Vejret i forrige uge var ikke noget at skrive hjem om, men til gengæld var der rigeligt med oplevelser på kørselsfronten, da Kvindernes Bilmagasin testede den labre sportsvogn KIA Stinger GT.
Hold da op en vildbasse. Virkelig fræk, og så endda i den skrappe farve Micro Blue. Enhver anden model i KIA´s bilprogram ville se fjollet ud i den farve, men absolut ikke Stinger, den så både rap og lækker ud.
”The power to surprise” kommer da rigtig til sin ret her. Uden at fornærme nogen, så er KIA normalt ikke et bilmærke, der får én til at tænke på sportsvogne, men det må de kære koreanere altså have sat sig for at ændre på ved tilblivelsen af Stinger.
Komfort og driving experience i top
Man sidder komfortabelt i de lækre sportsformede lædersæder, og det føles rigtig skønt at trykke på speederen, og så mærke at bilen bliver suget fast til vejbanen samtidig med, at man selv presses godt bagud og ned i sædet. Stinger ligger vildt godt i svingene, og man får den skønne fornemmelse af, at man bliver integreret i bilen, mens den følger vejens kurver.
Som noget særligt, lagde jeg mærke til at tallene på speedometeret kommer helt op og rammer 300, hvilket ikke ses så ofte. Men Kia Stinger GT, som er topmodellen, har altså også en præstation på 4,9 sek (0-100 km/t), og med sine 370 HK og 3,3 V6 benzinmotor, så er der sus i skørterne og godt med spark i. Du kan ihvertfald være sikker på, at du er blandt de hurtigste, når lyssignalet skifter til grønt.
Udstyr i overflod
Modellen jeg testede havde enormt meget udstyr. Jeg kommer dog ikke til at nævne det hele her, da udstyrslisten er imponerende lang, men jeg vil fremhæve nogen ekstra lækre detaljer såsom:
- Head-up display.
- Drive Mode Control, hvor Sportsmode giver dig en ekstra sjov og livlig kørsel.
- El-justering af sæder med memory. Ved indstigning i bilen justerer rat og sæde sig automatisk efter, hvordan du tidligere har indstillet det.
- Lædersæder med varme og ventilation, det sidste er især fantastisk, hvis vi igen får en sommer med tropevarme.
- Harman Kardon lydanlæg med 15 højtalere.
- Navigation med touch.
I den udvidet GT-sportsversion får du bl.a. også firhjulstræk, trådløs telefonopladning (Iphone 8 og nyere), 19” alufælge med røde bremsekalibre, GT D-formet læderrat, et smart el-drevet glastag og sort blød loftsbeklædning i ruskind, som giver en varm og lækker følelse af velvære.
Sikkerhed i top
Jeg følte mig virkelig i gode hænder i den uge, jeg havde fornøjelsen af at køre i Stingeren. Man kunne godt tro, at der var mere fokus på kørsel og design end på sikkerhed, men sådan var det bestemt ikke her. KIA har ikke på noget tidspunkt tænkt i de baner, nej tværtimod så har de proppet bilen med masser af sikkerhedssystemer f.eks. en automatisk nødbremse, en advarsel hvis du kommer for tæt på de forankørende, auto-nedblænding af det lange lys, en blindvinkel-alarm, assistance for vognbaneskift og meget meget mere.
Eksteriør
Fronten på Stinger har stadig KIA´s træk, dog er den sænket en del, så den ser mere frisk ud. Jeg synes dog alligevel, at bagenden er den mest vellykket med super flotte linjer og de 2×2 afgangsrør. Man kunne godt foranlediges til at tænke, at KIA har kigget Audi lidt over skuldrerne, jeg synes nemlig, at der er flere træk fra bagenden på en A7, som går igen her. Men det skal de nu bestemt ikke skamme sig over i designafdelingen, det gør kun Stinger endnu mere raffineret.
Stor sportsvogn
Pladsen på bagsæderne overrasker positivt, og der er både el-ruder og sædevarme til passagerne på anden række. Hvis man sammenligner med andre biler i den klasse, så er der faktisk også overraskende god plads på bagsæderne, så vil man kombinere drømmen om en sportsbil med familielivet, så er den perfekte mulighed lige her.
Også bagagerummet er helt klart til den store side i forhold til andre sportsvogne. Hele 406 liter rummer det. En funktionel skøn feature, som jeg bliver nødt til at nævne, er den elektriske bagklap. Du stiller dig bare bag bilen, der lyder et par bip og wupti – bagklappen åbnes. Du kan nu sætte dine varer eller kufferter i bagagerummet uden at blive snavset på hænderne. Det er virkelig en lækker detalje.
Min vurdering
KIA har med Stinger lavet et yderst lækkert og velkørende sportseksemplar. Den udstråler sportslig design blandet med en brutal og fræk køreoplevelse. Kun to ting har jeg at bemærke vedrørende det indvendige look. Den midterste del af rattet og selve touchskærmen ser efter min mening lidt oldschool ud. Det er dog ikke noget, der ødelægger mit helhedsindtryk. Jeg er stadig solgt og meget begejstret for KIA Stinger GT.
KIA Stinger GT er en del af Kvindernes Bilmagasin´s ”Månedens Eksklusive”.
KIA Stinger GT 3.3 T-GDI Benzin aut. 370 HK
Startpriser fra kr. 617.999
Modellen her incl. ekstraudstyr kr. 858.997
Se her en lille video af lækre Stinger: