Land Rover Defender set fra fronten

Biltest: Land Rover Defender

Jeg har testet Land Rover Defender og udover at konstatere at vi skulle købe en højere garage hvis vi skulle eje den, så er jeg blevet bekræftet i hvor alsidig, automatisk og lækker den er. Læs med og bliv klogere på Land Rover Defender.

Land Rover Defender set fra fronten

Den nye Land Rover Defender.

Vores testbil:

Model: Land Rover Defender S

Motor: 2.0 D240 AWD auto

Performance: 240 hk

Acceleration 0-100km/timen: 9.1 sek

Maximum hastighed: 188km/timen

Brændstofsforbrug: 10,4km/literen (diesel)

Modelstørrelse: 110″ (der kommer også snart en mindre 90″ på det danske marked med 3 dører)

 

Udstyrsmodeller:

Land Rover Defenderen kommer i 5 udstyrsmodeller:

  • Defender
  • Defender S
  • Defender SE
  • Defender HSE
  • Defender X
  • Defender First Edition

Priserne går fra 974.000kr op til 1.711.000kr.

Vores model koster 1.234.500kr med inkluderet ekstraudstyr for 100.500kr hvilket giver den en grundpris på 1.134.000kr.

Vil du vide mere om modeller og udstyr så læs vores ‘First drive: Land Rover Defender’ her.

Defender set bagfra

Den tidligere Land Rover Defender

Foto: Carmagazine.co.uk

Land Rover Defender – Design

Den nye Defender har i den grad fået et beauty lift i forhold til sin forgænger. Den har nærmet sig “det almindelige” look i lak og runde bløde former og ligner nu endnu mere sine modelbrødre Range Rover og Discovery. Den skiller sig dermed ikke helt så meget ud på samme rå måde som sin forgænger, hvilket jeg synes er lidt en skam. Det fede ved netop Defenderen i de tidligere modeller var hvor rå og anderledes den var – den har ikke designmæssigt samme unikke udtryk længere. Der er mindre Indiana Jones over den nu – desværre! At den nu formentlig appellerer mere til det brede publikum, i stedet for kun til skovejeren, jægeren eller godsejeren, det forstås med tanke på forøget køberappel.

Indvendig design

Indvendigt er Defenderen stadig rå og plastikbelagt lige der hvor der skal være plastik. Det er nemlig en arbejdsbil og her skal der være overflader der kan tåle at blive mudrede og beskidte. Her dur det ikke med alt for mange stofbelagte overflader og de er heldigvis blevet udeladt.

Du får stadig touchskærm med hele onboard infotainment systemet, som virker intuitivt og er nemt at navigere rundt i. I modsætning til lillebroren i Range Rover Evoque, som har to skærme, så synes jeg den ene skærm er rigeligt og de teknologiske løsninger kan snildt indstilles og fremkaldes via en enkelt skærm. Midterkonsollen giver mulighed for opbevaring og skridsikker plads til din telefon.

Indvendigt design er råt Indvendigt design er råt og med plastikflader for praktikkens skyld.

Kørekomfort: Hvorfor købe en Land Rover Defender?

Sætter du pris på når teknologi og arbejdskraft mødes, så er Defenderen lige dig! Såfremt at du kan abstrahere fra, at prisen ligger på samme niveau svarende til en lækker et-værelses lejlighed i Aarhus, så bliver du glad for en Defender.

Defender har altid været kendt for sin arbejdskraft og terrængående egenskaber. De er på alle måder blevet forbedret yderligere i denne nye 2020 udgave. Du får en terrængående makker der bogstaveligt talt kan trække dig igennem vand, mudder og skråninger som de fleste biler ville stå helt af på. Eksempelvis så har den en maksimale “approach angle” på en stigning i off-road mode er 38.0 grader, hvilket jeg skulle hilse og sige er ualmindeligt stejlt!

Terrænmuligheder med automatisk og individuel tilpasning

Med det optimerede terrænprogram får du op til flere terrænprogrammer med kørsel i alt fra sand, vand, bjerg, vej og mange flere. Derudover har den en automatisk adaptiv terrænfunktion, der automatisk justerer bilens indstillinger til forholdene. Du får med andre ord både mulighed for selv at individualisere din kørsel, men kan også som den mindre tekniske kører få bilens hjælp til automatisk at tilpasse sig forholdene. Det er jeg helt vild med, for det kræver alligevel lidt at kunne indstille bilen præcist efter forhold og præferencer.

Et andet eksempel med dens teknologiske overlegenhed er dens automatiske tilbakning til en trailer. Så har du eksempelvis en hestetrailer som ikke lige kan trækkes hen til bilen, så kan den selv registrere trailerens knop og bakke til. Det er da smart!

Skulle du have behov for at passere vandløb, så har Land Rover Defender en vadedybde på op til 90cm og kan tilmed øge sin frihøjde fra 218mm til 291mm. Bilens Wade Sensing system fortæller dig ligeledes hvor dybt der er under passage af vand.

Terrænmuligheder er mange med vadeydybde på Land Rover Defender

Foto: Landrover.dk

En hverdagsbil med muligheder udover det sædvanlige

En Land Rover Defender bliver aldrig rigtig en allemandsbil, men det betyder ikke at den kun kan køres i skoven og til arbejdsbrug. Dens vejprogram gør din kørsel på vej let og ubesværet. Du har ikke følelsen af at køre i en stor tung kolos med dens motorkraft. Dens vejgreb er uovertruffet og tyngdefordelingen gør at du ikke føler dig kastet rundt i bilen ved vejsving. Dens mange teknologiske løsninger såsom kameraer overalt i bilen gør, at du ved parkering er orienteret hele vejen rundt om bilen samt ovenfra med top-down kameraet.

Top down kamera

Begrænsningerne i en Land Rover Defender

Til trods for de mange kameramuligheder i bilen, så gør størrelsen den alligevel en smule stor at manøvrere rundt med særligt til hverdagsbrug. At parkere bilen på en almindelig parkeringsplads ude foran supermarkedet får den til at ligne en elefant i et glasbur. Den er lidt klemt. Vores testbil er en 110″ model, så om den mindre 90″ model vil føles lige så stor at manøvrere rundt, det vil jeg ikke tro. Bredden på bilen er dog det samme, så 90″ modellen er kun mindsket i længden. Størrelsen til hverdagsbrug er dog det eneste jeg kan sætte en finger på, så begrænsningerne er få.

Konkurrenter til Land Rover Defender

Som biltester ville jeg gerne nævne en masse konkurrenter for at skabe et velnuanceret billede af en Land Rover Defender. Problemet er bare, at Defender står på mange måder i sin helt egen klasse med både teknologi, design og dens lange historie.

Skulle jeg dog gøre et forsøg på at nævne nogle delvist kvalificerede konkurrenter til Defender, så er det Toyotas Land Cruiser en tilsvarende arbejdshest. Land Cruiser har dog ikke har gjort meget væsen af sig de sidste år. Så hvordan dens nye 2020 opdaterede model egentlig matcher Defenderen er mig uvist. Vi finder ligeledes Jeep Wrangler der dog slet ikke har de tilsvarende teknologiske og køremæssige egenskaber, men som matcher på størrelse og rå udtryk.

Du kan læse om testen af Jeep Wrangler her

Summasummarum så var ovenstående konkurrentbud kun begrænset brugbar. Defender er bare en klasse for sig selv.

 

Konklusion:

En Land Rover Defender er en klasse for sig. Det er den nye model også og du vil knuselske den hvis du har råd til at enten lease eller eje den. Land Rover Defender er en historisk bil for sig, der nu har fået nutidens moderne teknologi til at løfte sig til et nyt niveau. Der er plads, komfort og terrænegenskaber som gør den til en bil i absolut særklasse.

 

Design og teknologi

5 ud af 6 stjerner til design og teknologi

Kørekomfort

5 ud af 6 stjerner til kørekomfort

Value for money

3 ud af 6 stjerner

Vil du læse mere om Land Rover Defender så gå ind på Land Rovers egen hjemmeside her

Bilen er venligst udlånt af Jaguar Land Rover Danmark som ikke har indflydelse på ovenstående indhold.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *