Hyundai Kona: En ny el bil har set dagens lys

Kvindernes Bilmagasin har som nogle af de første fået lov til at teste den helt nye Kona som Hyundai har store forventninger til.

Er det bare mig, eller ligner det ikke fronten på en Cactus?

Hyundai satser på el bils markedet

Ifølge Hyundai var mere end 53 procent af de elbiler, der blev indregistreret i januar i år, var Hyundai. Og det er specielt én Hyundai, der trækker læsset. De første sendinger af den nye KONA electric, der havde danmarkspremiere i januar, er blevet revet væk. Indtil videre er der solgt knap 600 KONA electric, hvoraf 129 er indregistrerede i januar. Da der i alt blev indregistreret 258 elbiler, sad den model alene på halvdelen af elbilsalget herhjemme i sidste måned.

Læs også vores artikel om el bils markedet

Interiør og eksteriør

Nemt og brugervenligt instrumentbord

Bemærk hastighedstavlen. Bekvemt, hvis du er i tvivl om hastighedsbegrænsningen

 

Kona’en er meget enkel og brugervenlig. Når du sætter dig ind i bilen, er du ikke i tvivl om, hvordan den betjenes. I midterkonsollen sidder automatgearet som betjenes med knapper, meget nemt, men det er altså lidt kedeligt at se på. Kona’en ligger helt bestemt i et meget fornuftigt prisleje, men interiøret er lidt for meget plastik, og der er desværre lidt for meget støj hvilket ikke giver den specielle køreglæde der ellers er ved el biler.

Da jeg en tidlig, mørk vintermorgen skal rette på sidespejlene, går det op for mig, at der mangler belysning af knapperne i kabinen. Jeg var simpelthen nødt til at køre ind til siden, tænde kabinebelysningen og stille på spejlene.

Designet på bilen er ikke så futuristisk som nogle af de andre el biler, faktisk giver fronten mig associationer til Citroën Cactus’en, bagendens design er nutidigt og smart.

Batteriet rækkevidde

KONA electric, der for nylig blev kåret som årets tredjebedste, nye bil i Danmark, fås med to forskellige batteripakker, der begge leverer en lang rækkevidde. Batteripakken på 39,2 kWh koster fra 274.995 kr. og kører op til 289 km på én opladning. Vælger man batteripakken på 64 kWh, øges rækkevidden til hele 449 km. Priserne for KONA electric med stor batteripakke starter ved 309.995 kr. Kona’en er iøvrigt virkelig nem at oplade og i løbet af 5 timer havde jeg ladet batteriet næsten helt op.

Finesserne

Testbilen var udstyret med nøglefri betjening, en lille, men absolut betydningsfuld finesse når du kommer slæbende på varer, børn eller tasker. Når gps’en taler samtidig med at radioen er tændt, fortsætter radioen på bagsædet, godt tænkt Hyundai!

Bæredygtighed

Hyundai Danmark har en ambition om, at ca. hver fjerde Hyundai der bliver solgt i år, skal være i den bæredygtige kategori, dvs. enten en el- eller brintbil eller en hybrid. Og da elbilerne udgjorde over 15 procent af Hyundais samlede salg i januar, er det koreanske mærke godt på vej til at indfri egne forventninger.

Læs vores test af Nissan leaf

Det samlede indtryk

I Kona’en får du en fin, velkørende, men lidt simpel bil til en rigtig god pris, og så kører du samtidig med på grønne bølge.

Kvindernes Bilmagasin giver 3 ud af 6 stilletter.

Kona electric fåes fra 274.995,- Testbilen koster 309.995,- med en angivet rækkevidde på 449 km.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *