Volvo er blevet det nye sort. De har altid været kendt for at være førende inden for sikkerhed, men de senere år er de virkelig også kommet efter det mht. design og funktionalitet. Kvindernes Bilmagasin har testet den nye Volvo XC60.
Det skal ikke være nogen hemmelig, at jeg havde glædet mig til at teste Volvo XC 60’eren. Jeg har altid haft en forkærlighed for Volvo og privat kører jeg selv rundt i den tidligere model XC60. Så jeg var spændt på at se, om bilen kunne leve op til mine forventninger. Og det skal jeg love for at den gjorde!
Testbilen havde 190 hk og et 8-trins automatgear. Jeg var overrasket over accelerationen og det glidende gearskifte, så det var med at holde øje med speedometeret for at overholde hastighedsbegrænsningen.
Selvom Volvo XC60’eren er en SUV i den tungere klasse er den utrolig let kørt. Jeg var i et med både bil og vej og parallelparkering er piece of cake, eftersom den er nem at manøvrere. Udsynet er rigtig godt da man sidder højt – de store vinduer gør samtidig, at der ikke er mange blinde vinkler. For at blive lidt nørdet så er undervognen designet til at give en adræt håndtering og reaktionsvillig styring, og det må man sige, at de er lykkedes med. Luftaffjedringen (som er ekstra udstyr) holder kørehøjden konstant og leverer en mere smidig og kontrolleret kørsel gennem sving og ujævnheder.
Læs også: Volvo XC40 – Volvo er det nye sort
Infocenteret er utrolig brugervenligt og logisk opbygget så både telefon og navigation kan betjenes lynhurtigt.
Lane assist og adaptiv fartpilot er en selvfølge i Volvo og hvor jeg normalt ikke er den store fan af den adaptive fartpilots måde at bestemme min kørsel på, så fungerer den fint i Volvoen,. Den har en blidere måde at sænke farten og accelerer i forhold til de forankørende. Når den sænkede farten føltes det naturligt, hvor det i andre mærker føles som en kraftig opbremsning.
Der er god plads i kabinen og på bagsædet – og denne SUV er ikke gået på kompromis i forhold til bagagerummet (505L), så her er der plads til både barnevogn og bagage. Kør-selv ferie ligger således lige til højrebenet.
Volvoen er selvfølgelig spækket med ekstra udstyr såsom intellisafe, elbagklap, el-indfældbare sidespejle , og Apple Carplay. Skal du have en autostol med i bilen er der ikke kun Isofix, men desuden top tether som er en rem der fastgøres i bagagerummet, som gør at autostolen er spændt ekstra godt fast. En anden fin detalje i Volvo’en er barneselepuder på bagsædet, dvs. at når barnet er blevet gammel nok til at sidde på selepude, så er det integreret i bilen, smart!
En velkørende bil med stor fokus på både fører og andre i trafikken. What’s not to like?
XC60’eren fås fra 630.000,-. Testbilen koster 801.039,-
Alt i alt er jeg vild med XC60’eren og det eneste der kan trække ned er prisen som ligger i den høje ende, det til trods ender jeg alligevel på 6 stilletter til XC 60’eren.