  
Designet er rent, enkelt og kontrolleret med en atletisk og muskuløs profil, og et karrosseri, der er smalt foroven, og breder sig ud forneden.
Peugeot 508 Allure er inspireret af coupé-universet, samtidig med at den har alle sedan-modellens egenskaber. 

Køreegenskaber
Testbilen havde en 130 hk. dieselmotor og når motoren først var varm, var der godt optræk i bilen, men personligt ville jeg foretrække den større motor med 163 hk. Der gik dog noget tid før jeg fandt mig tilrette i bilen. Jeg kan ikke rationelt forklare, hvad det var, men køreegenskaberne levede ikke helt op til oplevelsen af designet. I og med at det er en coupé sidder du lavt, hvilket kan give en følelse af at sidde i en gocart, og rattet giver da også associationer til en gocart ved at være kompakt og sporty. Det lille rat virker imidlertid lidt underdimensioneret i forhold til den relativt store bil, og selvom jeg ændrede på både sædehøjde og rat indstilling, kunne jeg ikke undgå at få blokeret for udsynet til dele af instrumentbrættet pga. det kompakte rat.

Interiør
Instrumenteringen giver følelsen af at sidde i et cockpit. Infotainment systemet med touch skærm er nemt at betjene og Peugeot er sluppet godt fra designet med knapperne til at manøvrere rundt mellem de forskellige funktioner.

Dele af instrumentbrættet skjules af rattet

Da det er en coupé er der tilgengæld ikke meget plads på bagsædet. Passagersædet måtte køres langt frem for at få plads til min datters ben når hun sad i autostolen, og er du meget over 1.70, vil du nok føle det lidt klaustrofobisk på bagsædet.
Med en kapacitet på 487 l. er der tilgengæld god plads i bagagerummet, specielt når man tager i betragtning, at det er en coupé.

Er du højere end 1.70 vil du nok føle det en smule trængt på bagsædet

Sikkerhed
Den nye Peugeot 508 tilbyder en bred vifte af nyeste generation af køreassistentsystemer, som lever op til EuroNCAPs kriterier heriblandt:

  • Night Vision system, det første i segmentet
  • Nyeste generation af automatisk nødbremse (opdager fodgængere og cykler både nat og dag ved op til 140 km/t)
  • Vejbaneassistent
  • Træthedsgenkendelse
  • Automatisk fjernlys
  • Udvidet skiltegenkendelse (Stop, forbudt adgang etc.)
  • Adaptiv Cruise Control med Stop&Go funktion (med EAT8)
  • Active Blind Spot Assist

Det originale Night Vision system bruger infrarød kamera og opdager levende væsner foran bilen om natten eller ved dårligt sigte. Det virker inden for en afstand af 200-250 m uden for forlygternes lys og viser omridset af det infrarøde billede i det digitale display i førerens synsfelt.

Value for money
Peugeot 508 Allure fåes fra 329.990,- Testbilen var en BlueHDi 130 4D EAT8. Selvom køreoplevelsen var lidt en flad fornemmelse, så opvejes det af det smukke design, både udvendigt og indvendigt, og med en pris fra lige under 330.000,- så vil jeg konkludere, at 508’eren alt i alt er ret god value for money.
Få et overblik over hele prislisten.

Bagenden med tredimentionelle full LED baglygter

DESIGN:

KØREEGENSKABER:

VALUE FOR MONEY:

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *