Kvindernes Bilmagasin har været en tur på skønne Sardinien for at teste den nye Renault ZOE som lander i Danmark ultimo oktober.
Siden introduktionen af Renault ZOE tilbage i 2007 er der solgt 160.000 eksemplarer (ved udgangen af august 2019). Den har vundet 60 awards verden over.
Nu kommer 3. generation af den populære mini elbil.
Renault har investeret mere end 4 mia Euro i Flins, hvor produktionen af Renault ZOE foregår. I 2022 fordobles kapaciteten og gør området til et europæisk center for el-bil-produktion. Der arbejder i dag mere end 30.000 mennesker med produktion, design, salg og distribution af ZOE.
Renault regner med, at 50% af deres modeller vil være elbiler i 2022.
Testbilen
Hvad testede vi så? En Renault Zoe Intense, R135, batteri Z.E.50 i en flot, blå farve som de kalder celadon blue, samt en mere traditionel grå farve, titanium grey. Når ZOE kommer på gaden, kan du udover de 2 nye farver vi testede også få den i en ny flaming red.
Farver på biler er altid meget individuelt og en smagssag. Personligt synes jeg, at den is lignende blå farve var virkelig flot og passer godt til bilen. Men jeg var muligvis farvet af at køre rundt på Sardinens smukke kystlinjen med det turkis blå vand som supplement til bilens farve.
ZOE kommer i 3 udstyrspakker: Zen, Intense, og One.
Nyt design i Renault ZOE
Udvendigt design
Hvordan differentierer den nye ZOE sig i forhold til den tidligere?
Udvendigt er fronten blevet mere dynamisk at se på. Bilen er blevet klædeligt sænket og frontgrillen er blevet mere sporty. Den fået LED-lys både foran og i baglygterne og kurvelys er standard. Tågelygterne er blevet elegant rammet ind af en kromliste.
Den har de samme mål som tidligere, men virker mere rummelig.
Indvendigt design
Det udvendige design er blevet opdateret og er smartere at se på, men indvendigt er der virkelig sket noget.
Min første tanke da jeg satte mig ind i den nye ZOE var: ”wauw, der er virkelig sket noget i forhold til den tidligere generation!”
Et stort 10″ display bag rattet giveren godt overblik over alle bilens funktioner som hastighed og rækkevidde, dæktryk på alle 4 dæk, samt visning af navigationsdata.
Det 9,3″ display i midten af instrumentpanelet byder på Renault EASY LINK multimedia system med Google search navigation, individuel programmering og hurtig ruteplanlægning med visning af ladestationer. 4G og Apple carplay får du også. Du permanent opkoblet til Renault EASY CONNECT services og det er muligt at tilkøbe BOSEs lydsystem.
Rattet er kraftigt med krom detaljer og multifunktion til at betjene cruise control, radio og telefon.
Bæredygtigt fokus i Renault ZOE
Renault ønsker at tage den bæredygtige vinkel i elbilen et skridt videre.
En stor del af interiøret består nemlig af genanvendte materiale. Det skal understrege det bæredygtige fokus, men også tilføjer bilen en eksklusiv aura. Det er godt tænkt at bruge genbrugsmateriale til sæder og interiør. Materialet er lavet af gamle bilsæder og seler og lavet om til stof. Det ser rigtig pænt ud er mere lækkert end plastik – og så er det samtidig bæredygtigt.
E-gear
ZOE er kommet med på bølgen af e-gear. Ved at indstille bilen til bykørsel bremser bilen selv, når du slipper speederen og dermed genoplader batterikapacitet. Faktisk kan du køre ZOE rundt i byen med meget ringe brug af bremsepedalen. En funktion vi tidligere har set i Nissan Leaf og også i den nye Hyundai Kona.
I nogle elbiler er e-pedalen lidt for kraftig og føles mere som en opbremsning end en regenerering. Da jeg satte ZOE i B-drive føltes det naturligt og gav en behagelig nedbremsning.
Optrækket i bilen er overraskende positivt. Som i andre elbiler er der kontant afregning, når du træder på speederen. Jeg kunne trygt overhale uden at bekymre mig om der nu var moment nok, og her skiller ZOE sig virkelig ud fra mini-brændstofsbiler.
Læs også vores første vores testkørsel af den nye Hyundai Kona i Amsterdam.
Rækkevidden
Den nye ZOE byder på længere rækkevidde, bæredygtighed, og til en pris hvor almindelige mennesker kan være med.
Et batteri på 52 kWh gør den nye ZOE ZE50 i stand til at køre 395 km. på en opladning. Den tidligere ZOE er opgivet til at køre knap 300 km. på en opladning. Dvs. 25% længere rækkevidde i forhold til tidligere,
Parkeret ved hjemmet koblet til en wallbox klares opladningen på ca. 9 timer, altså en typisk natopladning. Skal det gå stærkt ved en fremmed lader, kan du med en hurtiglader oplade 150 km. rækkevidde på blot 30 min.
Den nye ZOE har 136 HK. Den går fra 0-100 km/t på under 10 sekunder og har en elektronisk begrænset topfart på 140 km/t.
Udstyr i Renault ZOE
- automatisk genkendelse af færdselsskilte
- automatisk nedblænding af fjernlys
- alarm for truende genstande
- automatisk parkeringsbremse
- advarsel mod for høj fart
- alarm ved vognbaneskift
- ADAS system, der assisterer føreren i alle situationer
Plads i en minibil
Jeg sad udmærket i sæderne og der er fin plads i førerkabinen, men det er en minibil, og det mærkes når du sidder på bagsædet. Du skal ikke være meget højere end mine 1,70 før du mangler plads, både til ben og i loftshøjden. Så ferien sydpå med 4 voksne mennesker i bilen må du nok vinke farvel til. Pladsen i bagagerummet overraskede positivt, her er ZOE ikke gået på kompromis og du kan nemt have weekendtaskerne med.
Konkurrenterne
Renault selv arbejder på at producere 7 EV (electric vehicles) i 2020, men på nuværende tidspunkt er der ikke rigtig nogen konkurrenter til Renault ZOE i minisegmentet af elbiler.
I det lidt større segment er der dog efterhånden en del andre modeller at vælge imellem. Renault ZOE er den 2. mest solgte elbil i Danmark. hvor Nissan Leaf ligger som nr. 1. Leaf’en er nok den største konkurrent på elbils markedet.
Du kan læse hele vores anmeldelse af Nissan Leaf.
Prisen på den nye Renault ZOE
Prisen på bilen er ikke på plads endnu, men det ligger dog fast, at den bliver lidt dyrere end den tidligere ZOE som starter ved 235.000,-. Vi regner med at kunne oplyse prisen ultimo september.
Konklusion
Skal jeg være helt ærlig, har jeg ikke været imponeret over den tidligere generation af Renault ZOE. Den var både kedelig at se på og for skrabet indvendigt. Den nye udgave har virkelig rykket ved opfattelse. Designet er blevet smartere, kabinen er lækker og så er jeg vild med ideen om genanvendte materialer til interiør. Så er du på udkig efter en mindre og billig elbil, er min mening at Renault ZOE er et ret godt bud.
Du kan læse mere om Renault på deres hjemmeside.