Kvindernes Bilmagasin var inviteret til Amsterdam for at se nærmere på sidste nye skud på stammen fra Hyundai – nemlig Hyundai Ioniq og Kona Hybrid. Som en ekstra surprise fik jeg også lov til at se en snigpremiere på den helt nye Hyundai i10, som kommer til næste år.
Hyundai går elektrisk…
Hos Hyundai har man for alvor fået smagen for miljørigtige biler. Der lanceres den ene nye model efter den anden. Man regner med at fra 2020, vil 75% af deres produktion være 100% elektrisk. Indtil videre har Hyundai solgt 600.000 elbiler på verdensplan. Det er alligevel også en sjat.
Hyundai Kona Hybrid
Hyundai Kona blev første gang præsenteret i 2017 og danskerne har taget imod den med storm. Siden da er der solgt 120.000 enheder i Europa. Sammen med Nissan Leaf er Kona Electric den mest solgte elbil i Danmark. Nu lanceres Kona Hybrid for dem, som stadig ikke er helt parat til at kaste sig ud i 100% el.
Hyundai Kona hybrid er en delvis el- og benzin motor. Du skal ikke bekymre dig om at oplade bilen – det sørger den selv for. Eksempelvis når du slipper for gassen, så oplades der på batteriet. Motoren er en 1,6 benzin motor med 105 HK kombineret med elmotoren, som har en ydelse på 44 HK. Bilen er opgivet til at køre 25, 6 km/l.
Læs også: Hyundai Kona – Er Kona den nye Kone-bil?
Kunderne kan vælge at personliggøre deres nye Kona Hybrid, idet den fås i 10 forskellige farver og 2 forskellige farver på taget. Derudover kan kabinen vælges i 3 forskellige interiør-farver.
Som noget helt nyt kan den nye Kona Hybrid vælges med Bluelink. Bluelink er en slags “service-app”, du downloader til din smartphone, og via appen kan du holde øje med, hvor bilen er parkeret, holde øje med strøm-niveauet, tænde for varmen i kabinen på forhånd osv. En slags fjernbetjening, som du altid har lige ved hånden.
Sådan føles Hyundai Kona Hybrid
Køreregenskaberne i Hyundai Kona er egentlig ikke så ringe endda. Jeg lå og kørte rundt i Amsterdams gader, og det klarede den såmænd rigtig fint. Der er én ting, som jeg ikke er så vild med, det er denne her “motor-bremse-opladnings-funktion.” Hver gang du slipper speederen for at trille henimod et vejkryds, så føles det som om, at motoren går ind og bremser bilen. Det giver et lille kænguru-hop hver gang. Sker det for mange gange, kunne jeg godt have en tendens til at blive lidt sø-syg. Funktionen kan heldigvis slås fra.
Men er du på udkig efter en fin pendlerbil, hvor du får den høje SUV-følelse med et miljørigtig islæt til en fornuftig penge, så er jeg sikker på at Hyundai Kona, er noget for dig.
Hyundai Kona Hybrid lanceres i Danmark i begyndelsen af næste år, og prisen kendes endnu ikke.
Hyundai Ioniq
Skal du sende et signal om, at du tænker på bæredygtighed, så er Hyundai Ioniq helt sikkert en af de foretrukne spillere på markedet. Hyundai Ioniq er populær blandt mennesker, der går meget op i miljøet og i at sende et miljørigtigt signal.
Tilbage i 2017 præsenterede Hyundai den meget futuriske bil – Ioniq. Nu lander faceliftet i Danmark til vinter, som byder på flere hestekræfter og sikkerhedsfunktioner samt et opgraderet interiør.
Selvom selve faceliftet kun består af en ny grill, lidt nye farver og et nyt instrumentbord, så er der nu alligevel sket en del. Det nye facelift kommer i 2 forskellige udstyrsvarianter: Trend og Premium – og det som gør sig gældende i begge modeller er, at de er født med rigtig meget standardudstyr:
- Aut. nødbremse
- adaptiv fartpilot
- e-Call (bilen kan selv ringe til alamcentralen
- 8″ touch skærm
- Paddles til motorbremsningen
Hyundai Ioniq kører rigtig godt, og jeg sidder behageligt i den. Pladsen, både i kabine og i bagagerum, er overraskende god – og er helt sikkert velegnet som familiebil.
Hyundai Ioniq kommer både i en hybrid udgave og en plug-in hybrid og har premiere i Danmark her i september måned.
Som alle andre Hyundai personbiler leveres Ioniq med Hyundai´s 5 års garanti uden kilometerbegrænsning og 8 års garanti på batteriet.
Hyundai Ioniq starter på en pris á kr. 259.995,-
Rosinen i pølseenden
Som en ekstra lille “surprise” fik jeg lov til at se en snigpremiere på den nye Hyundai i10, som netop præsenteres i disse dage på Frankfurt Motorshow. Og jeg må nok sige, at jeg vågnede i stolen. Hyundai i10 har fået et seriøst ansigstsløft og er et helt nyt friskt pust i minibilsklassen. Det første, der faldt mig ind, da den rullede ind på scenen, var, at der er lidt Fiat 500 over den. Det er der så ikke helt alligevel. Men fronten med de runde former, chrome håndtagene og den opgraderet kabine, gør helt sikkert den nye Hyundai i10 til en konkurrencedygtig spiller på markedet. Den er jeg sikker på, at Hyundai nok skal få succes med. Du kan godt glæde dig!
Bilen får premiere i Danmark i starten af næste år og priserne kender vi desværre ikke endnu.
Læs mere om de forskellige modeller på Hyundai´s hjemmeside.
Kvindernes Bilmagasin var inviteret af Hyundai Danmark