Porsche Cayenne Turbo Coupé med hele 550 vilde heste er denne måneds eksklusive. Der er lagt op til en uforglemmelig køretur i den smukke og kraftfulde bil.
Hos Kvindernes Bilmagasin har vi fokus på fremtiden inden for bilindustrien. Specielt de mere grønne alternativer ligger os på sinde. Men denne måneds eksklusive får mig i den grad til at glemme alt om klima, grøn energi og C02 udledning. Jeg har nemlig sat mig ind i en Porsche Cayenne V8 med 550 hk.
Lad mig slå fast med det samme, der findes ingen bedre lyd end 550 vilde hingste under kølerhjelmen, der brøler for at arbejde for dig. Jeg træder på speederen og der er kontant afregning.
Opdateret design
Kigger vi tilbage på den først Porsche Cayenne der kom til verden i 2003 så virker den klodset og firkantet i forhold til den faceliftede udgave af Cayenne der kom her i 2019. Specielt bagende har fået et velfortjent løft og er blevet mere sporty og strømlinet at se på.
I Coupé udgaven er bagdørene mere skrånet og giver et mere råt udtryk. Bagenden med den tværgående lysstribe ser vi hos flere bilmærker og giver bilen et harmonisk udtryk.
Køreegenskaber
Bilen ligger virkelig godt på vejen, og jeg bliver trykket tilbage i sædet, da jeg accelerer.
Den går fra 0-100 km/t på 3,9 sek og har en topfart på 286 km/t.
Følelsen kender jeg fra en sportsvogn, men når jeg ser mig omkring, falder tanken dog nærmere på familiebil. Du stiger ind i bilen, ikke ned. Der er masser af plads til både familie og bagage. Jeg er altså landet i en familie/racer/luksus SUV. Kan det gøres meget bedre?
Den dynamiske hækspoiler kan aktiveres via køreindstillingerne, men aktiveres ved en hastighed på over 90 km/t.
Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) og Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), giver bilen en fantastisk køredynamik. Krængninger mindskes under kørsel i sving markant, og kørselsstabiliteten og styreegenskaberne forbedres.
Læs også vores test af BMW X7
Fede features i Porsche Cayenne Turbo Coupé
Jeg er en sucker for store, lækre fælge, jo større jo bedre. De 22″ alufælge med synlig bremsekaliber og spejleffekt går derfor rent ind hos mig. Det klæder bare en stor, luksusbil som denne.
Listen af ekstra udstyr i testbilen er lang, men jeg vil tillade mig at fremhæve blot et par af dem:
- Nedfældligt bagsæde
- Ruskins rat – virkelig lækkert at holde, føler jeg sidder i en racerbil
- Termoruder inkl. støjreducering og toning
- Softclose døre
- Armlæn med Porsche våbenskjold – du skulle nødig glemme, hvilken bil du sidder i
- El solgardiner bagi
- Garagedørs åbner – har du en Porsche, har du også en garage
Kabinen
Softclose dørene er en lille, men ikke ubetydelig detalje. Det giver et ekstra pift af eksklusivitet, når jeg sætter mig ind i bilen, og behøver blot at lukke døren til, så suger den sig selv helt på plads. Softclose dørene koster 13.865,- dkr.
Følelsen af eksklusivitet går igen i hele kabinen, der er lækkert designet. Pepita ternene er retro på den virkelig fede måde og bringer mig tilbage til den klassiske 911’er. Det samme gør startknappen som ligeledes er inspireret af den klassiske sportsvogn. Sportssæderne er tilmed utrolig behagelige at sidde i og kan indstilles på et væld af forskellige måder, selvfølgelig med el og memory.
Termoruderne lukker unødig støj ude, så du rigtig kan nyde motorens brummen. Dem skal du slippe 34.131 dkr for.
Den gode oplevelse er ikke kun føreren forundt
Passagererne på bagsædet snydes heller ikke for den gode oplevelse. Sæderne er brede og omslutter passageren. Der er mulighed for at tilkøbe rear seat entertainment, så familien på bagsædet kan blive underholdt når du skal på langtur. Fx ned gennem den tyske Autobahn, det kommer vi tilbage til.
Det 4 zoneklima anlæg sørger for, at bagsædepassagerne kan selv indstille temperaturen. Eneste minus er, at udsynet bagi er meget begrænset pga. designet af forsædet, men så kan de selvfølgelig heller ikke følge med i, hvad speedometeret ryger op på.
Infotainment
Infotainment systemet betjenes via en touch skærm, der er ingen overflødige knapper (kendt fra Panamera). Det er grafisk lækkert og intuitivt. Jeg indstiller nemt bilens kørefunktion, klima anlæg, navigation mv. via skærmen.
Sport Chrono-pakken omfatter bl.a. en mode kontakt på multifunktionssportsrattet. Jeg kan vælge mellem Normal, SPORT, SPORT PLUS og Individual. Det betyder, at jeg kan tilpasse undervognen og drivlinjens dynamik lynhurtigt.
Testbilen er udstyret med Burmester® High-End Surround Sound System som giver en helt suveræn lyd. Jeg vælger dog at slukke for anlægget, da jeg hellere vil lytte til musikken fra motoren.
I de fleste andre nye biler er der 360 graders kamera, men ikke i Porsche Cayenne. Til gengæld er grafikken i top, og en lille, men smart detalje er, at kameraet følger med, når du drejer på rattet. På den måde kan du følge med i, hvor du er på vej til at manøvrere bilen henad. Smart! Hvorfor er der dog ingen der har tænkt på det før?
Porsche Cayenne Turbo Coupé er den perfekt bil til hestetraileren
Bilen må trække helt op til 3500 kg. så her er endelig en bil der er oplagt at bruge til at transportere dine heste rundt. Men husk benzinkortet, Cayennen er nemlig opgivet til at køre omkring 7 km/l., til gengæld er tankkapaciteten på 90 l., så det burde kunne bringe dig fra stald til stævne.
Konkurrenterne
Konkurrenterne til Porschen er Range Rover Velar, BMW X6, Mercedes GLE og Audi Q8.
Læs vores anmeldelse af Range Rover Velar og Audi Q8.
Konklusion
Spørgsmålet er så: hvad kan du bruge 550 hk. på de danske veje? Det er fantastisk at træde på speederen og mærke accelerationen – op til de max 130 km/t på motorvejen og så er det ligesom det. En Porsche Cayenne Turbo Coupé fortjener, at du udnytter det kæmpe potentiale bilen har. Så har du banelicens eller kører du ofte den tyske autobahn tynd, med eller uden familien, så giver det mening med så kraftfuld en bil.
Bor du i en af de danske storbyer og bruger blot bilen som et transportmiddel på kortere stræk til/fra arbejde er det måske en smule overkill at investere i så dyr en bil.
Hvad er prisen så for denne skønhed?
Prisen på Porsche Cayenne Turbo Coupé starter ved 2.774.605,- dkr. Testbilen er spækket med ekstra udstyr og den samlede pris løber derfor op i 3.511.890,- dkr. Der findes forskellige muligheder for leasing af den. Vælger du modellen uden turbo kan du få den fra 1.544.690,- dkr. Den er væsentlig dyrere end sine konkurrenter, og ja, du betaler for brandet. Spørgsmålet er, om det er de mange penge ekstra værd. Bedøm selv.
Porsche Cayenne Turbo Coupé er en del af Kvindernes Bilmagasin´s ”Månedens Eksklusive”
De smukke fotos er taget af Fotograf Nevzat Basaran.
Testbilen var venligst udlånt af Porsche center København