Biltest: Seat Ateca – Den perfekte ”mor-bil”

Hvorfor kører mødre ofte i mikrobiler med børn og skoletasker, når de kan køre i en stor, dejlig SEAT Ateca med lækkert overblik og masser af plads? Og så endda til en fornuftig pris.

Seat Ateca forfra Seat Ateca

Jeg har altid være glad for at køre i en stor SEAT Ateca hvor der er masser af plads, og hvor man sidder højt, så man kan danne sig det gode overblik i trafikken. Det fik jeg i den grad prøvet af, da jeg fik nøglerne til den nye Seat Ateca.

Mit første møde med SEAT Ateca

Da jeg sidste år var på besøg hos SEAT Danmark, fik jeg stukket brochuren i hånden på den nye Seat Ateca, og lige siden har jeg glædet mig meget til at komme ud og prøve en tur i den. Jeg synes, den er rigtig flot i designet, og den ville passe godt til mig, som er en forholdsvis nybagt mor, der skal have plads til klapvogn, autostol, indkøbsposer osv.

Den første følelse, man får, når man sætter sig ind i bilen, er fornemmelsen af tysk kvalitet. I denne testbil er der endda skruet op for ekstraudstyret; de lækre alcantara sæder, automatgearet, det lækre LED kørelys og det fine lysshow, jeg oplever nede i asfalten, når jeg åbner døren.

”Street-credit”

Der er altså bare en fed fornemmelse som kvinde at komme kørende i en stor bil ude i trafikken. Det er lidt som om at mikrobilerne pludselig bliver meget uinteressante, og at man tænker ved sig selv, at man aldrig kommer over i sådan én igen.

Fornemmelsen af at have det store overblik gør, at man bliver en smule mere modig. Og når man så endda har 190HK under speederfoden, så er det fristende at race fra ”klassens frække drenge” på motorvejen.

Børn i bilen

Den venlige indstigningshøjde blev igen bemærket på vej til vuggestuen, da jeg skulle sætte Baby Isabella på 13kg ind i bilen. Efter at have båret rundt på Isabella i 1,5 år, er min ”mor-ryg” efterhånden godt træt, og den nød rigtig godt af den høje indstigning.

Klapvognen*, som skulle med ned til mormor og morfar, er der masser af plads til i det store bagagerum. Man behøver ikke engang tage hjulene af, og så er der endda yderligere plads til et par indkøbsposer.

SEAT – nye højder?

Den testbil, jeg lånte koster 552.900,- og grunden til, at prisen er så høj, er fordi, der er en masse ekstraudstyr, man får lov til at betale for. Men SEAT Ateca kan fåes fra kr. 264.900kr, som ikke er meget dyrere end en VW Golf – og med en Seat Ateca får du en stor og rummelig familiebil (SUV), hvor også mor bliver forkælet.

Jeg synes bestemt, at SEAT har oppet sig inde for de sidste par år. Fra og være lidt kedelig og klodset i designet med skrabet interiør – til næsten at være på niveau med Audi? Ja, det er da lige før. Godt gået SEAT!

*Klapvognen er en Babyjogger, City Elite

SEAT Ateca får 5 stjerner ud af 6

Testbilens specifikationer: SEAT, Ateca Xcellence, 2.0 TDI DSG 190 HK 4×4, 4 cynlindret benzin motor med 190 HK, 6 trins DSG gear kasse og et bagagerum på 485 liter. Pris fra kr. 264.900,- den bil jeg kørte i, kostede kr. 552.900,-

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

FEMALE DRIVERS CLUB

Female Drivers Club er en relationsskabende og personligt udviklende netværksklub for kvinder. Der vil være spændende oplevelser med stærke bilbrands, inspirerende foredrag, og masser af goodies og hygge! Skriv dig op allerede i dag, så hører du mere.