Dacia Duster: SUV på budget

Dacia Duster er en billig bil. Ja, faktisk er Dacia Danmarks billigste bilmærke. Dacia Duster er en stor familie-SUV, som man får for en slik. Men hvad er så en Duster for en fyr? og HVOR primitiv er dette nye bilmærke egentlig? Eller er det overhovedet primitivt? Det har Kvindernes Bilmagasin sat sig for at undersøge.

Danmarks nye bilmærke
Dacia kom til Danmark i 2010 og er derved et relativt nyt bilmærke i Danmark. Dacia-familien har rødder tilbage i Renault-familien og ses derfor som Renaults “billigbils-linje”. Den fåes nemlig fra 140.000kr i Danmark. Og hemmeligheden bag denne lave pris skyldes, at selvom testbilen, vi testede, var relativt ny-indregisteret, så er komponenter i bilen, altså bildelene relativt gamle. Mange af dem stammer fra bla. tidligere renault modeller. Derfor kan bilernes sælges til de priser, de kan.

Vores testbil var en 1.5 dCi 110 hk Prestige 4×4 Diesel Manuel og for at sige det ærligt, så havde jeg ikke de store forventninger til denne bil. En så stor bil til så få penge kan da umuligt være en rar oplevelse. Men Dacia’s salgstal taget i betragtning var jeg nu alligevel en smule nysgerrig.

Jeg blev mødt at et flot orange lyn, som kun en Dacia Duster kan bære. Designet kan diskuteres. Uden at fornærme nogen så synes jeg, den ligner en PLAYMOBIL. Køn er den ikke – den går mere under kategorien “sjov” at se på. De sølvfarvde kofangere er et forsøg på at gøre den lidt mere 4×4-agtig med et råt look. En af de aller første ting, jeg lagde mærke til, var, da jeg tog i dørhåndtagene. Det var som det gammeldags hive-op håndtag. På de fleste biler i dag er vi vant til et vandret hive-ud håndtag. Bilen havde trods alt fjernbetjent centrallås. Hurra!

Hvor skrabet er den egentlig?
Kabinen virker ret plastic-agtig, og interiøret er meget sparsomt. Der er nærmest ingen knapper, hvilket gør den utrolig intuitiv at navigere rundt i. Den har en fin touchskærm med bluetooth og navigation, vejbane assistent, kørecomputer og så en feature, som jeg var HELT vild med. I hele den uge jeg havde bilen, lå nøglen dybt begravet nede i min jakkelomme. Jeg havde den ikke oppe på et eneste tidpunkt. Hvorfor kunne jeg det? Jo, fordi bilen var udstyret med komfort adgang. Altså nøglen fornemmer, når du går henimod bilen, så låser den automatisk bilen op. Og så fornemmer den, når jeg går væk fra bilen – så låser den automatisk bilen selv. Det var en virkelig elegant og en behagelig feature – især når man kommer med hænderne fulde af børn og bæreposer.  Og det mest absurde er – at en billig Dacia har denne feature, men en dyr Porsche til 2 millioner har IKKE sådan en lækker løsning. Hmm…

Men nu kommer vi så til den første køretur. Jeg tænder bilen, og en sirlig traktor lyd spiller for mine ører. Jeg sætter den i første gear, og her skuffer Dacia Duster altså. Jeg når dårligt at sætte den i første gear, før jeg skal skifte til andet gear, og så tredje, fjerde, femte og sjette. Blir helt forpustet af bare at skrive det. I den uge, jeg havde bilen, føltes det som om, at jeg ikke havde bestilt andet end at sidde og skifte gear. I en traktor!
Note to yourself: Køb ikke en diesel og køb den med automatgear!!
En anden ting som jeg faktisk gik hen og blev rigtig glad for, var højden. Dusteren har en utrolig dejlig siddehøjde og skøn indstigning. Så med den sirlige traktorlyd for ørerne, så føltes det næsten som at sidde i en gammel Jeep Wrangler eller Toyota Landcruiser. Jeg manglede bare min mark og vaders.

Interiøret er sparsomt

Set med forskellige briller
Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg været en smule splittet. Dacia Duster deler vandende. Min hurtige og umiddelbare bedømmelse var en ret hurtigt afvisning af bilen. Men jeg har lyst til ikke at være så fordomsfuld for engang skyld. Duster vandt altså et par point ved nærmere bekendtskab. Om det betyder at Dacia Duster skal være din næste bil, vil jeg lade være op til dig at bestemme. Det kommer an på, hvilke briller du har på.

Brille 1: Du får en rigtig billig og meget rummelig familieSUV med plads til hele familien + barnevogn. Bilenindeholder det mest nødvendige udstyr, og så kører den ovenikøbet langt på literen. Hvis du ikke vægter design og kvalitet særlig højt, så er det den perfekte bil for dig.
Brille 2. Det er en grim, kejtet, kedelig og alt for skrabet SUV. Og så kører den ovenikøbet ad h… til. Hvis du er fan af lækker elektronik, masser af features, høj kvalitet og lækkert design, så er en DACIA ikke noget for dig.

Duster har et utroligt rummeligt bagagerum

Bilnøglen som lå nede i min lomme hele ugen

Om JEG så ville vælge en Dacia Duster som min næste bil?
Jeg nupper brille nr. 2.
Men jeg kan sagtens se, at den dækker manges behov og at du får meget bil for pengene.

Dacia Duster får 3 stjerner ud af 6.

Hvis du køber en Dacia Duster får du:

• 3 års fabriksgaranti / 100 000 km*
• 6 års rustgaranti
• 2 års lakgaranti
• 3 års Dacia Assistance / 100 000 km

Læs mere på Dacia.dk

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *