Black Chili Driving Experience i Sydfrankrig

Roadbook, solbriller og GO-Pro kameraet var pakket i tasken, og turen gik denne gang til Sydfrankrig med Continental til årets Black Chili Driving Experience. Hvad Black Chili egentlig er, og hvad hele turen gik ud på, kan du læse om her.

Black Chili

Solen skinnede fra en skyfri himme,l da vi landede i Nice til årets største begivenhed hos Continental, nemlig den berygtede Black Chili Event. Og hvad er så den her Black Chili? Jo, den tekniske forklaring kommer jeg ind på senere, men overordnet set drejer det sig egentlig bare om at testkøre en masse lækre biler med en masse foreskellige dæk. Vi var et hold på ca. 25 bloggere og influensers fra hele verden.

Guide: Derfor er det vigtigt at huske vinterdækkene

Klar, parat, kør!
Vi startede dagen med en briefing fra instruktørerne, som instruerede os i dagens rute. Ikke nok med, at vi skulle teste en masse ting på bilerne. Vi skulle følge en fin, lille roadbook, som de havde udarbejdet til os istedet for at køre med navigation. Ret nervepirrende at tænke på for sådan en som mig, som kan fare vild i sin egen baglomme. Men vi satte os godt til rette – jeg først ved rattet og min co-driver, Casper også kaldet Conti-Casper, ved min side. Conti-Casper sad klar med roadbooken og forklarede, hvilken vej vi skulle køre. Efter et par timers kørsel byttede vi, således at det var min tur som co-driver.
Det gik faktisk overraskende godt med at finde vej. Derhjemme er jeg vant til at lægge hjernen og overlade alt til navigationen. (hvilket også kan gå galt) Men på denne tur var det op til mig selv at finde rundt. Og så i et fremmed land! Man kan tro det eller ej, men for mig gjorde det faktisk, at jeg var meget mere nærværende og oplevede turen på en helt anden måde – fordi jeg skulle koncentrere mig om at finde den rigtige vej.

Vores roadbook som var vores faste følgesvend hele dagen

Conti’s lydsvage dæk
Vores første testbil var en Tesla. Det glædede jeg mig meget til, da jeg aldrig havde kørt en Tesla før. Som alle nok ved, er Tesla en elbil, og inde i kabinen på en elbil er der fuldstændig stille. Eller dvs. der er kun stille, hvis bilen kører på nogle lydsvage dæk. Til elbiler har Continental udarbejdet det såkaldte Conti-Silent dæk, som er konstrueret på den måde, at inde i dækkets inderside ligger der et tykt lag skumgummi, som fjerner den værste lyd. En meget surrealistisk oplevelse at mærke en meget hurtig-accelererende bil, som samtidig ikke siger en lyd!

Et Conti-Silent dæk med skumgummi indvendig som fjerner den værste lyd

Route Napoléon
Ikke nok med at Continental havde valgt nogle smadder lækre biler, vi skulle køre i. De havde også valgt den mest fantastiske lokation. Hvis nogle af jer er kendt i Sydfrankrig, så kender I måske Route Napoléon, som var den rute Napoleon gik, efter han var kommet i land for mange mange år siden. Sikke en tur. Vi kørte op og ned af bjergene, forbi marker med velduftende nyudsprungne lavendeler, langs kysten og endte oppe i den fineste lille bjerglandsby. Jeg var fuldstændig blown-away over den flotte tur. Det føltes næsten som om, at det var taget ud af en Hollywood-film. Wauw!

Kaffestop i bjerglandsbyen i Provence-området

Black Chili, Green Chili, Red Chili
Conti-Casper og jeg havde fem forskellige biler, vi skulle prøve. Udover Tesla skulle vi køre Audi RS3, BMW M2, Mercedes-Benz C43AMG og Porsche Boxster. Det var virkelig hårdt arbejde! Eller…! Fælles for disse biler er, at de kører stærkt. De har rigtig mange hestekræfter, som gør, at bilen accelerer hurtigt, og dermed er det vigtigt, at dækkene arbejder med. Og her kommer så forklaringen på Black Chili begrebet. Når du spiser chili i din mad, bliver du “hot” og det er meget stærkt. I dækkenes verden bliver de også “hotte”. For at du opnår de aller bedste køreregenskaber i en bil med mange hestekræfter, er det vigtigt med et rigtig godt vejgreb. Og det får du, hvis dækkene bliver ordentligt varme.  I Continentals sportsdæk (SportContact) indeholder gummiblandingen et “krydderi”, som gør, at dækkene har den helt rigtige varme temperatur. Og du kan dermed give den gas og mærke, at dine dæk har det helt perfekte vejgreb! Og det mærkede vi i den grad!

Vi havde alle muligheder for at teste bilerne i de helt rette elementer. Solskin, 25 grader, bjergkørsel, kurvede veje, lange lige markveje (hvor man virkelig kunne træde speederen i bund). Der findes en del forskellige sportsdæk fra Continental. Jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke kunne mærke den store forskel på de forskellige sportsdæk på de forskellige biler. Andet end at køreoplevelserne var helt i top. Men én ting, jeg tog med derfra, er: Husk altid de rigtige dæk til den rigtige bil. Det betyder virkelig noget. Altså, det nytter ikke noget, at man kører rundt i en død lækker ny bil, og så kører på nogle gamle, nedslidte dæk. Og omvendt – hvis man kører i en gammel bil på nye dæk. Det holder heller ikke. Hvis ikke tingene passer sammen, opnår man slet ikke de optimale køreegenskaber!

En anden ting, jeg også tog med mig hjem fra Black Chili turen, er, at Continental er så meget andet en dæk. Ja, du tror det sikkert ikke. Men en masse af teknikken, som sidder inde i din bil, står der helt sikkert Continental på. Det kan være sprinklerdysserne, el-sæderne, den adaptive fartpilot eller dæktryksovervågningen. Det er faktisk kun 26% af Continentals produkter, som er dæk. Alt andet er altmulig andet. Så Continental og den gule hest er et kæmpe foretagende og meget mere, end du drømmer om.

Det var et lille uddrag af min Black Chili Driving Experience 2018 med Continental. Hvis du ønsker at se mere, har vi samlet turen i en lille film herunder. Tak til min Co-driver aka. Conti-Casper for hyggeligt selskab.

Conti-Casper og jeg ved udsigtspunkt på Route Napoleon

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *