Skoda Superb Combi

Biltest: Skoda Superb Combi – med plads til ALT*

*…og skulle du løbe tør for plads, så bliver det i yderste særtilfælde! Den faceliftede Skoda Superb Combi er en vaskeægte familiebil med plads til hele familien eller en oplagt pendler-/firmabil til dem der ønsker elegance, komfort og kvalitet.

Testbil: Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 HK DSG.

Fakta om testbilen

Vores testbil var en af de mest solgte firmabilmodeller hos Skoda nemlig en Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 HK DSG. Den er opgivet med en brændstofsøkonomi på 16,7km/liter diesel ved blandet kørsel. Det ramte vores testkørsel ikke helt, men det er efterhånden ikke nogen overraskelse. Disse indikatorer for brændstofsforbrug trækker jeg altid 2-3 liter fra for at få et “nogenlunde” retvisende gennemsnitsforbrug. Bilmærkerne er generelt blevet mere realistiske med deres oplyste brændstofsforbugstal. Det afhænger selvfølgelig altid af dit kørselstemperament og omgivelser ift. om du kører i by, på landevej eller motorvej.

Når der står “TDI” så betyder det Turbocharged direct injection hvilket er Volkswagen koncernens navn for deres dieselmotorer. Du kan derfor se TDI ved både Volkswagen og Skoda modeller.

Når der står “DSG” så betyder det Direct-shift gearbox og er ligeledes Volkswagen koncernens navn for deres automatgear.

Bilens udstyrspakke var en Style med en Business Executive pakke – dens indhold kan du læse mere om længere nede i anmeldelsen.

Kørekomfort

Nu nævnte jeg ovenfor at motoren er oplyst med 190 hestekræfter – det gjorde mig glad at læse, da jeg hentede bilen, for det er alligevel en slat for en stationcar. Jeg må desværre tilstå, at det er lige præcis her, at Skoda Superb Combi trækker ned for mig.
Så snart jeg kørte ud fra parkeringspladsen og skulle ud på en befærdet vej, hvor jeg hurtigt skulle op i fart, så var det en temmelig tung fornemmelse jeg havde som kører. Automatgearet (DSG) er ellers noget jeg plejer at storrose, men jeg kan nu også konstatere at det er mest fantastisk i en benzinmotor.

At sammenligne en dieselmotor og benzinmotor er som at sammenligne pærer og bananer. De er ikke ens og har du bare hørt forskel på de motorer et par gange, så er man sjældent i tvivl om hvad der er hvad. Dieselmotorer lyder, lidt groft sagt, som en traktormotor når de kører og starter. Det var desværre også lidt min oplevelse med denne TDI-motor og nu hvor accelerationsresponsen tilsvarende ikke var bedre, så er jeg en smule skuffet over hvad en 2.0 TDI motor præsterer for en 2019-model. Med 190HK havde jeg forventet en bedre respons og lidt mere kvikt optræk. Jeg er dog ikke i tvivl om at din køreoplevelse vil være en helt anden, hvis du vælger en benzinudgave.

Læs mere om en meget diskret dieselmotor, som næsten snød sig til lyden af en benzinmotor – ret imponerende! Biltest af Mercedes CLA Shooting Brake her

Design

Den nye Skoda Superb Combi er blevet faceliftet både for- og bagtil. Hvad der førhen startede som en stor og lang rund stationcar er gået hen og blevet skarp og elegant i udtrykket. Denne Superb model er 3. generation med det noget mere skarpe udtryk end den tidligere (og første) Superb model. Dens rene linjer langs siden og dens brede, men stilrene bagende pryder i den grad. Skoda er virkelig kommet efter designet i samtlige af deres modeller. Godt gået!

Den nye frontgrill med dobbeltlameller og smalle LED-lygter
Den nye frontgrill med dobbeltlameller og smalle LED-lygter

Af faceliftede elementer ses nye træk ved lygterne som har fået nogle smalle LED-lygter der strækker sig elegant over fronten og det på bagklappen. Foran har frontgrillen også fået dobbeltlameller i stedet for de tidligere enkelte lameller. Ligeledes er Skoda også gået med på “Skriv modelnavnet over hele bagklappen”-trenden ligesom Volkswagen og Volvo er begyndt på. Et nyt look, om det lige giver et mere moderne look, det må være op til vurdering, men jeg synes det ser godt ud.

Interiør og udstyr

Her vil jeg godt rose Skoda endnu en gang. Som nogle måske ved fra mine tidligere anmeldelser, så er jeg ikke fan af alt for mange højglansoverflader i en bil. De er ALTID kun pæne i én dag efter en grundig rengøring og så er de fedtede eller støvet til igen. Her er Skoda gået over til et mere mat look ved i midterkonsollen, hvilket er ret fedt. Skærmen er stadig højglans (selvfølgelig), men så længe det kun drejer sig om skærmen hvor man kan se fedtfingre på, så gør det mig ikke noget. Det kan en klud altid klare.

Instrumentbrættet med materet midterkonsol.
Instrumentbrættet med materet midterkonsol.

Plads til det meste og konkurrenter på pladsforholdene

Skoda Superb har altid ligget i toppen som værende en af de længste stationcars på markedet. Der er overraskende meget bagsæde- og bagagerumsplads! Jeg fik to fuldvoksne mænd til at sætte sig på bagsædet, hvortil de næsten i kor sagde “Wauw, der er meget benplads!” Og det er bestemt rart med plads NOK (!) hvis du skal have dine børn til at vokse op med en Superb. Fra de sidder i børnestole til de bliver voksne, kan du have hele familien med uanset højde.

Med en massefylde i bagagerummet på 660 liter, får du rigtig meget plads at gøre med. Lægger du dernæst bagsæderne ned, så får du næsten 2000 liter plads – helt præcist 1950 liter. Til sammenligning har (to andre lange stationcars) Ford Mondeo 730/1605 liter og en VW Passat har 650/1780 liter.

Bagagerummet rummer (uden nedlagte sæder) 660 liter.
Bagagerummet rummer (uden nedlagte sæder) 660 liter.

Priser på Skoda Superb Combi

Du kan erhverve dig en Skoda Superb Combi for en startpris på 293.551kr.

Vores testbil Skoda Superb Combi (Style-model) og havde en startpris på 469.002 kr og med Executive Business pakken til 70.002kr oveni digitalt cockpit (8.000kr), ekstra mørktonede ruder bagi (3.800kr) og metallak Business Grey (7.900kr) så får den en total pris på 558.704kr. Med Executive business pakken får du også følgende udvalgt udstyr:

  • Matrix LED forlygter inkl. LED baglygter med animeret blinklys,
  • Side assist og vejbaneassistent,
  • Bluetooth med WLAN,
  • Parkeringsassistent,
  • Amundsen navigation (SD-kort købes som tilbehør),
  • Infotainment Online 1 år,
  • Dynamisk fartpilot,
  • Vejskiltegenkendelse,
  • læder/kunstlæder indtræk
  • el-bagklap.

Meget af ovenstående er som sådan ikke noget ekstra fancy så som el-bagklap eller dynamisk fartpilot, så man kunne argumentere for at det er en dyr pakke for nogle elementer, som man kunne forvente var “almindelige” features i denne bilklasse.

Du kan læse mere om Skoda Superb Combi’s modelprogram på Skoda’s egen hjemmeside her

+/- bogen

+ Design

+ Interiør

+ Masser af plads

– TDI-motor

– Dyr udstyrspakke som indeholder en del “almindeligt” udstyr

Konklusion

Skoda er ikke længere et østeuropæisk fattigmandsmærke og de har absolut oppet deres design game de seneste fem år. Jeg synes virkelig Superb’en er en elegant og smuk stationcar. Jeg er slet ikke i tvivl om at den forbliver et foretrukken valg for mange fremover. Skoda har en bred kundeskare og tilsvarende bredt modelprogram med alt fra mikro- og mellembiler samt deres interessante SUV/crossover program. Superb’en lægger sig pænt i klassen som værende både familieforetrukken og et godt firmabilvalg. Kort sagt: Superb’en forbliver en stærk spiller på markedet.

Stiletter

Kvindernes Bilmagasin giver Skoda Superb Combi følgende stiletter:

Design

6/6 stiletter for design

Køreglæde

3 ud af 6 stjerner

Value for money

4 ud af 6 stiletter

Vores testbil blev hentet ved Skoda i Højbjerg hvor vi fik en rigtig god betjening og informativ snak om testbilen.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *