En helt ny dimension af åben bil har set dagens lys – med T-Roc cabriolet har VW vovet sig ud på nyt eventyr.
T-Roc er en city SUV eller en Crossover om man vil og nu er den ovenikøbet med kaleche !!! Hvad er nu det for noget rod vil mange nok sige …….. og ja umiddelbart er det også lidt mærkeligt og jeg var faktisk også ret skeptisk, da jeg skulle teste bilen, men jeg må indrømme, at den kom krybende ind under huden på mig i den uge, hvor jeg testede den, og da jeg afleverede den var jeg blevet glad for den.
Læs også: Ny eller brugt bil næste gang?
Valgmuligheder i Volkswagen T-Roc Cabriolet:
Når du skal vælge din T-Roc Cabriolet 2-dørs er det meget simpelt, for der er kun to motorer at vælge imellem:
- 1,0 TSI – 110 HK med 6-trins manuelt gear
- 1,5 TSI – 150 HK med 7-trins DSG aut gear (testbilen)
Derudover kan den vælges i to forskellige udstyrsvarianter Style og R-line.
Se også vores test af Volkswagen T-Cross
Sikkerhed og udstyr i T-Roc cabriolet testbil:
- Førerassistent pakke med LED forlygter
- 19″ letmetalfælge
- Lydsystem Beats
- Infotainment med touch og bevægelsesfølsom skærm
- Parkeringssensorer for- og bag
- Light assist
- Selvom du ikke har et fast tag over hovedet, skal du ikke være nervøs for sikkerheden. Bilens sensorer registrerer, hvis der er en risiko for, at bilen kan rulle om på taget. Der aktiveres et sikkerhedssystem, og på et splitsekund popper to tykke paneler op bag nakkestøtterne på bagsædet. Derudover er karrosseriet på T-Roc Cabriolet forstærket adskillige steder for at kompensere for manglen på et fast tag.
Læs også: Sådan bliver du vinterklar
Kaleche
T-Roc Cabriolet er udstyret med en klassisk elektrisk betjent kaleche i tre lag. Med et tryk på en knap åbnes kalechen på 9 sekunder og lukkes igen på 11, hvilket er muligt med hastighed op til 30 km/t. Når kalechen åbnes, foldes den sammen i et Z-format nede bag bagsæderne, hvor den forreste del af taget, der består af et hårdt element, lægger sig som et cover over den sammenfoldede kaleche.
Støjniveau i Volkswagen T-Roc Cabriolet
Lidt støj vil der nok altid være i biler med kaleche, men i denne cabriolet er det ikke meget støj udefra du kan høre. Den 3-lags kaleche og de effektive lister langs døre og sideruder sikrer et lavt støjniveau i kabinen og T-Roc Cabriolet er desuden udstyret med en windbreaker, der monteres bag forsæderne og reducerer turbulens i kabinen, når bilen kører med kalechen nede.
Læs også vores test af den nye VW Passat her
Jeg lagde især mærke til dette:
- Dørbeklædningen går meget højt op, hvilket er normalen i mange crossovers, men lige her er det en ulempe, da det jo nærmest er et must at køre i cabriolet med armen hvilende på dørkanten og det er simpelthen ikke det samme, når man skal sidde med albuen løftet i luften for at nå op.
- Bagagerummet er fint af en cabriolet at være, 284 liter kan det rumme.
- Kalechen er meget nem at betjene, den er utrolig simpel og åbner og lukker meget nemt og på én gang.
Hvorfor skal du vælge en Volkswagen T-Roc cabriolet ?
Hvorfor var det nu at jeg øverst i testen, skrev at jeg var skeptisk over kombinationen af SUV og cabriolet ? Jo, jeg er jo nok som de fleste af den overbevisning at en cabriolet er en sportsvogn og det er denne bil jo ikke. Men når det er sagt, så blev jeg rent faktisk glad for bilen og jeg kan godt se det smarte i at kombinere en praktisk hverdagsbil med en sjov og luksuriøs bil med aftageligt tag.
T-Roc cabriolet kører stabilt og er let ved bykørsel. Størrelsen på bilen egner sig også til begge dele. Du får her en kombination af både praktik og sjov. Selvom der helt sikkert er mange delte meninger om at sætte en kaleche på en SUV, så synes jeg at det føltes godt både at kunne køre SUV og cabriolet på én og samme tid.
Design:
Køreglæde:
Value for money:
Info
Volkswagen T-Roc cabriolet 1,5 TSI DSG R-line 150 HK
Farve: Ravenna Blue Metallic med sort kaleche
Priser fra kr. 359.996,-
Testbilen kr. 607.850,-
Brændstofforbrug ved blandet kørsel 14,9 km/l.
Flere oplysninger om VW T-Roc cabriolet finder du her
Testbilen var venligst udlånt af Volkswagen Danmark. De har ikke haft indflydelse på denne artikel.
Fotos: Volkswagen