Den vækker opsigt på gaden. Den er sporty at se på, og så opfylder den enhver karrierekvindes behov, når vi taler firmabiler. Kvindernes Bilmagasin har testet det sidste nye skud på stammen fra BMW X2
BMW har skabt endnu en bilmodel. Og ja, hvis du sidder der bag skærmen og er ved at miste overblikket over alle de forskellige modeller, der efterhånden er så forstår jeg dig godt. Det er sjovt at tænke tilbage til for bare 20 år siden – der var omkring 5 forskellige modeller – så vidt jeg lige umiddelbart kan tælle, så er der mere end 20 i dag. Udviklingen går virkelig stærkt i disse tider.
Anyway – den nye BMW X2 så jeg for første gang, da Christian Grau stod i Tivoli i Go’ Morgen Danmark og talte om bilen. Tror endda, det er den samme bil, jeg testede. Jeg havde ikke set den før. Og hvad er så nu det for en model?
En BMW X2 kan beskrives i korte træk som en “flad SUV”. Det er en relativt stor bil, større end en 1-serie, men absolut ikke for stor. Den er ret sporty at se på og falder lidt imellem to stole i forhold til segmentering. Den er sin egen, og som BMW selv skriver “Be the one who dares”. Umiddebart vil jeg kalde den en hverken-eller bil. Det er ikke en SUV, men så alligevel lidt, fordi du sidder højt hævet i forhold til 1-serien, men du har ikke det store overblik på samme måde som i en X5. Jeg vil måske gå så langt at sige, at det er BMW’s bud på en eksklusiv crossover.
Læs også: BMWM2 – The Beauty and the Beast
Pladsen i bilen er ikke til den mest rummelige side. Som nævnt tidligere er det en flad SUV, og dermed er der ikke ret højt til loftet. Så den føles ikke så rummelig. Det meget sporty design er gået lidt udover pladsen i bagagerummmet, så det er altså ikke kæmpe stort. Det virker stort, men det har ingen højde, så der er grænser for, hvad man kan have med.
Køreegenskaberne kan man ikke sætte en finger på. Den er så BMW’sk, som noget kan være. Både i designet og i det lækre interiør. Den bil jeg testede, var en BMW X2 sDrive 20i med med 192 hk og en 8 trins automatgear kasse. Måske siger det dig ikke ret meget med de 8 trin – men gearkassen skifter enormt hurtigt, og du får en meget blød og afstemt kørsel. Man mærker stort set ikke, at den skifter gear.
M-udstyr
Derudover havde bilen M Sportspakke, som helt klart er med til at gøre bilen smukkere at se på. Pakken består bl.a af M letmetalfælge, sportssæder, M læderrat, M aerodynamik-pakke og BMW Individual højglans Shadow Line og loftsbeklædning Antrazit.
En af de ting, som er vigtigst for mig, når jeg kører lange ture i min bil, er, at teknikken fungerer. Der er ikke noget så irriterende som at sidde i en bil, hvor enten blutetooh´en eller navigationen ikke virker. BMW har altid haft styr på deres “tech”, synes jeg. Bluetooth´en er enormt enkelt og meget nem at koble op. Og det tager ingen tid. Navigationen virker også ret intuitiv. Og her skal jeg være ærlig og sige, at jeg altid, uanset hvilken bil jeg kører i, om den så har apple car play eller anden fint system – så bruger jeg altid navigationen på min iPhone. For det første skal den aldrig opdateres, og for det andet er jeg sikker på, at den husker at medregne kø-kørsel. Det gjorde BMW´en ikke den dag, jeg skulle køre hjem fra arbejde. Den valgte den korteste vej, men også den mest trafikerede vej. Så der sad jeg – midt i myldretidstrafikken og glanede. Siden da var vi IKKE gode venner. (Og jeg bruger nu stadig min telefon som navigation.)
Måske har du altid sværget til MINI eller BMW 1 serie, men ønsker at prøve noget nyt og noget lidt udover det sædvanlige. Den nye BMW X2 er en rigtig fin bil. Den er skabt til dig, som går meget op i din bil og tilbringer mange timer i den. En ting er sikkert – den er fyldt med charme, selvtillid og lækker lak!
BMW X2 fås fra kr. 428.408,-. Den bil, jeg testede, koster (ekskl. udstyr) kr. 489.214.
Den aktuelle model kostede (testbilen inkl. alt udstyr) kr. 600.606,-
BMW X2 får 4 stilletter ud af 6
Læs mere på BMW.dk