Hyundai Kona: Er KONA den nye KONE-bil?

Jeg altid været modstander af begrebet KONEbil, fordi man forbinder ordet med en lille bitte, usexet mikrobil uden nogen særlig sjæl og charme. Men måske er tiden inde til, at vi ændrer begrebet og giver det ny betydning? For vi KONER gider ikke de små usexede biler mere… Nu skal det være slut! Kvindernes Bilmagasin har testet den nye Hyundai Kona.

Jeg har testet det sidste nye skud på stammen fra Hyundai, som jeg synes er et ret friskt pust i den ellers lidt, til tider, charmeforladte Hyundai familie. Og jeg må sige, at selvom jeg i det daglige er en KONE og kører KONEbil, så passer den egentlig ret godt til mig.

Læs også: Hyundai Kona – Verdenspræmiere i fashionable Milano

KONA’en er Hyundais svar på den moderne SUV – en dejlig høj bil, nem at komme ind i, skønt overblik i trafikken. Og som den kone jeg nu er, er KONA’ en den perfekte bil. Det er nemlig mig, der henter og bringer barnet fra børnehaven, og til det har jeg bare at sige – min ryg jubler. Der er ikke noget så anstrengende for ryggen som at løfte en 2-årig ind i autostolen, når man så samtidig har en lav bil og skal sætte barnet ned i en meget akavet stilling. Her SUV´erne min redning. Og derfor ELSKER jeg alt omkring bogstaverne S-U-V.

Udstyr
KONA’en fås i fire forskellige udstyrsvarianter: Life, Select, Trend og Premium – alt afhængig af hvor mange, sikkerhedssensorer, kosmetisk styling, hjulstørrelser og soundsystem du ønsker. Den model, jeg testede, var en 1,0 T-GDI Trend. Her havde jeg fornøjelsen af følgende udstyr: bagagerumsnet, bakspejl med automatisk nedblænding (ECM), Blind Spot Detection (BSD), førersæde med elektrisk lændestøtte, lommer bag forsæderygge, klimaanlæg, regnsensor, sidespejle med elektrisk foldefunktion, smart Key med start/stop knap og keyless entry, trådløs opladning af mobiltelefon.  Trenden koster kr. 223.975,- inkl. lev.omk.

Så selvom KONA’en umiddelbart godt kan virke skrabet, når man træder ind i bilen, så har den faktisk mange fine finesser i sit ellers meget enkle og overskuelige instrumentpanel. Noget af det, jeg elsker Hyundai for, er varme i rattet. Dog ikke just en nødvendighed i disse dage, men en kold vinterdag er det Guds gave til folket.
Den 120 HK motor er ikke prangende – nogle racerpoint får den ikke. Men fin hvis du bare skal fra A til B. Og så har den en del dækstøj. Men jeg ville også vælge denne bil på grund af alt det andet, den byder på nemlig design, komfort og fleksibilitet.

KONA’en fås i følgende farver: Lake Silver, Dark Night, Chalk White, Ceramic Blue, Blue Lagoon, Tangerine Comet, Pule Red og Acid Yellow.
Og er du træt af den kedelige sorte kabine indvendigt, så kan du, imod merbetaling, tilkøbe en farvet kabine i sprudlende farver som: Bright orange, Red hot eller Lively Lime.

Den grå/sorte standard kabine

Hvis jeg skulle ud og vælge mig en KONA, ville jeg klart vælge farven Acid Yellow med et Lively Lime interiør.
En super frisk farvekombination og jeg ville være helt sikker på at jeg for alvor ville vække opsigt på gaden.

Her ses Konaen i den Acid Yellow

Vil du være medlem af Kvindernes Bilmagasin’s Loyalty Club?

Skrot janteloven
Konaen er en praktisk bil med masser af dejlig plads. Perfekt til byen eller til den aktive livsstil. Hvis du ønsker at skille dig lidt ud, specielt i den Acid Yellew NEON farve, vil du helt sikkert vække opsigt på gaden.

Konanen har et lidt outreret design –  enten er du til det, eller også er du ikke. Det virker ret futuristisk, og man er næsten tilbøjelig til at tro, at man ser et uhyre på gaden, når man kigger på den. Hyundai selv skriver følgende: ”Skrot janteloven – kør bil med attitude”. Og attitude er der masser af! 
Jeg synes bestemt at det er et friskt pust fra Hyundai’s side og hvis du gerne vil være med på SUV-moden – men pengepungen ikke rækker til en Audi Q2 eller VW T-Roc- så er denne bil et perfekt alternativt til en fornuftig pris.

Er KONA så den nye KONE-bil? Ohh yes baby, bring it on!

Konaen fås fra kr. 183.975,- og får 4 stilletter ud af 6.

Læs mere om Hyundai Kona her

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *