Det er efterhånden gået meget strøm i alle testbilerne og derfor var det en udsøgt fornøjelse at testkøre den nye Range Rover Sport fra Land Rover.
Jeg tænker ikke, at den står øverst på miljø aktivisternes ønskeliste. men det gør den til gengæld på min. Range Rover Sport Autobiography hybridbil – et dejligt mix af el og benzinmotor. Fik jeg sagt at den har 510 heste? Ohh yes, baby! Det føles som at stige ind i en stor kampvogn, fordi man stiger OP i den og ikke IND i den. Jeg sidder højt hævet over alle i trafikken og det er altså en kæmpe fornøjelse og giver et helt anden overblik. Og selvtillid! De små mikrobiler på vejene er pludselig blevet meeeget små og ligegyldige!
Den model jeg testede var som sagt Autobiograpgy i en Eiger Grey metal farve og med alverdens udstyr. Den havde luftundervogn, elektrisk nedfældigt træk, stort panorama skydetage, lædersæder med memory, massage, indstillelige bagsæder og så har den en lyd som er sød musik i mine ører. En god gammeldags, klassisk, fin V6 spindelyd og når du træder på speederen lyder det som kampvognenes formiddags øvelser ude på Høvelte kasserne – bare drysset med lidt glimmer. Det føles næsten også som at være på kassernen. Eller ude i terrænnet. Fordi bilen er lavet til at den kan køre i op til 1 meter vand, den kan løfte hele undervognen hvis man nu skulle møde nogle våde forhindringer undervejrs.
Læs også: Nissans Formel e i Monaco
Bilen til det rige og ekstraevagante folk
Der er altså noget specielt og helt unikt ved at køre Range Rover, ja Land Rover i det hele taget. Jeg synes, at Land Rover emmer af klasse, luksus og design i en sådan grad er mange af de andre konkurrenter på markedet slet ikke kan være med. Den brand gamle tradiotionsrige DNA der forelægger og måden Land Rover altid er tro mod sine værdier, er utrolig fascinerende. Ja, det kan godt være at bilerne er prissat i den høje ende – til gengæld får du ikke “bare” en bil når du kører Land Rover – det er en vaskeægte livsstil at køre Land Rover. Selv de gamle Land Roverne for 80´erne og 90 erne er så kult i dag, at de nærmest ikke kan købes for penge.
Læs også: Nissan Formel E i Monaco
En klub for kvinder
Der er heller ingen tvivl om at Land Rover ejerne er et glad folkefærd. Så glade at der findes en Land Rover Klub og vidste du, at der rent faktisk også findes en Land Rover kun for kvinder? Danske Land Rover Ladies. Her mødes ligesindede Landrover ejere med deres biler og hygger sig og planlægger sjove køreture sammen. Klubben er startet af bla. Stinna Færch Nielsen, som selv ejer en rød Defender 90 fra 1995. Klubben har netop markeret at Land Rover har 75 års jubilæum med et træf under den nye Lillebæltsbro. Jeg får helt lyst til selv at købe mig en gammel Land Rover bare for at få lov til at være med i denne skønne klub.
Bidt af en gal hest
Jeg kan nærmest ikke komme i tanke om nogen anden bil der egner sig bedre til hestefolket end denne Range Rover. Den er så eksklusiv og elegant samtidig med at den er rå og fræk og kan trække en hestetrailer op til 3000kg. Her går både rytter og hest hånd i hånd når det gælder topmoderne udstyr! Og man går ikke ned på udstyr med en Range Rover Sport. Her er nemlig tænkt både på hest og på rytter. Det ualmindelige lækre anhænger træk, som slynger sig smidigt og lækkert ned på plads efter du har trykket på én enkelt knap inde i bagagerummet. Andet skal du ikke gøre.
Læs også: Ny Hyundai i ekstravagante klær
Jeg husker i gamle dage, da bilerne begyndte at komme med disse semi-automatiske træk, så skulle du alligevel ned og kravle på alle fire for at hjælpe trækket på plads og kunne tage til takke med dejlige sorte fingre efterfølgende. Men den tid er heldigvis forbi. I hver fald hvis du er ejer af denne Range Rover. Når du er færdig med at bruge trækket, trykker du blot på knappen igen, og så forsvinder trækket ligeså stille ud af øjenkrogen og vupti, så har du en flot bagende uden et anhænger træk der forstyrrer øjet.
Den bil jeg testede var en Range Rover sport Autobiography og i starter fra 1.279.900 ,- Den model vi kørte i koster 1.889.200 ,-. Den flotte sølvgrå farve hedder Eiger Grey og ekstraudstyret bestod af:
- Elektrisk nedfældigt anhængertræk
- Tonede ruder
- Klima pakke
- Indfarvet tag
Tak til Land Rover Danmark for udlån af Range Rover SportPHEV 510 Autobiography