Biltest: Volkswagen ID.3: Årets bil i Danmark 2021 – det forstår man godt!

Den nye futuristiske Volkswagen ID.3 har haft en fantastisk start i Danmark. Udover at være Volkswagens første elbil, så vandt den hurtigt også Årets bil i Danmark 2021. Når man kører bilen, så forstår man godt hvorfor. ID.3 simpelthen er en fryd at køre. Bilen har lynhurtig acceleration, ligger stabilt på vejen, og den er støjsvag. Samtidig er den utrolig rummelig, og ligger okay i prisen i forhold til konkurrenterne.

Udstyr & udstyrsmodeller for Volkswagen ID.3 

Man bliver overrasket over antallet af udstyrsvarianter man kan få den nye ID.3 i. Til forskel fra mange andre bilmærker har Volkswagen valgt at have 3 forskellige batterikapaciteter: 45 kWh, 58 kWh og 77kWh, hvoraf det kun er den med 58 kWh som kan fås i 5 af de i alt 7 forskellige udstyrsvarianter, og med muligheden for at vælge enten 145 eller 204 hestekræfter. 

Udstyr i vores testbil:

Vores testbil var modellen med 58 kWh og 204 hestekræfter i udstyrsvarianten “Max”. Det gav os ca. 414 km i rækkevidde og en masse udstyr, men også en pris på 379.995 kr. Vores testbil havde bl. a. 20’’ Senya letmetalfælge, en “Stonewashed Blue” -lakering, samt forberedelse til cykelholder. Men også til en merpris på 19.070 kr. og derfor en slutpris på svimlende 399.065 kr.

Det mest nævneværdige udstyr som jeg var ekstra begejstret i Volkswagen ID.3 var:

  • Head-up Display med Augmented Reality
  • Navigation Discover Pro m. 10’’ touchskærm
  • LED Matrix forlygter – IQ-Light 
  • Travel Assist inkl. Lane Assist, Traffic Jam Assist og Emergency assist
  • Pedaler m. Play og Pause detaljer (ret cute!) 
  • Panoramaglastag i mørkt glas med elektrisk solgardin
  • Varmedæmpende forrude (lyddæmpende) 
  • Ambientebelysning i flere forskellige farver

Har jeg haft lyst til at overhale har dette heller ikke været noget problem – bilen registrerer hurtigt, at jeg blinker og trækker let i rettet og vupti. (!) Så er den oppe i fart,

“Max”-udstyrsvarianten skiller sig ud fra de mindre udstyrsvarianter ved at have Travel Assist, et progressivt styretøj og en undervogn med adaptiv dæmpning

Og lige præcis Travel Assist har været guld værd på lange ture eller hvor jeg kørt i kø-kørsel. Når Travel Assist er slået til kører bilen efter forholdende. Det vil sige, at den holder sig indenfor den vejbane jeg kører i og den holder selv afstand til forankørende. Den justerer automatisk sin fart i forhold til fartbegrænsningerne. Har jeg haft lyst til at overhæle har dette heller ikke været noget problem – bilen registrerer hurtigt, at jeg blinker og trækker let i rettet og vupti. (!) Så er den oppe i fart, og forholder sig til den nye vejbane og de nye forankørende. Det er simpelthen smart! 

 volkswagen ID.3 i Grå-blå

Læs også: Honda-e – Den lille elbil med alt i udstyr

Jeg var dog ikke den eneste der var imponeret over bilens teknologi. Dem jeg havde med ude og køre, var dybt imponerede over bilens head-up display og Augmented Reality Teknologi. Head-up displayet gør at fart, afstand til forankørende og andre informationer bliver spejlet op på forruden.

Og specielt var jeg glad for hvordan Augmented Reality blev brugt i til at spejle navigationen op på forruden, og vise mig med pile hvornår og hvor jeg skulle dreje. Mest af alt fordi jeg er elendig til at finde vej, og altid ender med at køre forkert når jeg kigger væk fra navigationen i 5 minutter. Her var det fantastisk at kunne blive ved med at kigge på vejen, og fortsat stadig kunne få navigations-vejledning.

OBS. Bemærk at man skal have Navigation Discover Pro, det virker desværre ikke med Apple Carplay. ☹

VW ID.3 indvendig kabine
VW ID.3 indvendig kabine

Designet i Volkswagen ID.3

Da jeg første gang så ID.3 i en reklame fra Volkswagen, blev jeg faktisk overrasket. Jeg synes SLET ikke bilen lignede en Volkswagen. Den mindede mig mere om noget sydkoreansk eller japansk, såsom Hyundai eller Toyota. Bilen er mere futuristisk end noget jeg havde forestillet mig skulle komme fra det tyske bilmærke, og det er tydeligt at grunddesignet nok er inspireret af deres meget populære UP! Dog voksede den hurtigt på mig, og det er klart at bilen har et meget minimalistisk design.

Se Videoanmeldelsen: Mustang Mach-e – Den amerikanske hest er blevet elektrisk

Overalt er designet rent og pænt. Der er skruet ned for antallet af knapper. De få knapper der er, er placeret strategisk for at være mest funktionelle for føreren. I vores testbil var interiøret hvidt og gråt. Jeg kan personligt bedst lide mørke farver, da jeg synes det giver mere ro i kabinen, og her synes jeg faktisk at den hvide og grå kabine blev for klinisk med det minimalistiske design.

Det eneste der virkelig skuffede mig ved designet, var kvaliteten af de knapper jeg havde på rattet. Af en bil i den prisklasse, så havde jeg ikke regnet med at det ville minde mig om dengang jeg havde en fastnettelefon, hver gang jeg skruede op for musikken.

VW ID.3 indvendig kabine i grå nuancer
VW ID.3 indvendig kabine i grå nuancer

Størrelse og rummelighed i Volkswagen ID.3

Første gang jeg så ID.3 i reklamen synes jeg også at den så lille ud. Javist, bilen er en lille mellemklasse-bil, men jeg troede faktisk i første omgang at det var en minibil – og gud hvor tog jeg fejl.

Da jeg fik leveret nøglerne og gik ud i bilen blev jeg overrasket over størrelsen og specielt bredden på bilen. Ikke at den var for bred, men den var sådan så jeg tænkte – hold da op der må være god plads indeni – og det er der!  

Som fører har man utrolig god plads, og selv med voksne passagerer på alle sæder sidder ingen klemt. Bagagerummet var dog det der virkelig trak kegler. Med en rummelighed på hele 1.267 liter er der VIRKELIG meget plads – både til hund, barnevogn og storindkøb.  

Bagagerummet i VW ID.3
Der er god opbevaringsplads i den nye VW ID.3

Elbil og rækkevidde

Hvis jeg skal være helt ærlig, så skræmte det mig at skulle have elbil i en hel uge. Hvordan lader jeg bilen op? Hvor langt kan jeg køre? Og hvor finder jeg den nærmeste ladestander?

Læs også: Er elbilerne klar til campingvogn?

Det er underligt at gå fra en benzinbil til en elbil. Heldigvis blev jeg overrasket, fordi køreoplevelsen er 100 gange bedre, end jeg havde forestillet mig. Men det tog mig lige de første 3-4 dage at vænne mig til bilen og først da min første opladning var overstået, kunne jeg begynde at slappe af og stoppe med at være nervøs over om jeg pludselig løb tør for strøm. (Det har selvfølgelig noget at gøre med, at jeg ikke har en ladestander i hjemmet, hvis jeg havde haft det så havde jeg nok haft mere ro i maven.) 

Opladningen gik super nemt. Med bilen fik jeg en Clever ladebrik som er tilknyttet et Clever Unlimited abonnement, som giver ubegrænset strøm til alle Clever ladestandere både ude og hjemme for 749 kr./md. Jeg fandt hurtigt en stander ved Lyngby Storcenter, satte kablerne i standeren og bilen, og bekræftede opladningen med brikken. På de ca. 2 timer jeg gik rundt og hyggede i Lyngby, gik jeg fra ca. 100 km i rækkevidde til 211 km. Det er godkendt!

Her lader jeg op ved CLEVER’s ladestander i Lyngby Storcenter

Bilen er vurderet til at kunne køre ca. 414 km på en fuld opladning. Men i mit display stod der kun 298km med en 100% opladning. Her blev jeg lidt skuffet. Om det er baseret på tidligere kørsler, det ved jeg ikke, men det gjorde mig lidt skeptisk. Jeg ved, at klimaanlæg, motorvejskørsel m.m. kan påvirke rækkevidden, men at det påvirkede kørslen så meget, det overraskede mig meget.

Konkurrenter og priser 

Sammenligner man priser, størrelse og rækkevidde uden at kigge på udstyr. Så starter priserne på ID.3 med 45 kWh på 269.995 kr og så får man en rækkevidde på 349 km. Det tætteste man kan se i nærheden er en Kia e-Niro med et 29,2 kWh batteri, som starter fra 269.900 kr og har 289 km. Vil man dog op og have en rækkevidde på 423 km skal man have 58 kWh batteriet i ID.3’eren og så stiger prisen til 299.990 kr.

Man skal gøre op med sig selv om man har behov for en masse udstyr eller en større motor, da priserne hurtigt stiger i takt med udstyrsvarianterne. Alt i alt, er Volkswagen ID.3 helt klart en skarp konkurrent, med meget basisudstyr og fin rækkevidde i segmentet.  

VW ID.3 bagfra på villavej i Lyngby

Konklusion

Jeg forstår godt hvorfor ID.3 er blevet kåret til Årets Bil i Danmark 2021. Bilen er flot og kører fantastisk. Man føler at man kører i en bil, som også vil kunne følge med fremtidens udvikling, da den konstant opdateres. Sikkerheden i bilen er også i top, og alt i alt har Volkswagen virkelig lavet en flot og højteknologisk elbil. 

Hvor mange stiletter får ID.3?  

Design og teknologi 

Kørekomfort 

6/6 stiletter for design

Value for money 

Se Carolines videoanmeldelse på YouTube

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *