SEAT Mii Electric 2020 – biltest

Den Nye SEAT Mii Electric 2020– Danmarks billigste elbil

Elbiler bliver mere og mere populære. I takt med at elbilens batterierne bliver bedre, bliver rækkevidden længere og det gør, at vi finder det mere attraktivt end førhen. I denne test ser vi nærmere på SEAT Mii Electric som er blevet lanceret her i 2020.

Fakta om testbilen

Bilen vi tester er en SEAT Mii Electric.

Teknisk data:
Ydelse: 61 kW (83 hk) og 212 Nm
Brændstof: El.
Rækkevidde på batteriet: op til 260 km blandet kørsel / 360 km ren bykørsel.
Grøn ejerudgift: 330,- dkr. halvårligt
Gearkasse: 1 trins AUT
0-50 km/t: 3,9 sek.
0-100 km/t: 12,3
Tophastighed: 130 km/t afhængig af køreforhold
Km/l: 62,9 ved blandet kørsel
DC-stik hurtiglader 80% på en time
AC-stik hjemmelader 80% på fire timer
Anhængertræk: Du må sætte et anhængertræk på bilen, dog kun til transport af cykler og barnevogne.
Tilvalg: Sort tag og sorte sidespejle
Pris: fra 149.990 kr.

Rummelig bybil, som er den perfekte bil nr. 2

Design på SEAT Mii Electric 2020

Jeg synes, at designet på Mii Electric er trivielt. Det er ikke en bil med her-kommer-jeg attitude, men når du kører i bilen, bliver den interessant. De eksteriørdetaljer, som er kommet på det velkendte design er energiske. Grå sidemærkater giver et elegant og strømlinet look, mens elektrisk justerbare og opvarmede sidespejle med integrerede indikatorer hjælper dig med at se, hvad der er bag ved dig. Fælgene er med til at give SEAT Mii Electric et mere sporty udtryk i hverdagen, selvom designet ikke har ændret sig. Det er en lille bil med stor personlighed interiørmæssigt.

Interiør

Kabinen er som vi kender det fra SEAT, nem at betjene og overskuelig. Klimaanlægget betjenes med knapper. Det er behageligt, at der ikke er flere knapper en højst nødvendigt. Testbilen har det nye instrumentbræt med 5″ farvedisplay, radio, 6 højtalere og en praktisk smartphoneholder. Jeg sidder godt i sæderne og der er god støtte i de forvarmede sportsæder – selv med mine længe ben, bliver jeg ikke træt af at sidde i bilen, da der er god benstøtte. Sportssæderne fuldender kabinens oplysende udseende.

Kabinens teknik er brugervenlig og der er to kopholdere – en foran ved gearstangen og en bagved. På skærmen får du et godt overblik over opladning, rækkevidde og klimaanlæg.

DriveMii giver dig et overblik over bilens status – fungerer godt og brugervenligt.

Rummelig lille bybil

Bagagerummet er 251L. og 951L med bagsæderne lagt ned, hvilket er en god størrelse, taget i betragtning af, at det er en lille bybil. Som der kan ses på billedet, kan du godt have en klapvogn med, hvilket er rigtig godt tænkt af SEAT. Der er poseholder til indkøbsposerne eller andet, som ikke skal vælte rundt i bagagerummet. Der er et ekstra rum nede i bagagerummet til ladekablerne. Dette kan være et problem, da du ikke skal have for meget i bagagerummet, hvis du skal have ladekablerne op på et tidspunkt.

Der er plads til lidt af hvert i SEAT Mii electric.

Udstyr

Udstyr i Seat Mii Electric

Sikkerhedsudstyr

  • Antal airbags: 6
  • Nødbremse: Nej
  • Vognbaneass.: Ja
  • Skiltegenkendelse: Ja

Komfortudstyr

  • Bakkamera: Nej
  • Bluetooth: Ja
  • Fartpilot: Ja
  • Klimaanlæg: Ja
  • Letmetalfælge: Ja
  • Læderrat: Ja
  • Metallak: 2.995 kr.
  • P-sensor for/bag, kr.: Nej/ja
  • Radio/DAB+/CD: Ja/nej/nej
  • Regnsensor/lysassistent: Ja/ja
  • Sidespejle, el-justerbar/m. varme: Ja/ja
  • Sædevarme for/bag/rat: Ja/nej/nej
  • Varme i forrude: Ja

 

SEAT Mii Electric har det mest gængse standardudstyr, dog kan du vælge at tilføje f.eks. metallak eller sort tag og sorte sidespejle. Du kan læse mere om, hvad du kan tilføje af ekstraudstyr.

Biltest af SEAT Mii Electric 2020

SEAT Mii Electric har imponeret mig, den er virkelig behagelig at køre i, sæderne er komfortable og passer godt i både bredde og sædelængde.
Bilen har mange fine detaljer der gør, at helhedsindtrykket er virkelig godt. Førersædet er manuelt-betjent og dette trækker lidt ned, dog er der varme i sportssæderne.
Der er et godt udsyn og der er ingen særlige blinde vinkler, selvom bilen er kompakt. Den er nem at parker og den ligger godt på vejen, både i byen og på motorvejen – selv når det blæser. Der er sensorer bagpå til at guide mig ved parkeringen – Det som ville have været et ekstra plus ville være, hvis der også var parkeringssensor foran. Det er nemt at connecte sin mobil til bilens system – Det er en fordel at hente DriveMii app’en, så du altid kan se bilens status, men også giver dig navigation i bilen.

Mange fine detaljer på udvendig og indvendig.

Køreindstilling

SEAT Mii Electric er helt klar bedst ved bykørsel, da støjen i bilen kun kommer fra enten hjulene eller vinden. Det er behageligt, at der ikke er en motor, som larmer og man kan virkelig koncentrer sig om det man skal. Ved motorvejskørsel, slipper rækkevidden forholdsvis ”hurtigt” op. Det er en fin nummer 2 bil, en lille familiebil eller bybil til dem, som ikke skal køre mere end 100 km. om dagen.

Isofix og montering af autostol i SEAT Mii Electric

SEAT har formået at gøre Isofix beslagene nemme at komme til og montere en autostol i.
En lille ulempe ved Mii Electric er, at pladsen er trang, når autostolen skal sættes ind.

Benpladsen er fin til en autostol.

Opladning og rækkevidde på SEAT Mii Electric 2020

Jeg har besluttet mig for at lade bilen ved en offentlig ladestander med en tidsbegrænsning på 4 timer, for at se, hvor meget bilen kan nå at lade.
Kablet ligger i et dertil indrettet rum under bagagerummet. Kablet har en god længde, og jeg når uden problemer fra bil til stander og sætter opladningen i gang nemt og bekvemt. Det som man skal huske på, er at bilen skal være låst op før end, at ladekablet kan sættes i.

Efter 1,5 time hentede jeg bilen igen, og resultatet er klart godkendt: På blot 1,5 timer er batteriet gået fra 10 til 100% og en rækkevidde fra 20km. til 246 km.

Mii Electric er nem at oplade.

Ved hjemmeladning tager det cirka 4 timer at lade bilen fuldt op.

Kvindernes Bilmagasin var med, da Seat Mii Electric blev præsenteret, læs vores First Drive af bilen.

Hvad koster det at lade bilen op?

SEAT samarbejder med Clever, som er en af de 10 udbydere af ladestandere i DK.
SEAT tilbyder 2 forskellige løsninger:
– Clever Unlimited – med ladeboks, med en mdr. ydelse på 749,- dkr.
– Clever Unlimited Network – uden ladeboks med en mdr. ydelse på 645,-

+/- ved SEAT Mii Electric

+
Opladningstid
Udsyn
Pris
God bybil
Gode sportssæder

Mangler panikhåndtg
Ikke plads bagtil, hvis fører har lange ben
Lang front indvendig – langt ind til P-skiven.

Konkurrenterne

Konkurrenterne til SEAT Mii Electric er VW e-Up og Skoda CITIGO E iV. Dernæst er der andre bilmodeller, som nærmer sig, er Peugeot 208, Opel Corsa, Honda e og Renault Zoe – men de er alle tæt på 100.000kr. dyre.

Pris på SEAT Mii Electric

Priserne starter fra 149.990 kr. hertil kan du købe lidt forskelligt udstyr, såsom metallak sort tag og sorte sidespejle.

Konklusion på SEAT Mii Electric

SEAT har gjort det godt. De har produceret Danmarks billigste elbil med et passende valg af standardudstyr, som har givet et overordnet vellykket resultat. Mii Electric er en god bybil eller bil nummer 2. Der er plads til det mest gængse i hverdagen, selvom den måske ikke syner af meget ude fra, så får du faktisk rigtig meget bil for pengene. Der er selvfølgelig ikke plads til 4 store fuldvoksne mænd, som skal ud på lang tur.
Er du på udkig efter en bil, hvor design ikke er den altoverskyggende faktor, men hvor der ikke er gået på kompromis med komfort og udstyr, så er SEAT Mii Electric bestemt værd at kigge nærmere på.

Bybilen du kan parkere alle steder.

Stilletter

Design

3 ud af 6 stjerner

Køreglæde

4 ud af 6 stiletter

Value for money

4 ud af 6 stiletter

Testbilen var venligst udlånt af SEAT DANMARK. De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *