Karen fra Kvindernes Bilmagasin kørte selv engang i en SEAT Leon Topsport fra 2004, som hun elskede højt. I dag har hun testet den nye Seat Leon FR 1.8 TSI med 180 hk. og DSG automatgear. Læs med og find ud af hvad hun synes om den nye opdateret version af SEAT’s Leon.
Jeg var en tur “down memory lane”, da jeg hentede nøglerne til den nye SEAT Leon FR. Min første bil var nemlig en Leon Topsport fra 2004, så jeg havde glædet mig meget til at sætte mig ind i den nyeste version af en af SEATS topsællert.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg godt kan lide en bil med et godt optræk, og det får man i den nye Leon FR. Med en motor, der rummer 180 hk. føles det næsten ligesom at sidde i Dæmonen i Tivoli da jeg hamrede sømmet i bund.
Infotainment med touchskærm gør navigationen nem og overskuelig. Der er mulighed for at vælge imellem naturskønne rute, den hurtige rute og den tidsbesparende rute og du kan følge navigationen både i instrumentbrættet og på den store skærm.
DSG-gearkassen giver et smooth gearskifte og en let kørsel. (En DSG gearkasse er en manuel gearkasse med automatisk kobling og gear-skift hvor du næsten ikke kan mærke at bilen skifter gear.)
Ved hjælp af den nyeste radarteknologi i frontgrillen, måler den adaptive fartpilot afstanden, retningen og hastigheden på de biler, der kører foran dig. Systemet tilpasser din fart til deres og fastholder en sikker afstand ved at reducere eller øge hastigheden. Sikkert og simpelt. Jeg skal dog lige vænne mig til, at det er bilen, der bestemmer farten og hastigheden, og ikke mig.
Til trods for at det er en bil i den mindre klasse, er bagagerummet stort og kan nemt rumme bagagen til sommerens kør-selv ferie, selvom man ikke er minimalistisk, når man pakker.
FR modellen er opgivet til at køre 17,2 km. pr. liter, hvilket jeg synes er godkendt i en bil med en relativt stor motor. Jeg er vild med den røde farve vores testbil har, det bliver altså lidt kedeligt med alle de sorte, hvide og sølvfarvede biler i bybilledet. Alt i alt er Leon’en en velkørende bil med et lækkert design, og med det lille FR mærke der indikerer, at her kommer en bil kan flytte sig.
Dog vil jeg sige, at start/stop funktionen er uhensigtsmæssig ved parkering pga. DSG gearet. Hvis jeg skal bakke en smule, kan man normalt lade automat gearet arbejde for sig, men med start/stop funktionen slået til, skal jeg træde lidt mere på speederen for at få motoren i gang igen. Jeg vil nok slå start/stop funktionen fra, hver gang jeg skal parkere.
Læs mere om SEAT LEON FR her
Derfor får den nye Seat Leon 4 ud af 6 stjerner.
Seat Leon FR fås fra 172.900,-. Den model jeg kørte i havde en del ekstra udstyr og koster 380.900,-